Insamling till förmån för Bengt och Kerstin Nordé

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas E
Diamantmedlem

Insamling till förmån för Bengt och Kerstin Nordé

Inlägg av Tomas E » fre 29 okt 2010, 18:00

Jag har tidigare, i den långa tråden om Hallberg-Rassy-skandalen, föreslagit en insamling till förmån för Bengt och Kerstin Nordé om de skulle överklaga ett för dem negativt domslut i tingsrätten och även själv utlovat ett bidrag om 5.000 kronor. Nu vet vi att domen gick emot makarna Nordé. Jag ändrar nu detta så att insamlingen gäller oavsett om makarna Nordé överklagar eller inte.

Jag vill betona att jag inte känner makarna Nordé. Jag ringde upp Bengt i vintras både därför att jag var nyfiken och för att visa min medkänsla. På sista tiden har vi utbytt ett par tre e-postmeddelanden om tekniska frågor. Det är allt.

Jag har inte heller stämt av med Bengt Nordé att han är villig att ta emot eventuella bidrag. Om Bengt Nordé accepterar kan det förslagsvis vara lämpligt att han öppnar ett separat konto i eget namn för dessa bidrag och att jag får behörighet att "titta" på kontot, d v s jag kan inte göra överföringar eller uttag från kontot, men jag kan se insättningar och aktuellt saldo.

Privata meddelanden till mig kan man skicka genom sailguides kontaktfunktion.

Syftet med den här tråden är:

(1) Diskussion om lämpliga former för insamlingen. - Hur sprider vi kännedom om insamlingen? Andra praktiska aspekter?

(2) Visa vårt stöd, genom att förbinda oss för vissa belopp. Detta gör man genom att skriva sitt riktiga namn eller nick och intill detta ange det belopp som man tänker bidra med. (Beloppet är givetvis valfritt.) När man har infogat sitt namn och beloppet uppdaterar man summan och postar inlägget. På så vis har vi hela tiden en aktuell summa.

(Jag vore tacksam om inläggen i den här tråden kunde hållas inom ovan angivna kategorier (1) och (2) och om herrar moderatorer kunde moderera den här tråden extra hårt.)

Sprid länken till denna tråd till alla som kan tänkas vara intresserade av att bidra!

Namn/nick ---------------- Bidrag i kronor

Tomas E---------------------------------5.000

___________________-------------_______
Summa:---------------------------------5.000

(Jag kan inte fixa mellanrum mellan de två kolumnerna genom att använda mellanslag, därav bindestrecken. Kan någon göra detta på ett snyggare sätt så är det bra!)

P.S. Sprid gärna både nyheten om HR:s agerande och länken till den här tråden genom Facebook, bloggar och hemsidor!
Senast redigerad av 1 Tomas E, redigerad totalt 0 gånger.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Minne
Platinamedlem

Re: Insamling till förmån för Bengt och Kerstin Nordé

Inlägg av Minne » fre 29 okt 2010, 18:47

Tack Tomas E för ditt förslag!

Måste man inte ha något slags tillstånd av någon myndighet för att göra en insamling för att man inte senare skall komma på tvären med t.ex skattebjörnen?
Kan någon utreda detta så att det blir juridiskt rätt, före man börjar med insamling av medel? Vad får man skattefritt ge som gåva åt någon som ej är familjemedlem utan att göra fel?. Vad får en privatperson ta emot utan att bli skatteskyldig för det? Vad gäller i Sverige för detta? Det är ju inte staten som skall hjälpas att samla in mera skatt.

Eller kan man t.ex. bilda en registrerad (allmännyttig) förening eller fond ("Bengt och Kerstin Nordés fond") vars uppgift är att bistå ett visst fall (kanske även för senare fall) då någon privatperson hamnat illa ut i en rättegång om båttvist och måste gå till rätten. Och där sedan t.ex. överlopps medel sedan då rättsfallet är förbi och kostnaderna för rättegången har skötts doneras resten till välgörande ändamål och fonden kan avslutas, eller så fortsätter fonden. Vad finns det för lagstiftning om sådant här i Sverige?
En sådan här fond kunde tänkas behövas hela tiden eftersom rättskyddsförsäkringarnas ersättningar är så små att de inte alls täcker mer än en bråkdel av kostnaderna för ett rättsfall. För att inte tala om om man måste gå vidare till följande instans. Det är få privatpersoner vars ekonomi kan tåla sånt här. Alla är alltså inte lika inför lagen ens i Sverige.

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » fre 29 okt 2010, 18:54

Minne skrev:Tack Tomas E för ditt förslag!

Måste man inte ha något slags tillstånd av någon myndighet för att göra en insamling för att man inte senare skall komma på tvären med t.ex skattebjörnen?
Kan någon utreda detta så att det blir juridiskt rätt, före man börjar med insamling av medel? Vad får man skattefritt ge som gåva åt någon som ej är familjemedlem utan att göra fel?. Vad får en privatperson ta emot utan att bli skatteskyldig för det? Vad gäller i Sverige för detta? Det är ju inte staten som skall hjälpas att samla in mera skatt.

Eller kan man t.ex. bilda en registrerad (allmännyttig) förening eller fond ("Bengt och Kerstin Nordés fond") vars uppgift är att bistå ett visst fall (kanske även för senare fall) då någon privatperson hamnat illa ut i en rättegång om båttvist och måste gå till rätten. Och där sedan t.ex. överlopps medel sedan då rättsfallet är förbi och kostnaderna för rättegången har skötts doneras resten till välgörande ändamål och fonden kan avslutas, eller så fortsätter fonden. Vad finns det för lagstiftning om sådant här i Sverige?
En sådan här fond kunde tänkas behövas hela tiden eftersom rättskyddsförsäkringarnas ersättningar är så små att de inte alls täcker mer än en bråkdel av kostnaderna för ett rättsfall. För att inte tala om om man måste gå vidare till följande instans. Det är få privatpersoner vars ekonomi kan tåla sånt här. Alla är alltså inte lika inför lagen ens i Sverige.
Gåvoskatten avskaffades (helt) för cirka fyra år sedan. (Jag är civilekonom DHS, f d auktoriserad revisor, numera auktoriserad redovisningskonsult så jag vågar påstå att jag kan den frågan.) Att starta en fond eller liknande är inte jag intresserad av. Pang på och resultat nu är jag intresserad av.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » fre 29 okt 2010, 22:27

Tomas E skrev:Jag har tidigare, i den långa tråden om Hallberg-Rassy-skandalen, föreslagit en insamling till förmån för Bengt och Kerstin Nordé om de skulle överklaga ett för dem negativt domslut i tingsrätten och även själv utlovat ett bidrag om 5.000 kronor. Nu vet vi att domen gick emot makarna Nordé. Jag ändrar nu detta så att insamlingen gäller oavsett om makarna Nordé överklagar eller inte.

Jag vill betona att jag inte känner makarna Nordé. Jag ringde upp Bengt i vintras både därför att jag var nyfiken och för att visa min medkänsla. På sista tiden har vi utbytt ett par tre e-postmeddelanden om tekniska frågor. Det är allt.

Jag har inte heller stämt av med Bengt Nordé att han är villig att ta emot eventuella bidrag. Om Bengt Nordé accepterar kan det förslagsvis vara lämpligt att han öppnar ett separat konto i eget namn för dessa bidrag och att jag får behörighet att "titta" på kontot, d v s jag kan inte göra överföringar eller uttag från kontot, men jag kan se insättningar och aktuellt saldo.

Privata meddelanden till mig kan man skicka genom sailguides kontaktfunktion.

Syftet med den här tråden är:

(1) Diskussion om lämpliga former för insamlingen. - Hur sprider vi kännedom om insamlingen? Andra praktiska aspekter?

(2) Visa vårt stöd, genom att förbinda oss för vissa belopp. Detta gör man genom att skriva sitt riktiga namn eller nick och intill detta ange det belopp som man tänker bidra med. (Beloppet är givetvis valfritt.) När man har infogat sitt namn och beloppet uppdaterar man summan och postar inlägget. På så vis har vi hela tiden en aktuell summa.

(Jag vore tacksam om inläggen i den här tråden kunde hållas inom ovan angivna kategorier (1) och (2) och om herrar moderatorer kunde moderera den här tråden extra hårt.)

Sprid länken till denna tråd till alla som kan tänkas vara intresserade av att bidra!

Minne___________________------- 5.000------_______
Summa:---------------------------------10.000

(Jag kan inte fixa mellanrum mellan de två kolumnerna genom att använda mellanslag, därav bindestrecken. Kan någon göra detta på ett snyggare sätt så är det bra!)

P.S. Sprid gärna både nyheten om HR:s agerande och länken till den här tråden genom Facebook, bloggar och hemsidor!

Mr Q
Diamantmedlem

-

Inlägg av Mr Q » lör 30 okt 2010, 01:31

-
Senast redigerad av 1 Mr Q, redigerad totalt 0 gånger.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » lör 30 okt 2010, 07:14

Mr Q skrev:Tomas E släpp detta, paret borde plasta igen alla pluggar och sonens dragprov och åka ut och segla med sin nya fina båt istället. Hur de kunde komma på den befängda idén att dra igång hela den här cirkusen kan bara de själva svara på. Det är mycket tragiskt allting. Men det finns värre livsöden, personliga konkurser och skiljsmässor t.ex. De har ju trots allt varandra och sin familj.
Håller med. Istället för att spendera ytterligare en miljon på en ny rättegång borde man kunna reparea befintlig båt. Annars kan man säkert hitta någon annan trevlig liten båt för miljonen.
Har man råd med en segelbåt för tre mille borde man inte vara i behov av insamlingar.

Dessutom,
det skulle kanske vara något mer klädsamt att ge generösa bidrag till tex Världens Barn, Rosa Bandet, Médecins Sans Frontières, eller någon annan viktig organisation. 5000 kr räcker tex till att rädda livet på många barn eller minska lidandet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 30 okt 2010, 08:55

Tråden låses medan forumägaren tar ställning till hur den här saken skall fortsätta. Huruvida Fam Nordé bör överklaga eller inte diskuterar vi inte i tråden, eftersom insamlingen inte har med det att göra. // MOD.
Anders S

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » fre 12 nov 2010, 16:48

Efter avstämning med Bengt N via Tomas E öppnas denna tråd på prov.
Några klara och enkla regler:
1) FÖLJ TOMAS Es ÖNSKEMÅL I DET FÖRSTA INLÄGGET
2) Det innebär att denna tråd inte ska innehålla synpunkter huruvida tråden ska existera eller ej. Om man inte gillar tråden avstår man helt enkelt från att delta i den.

Alla inlägg som inte följer dessa inlägg i denna tråd kommer att raderas.

/Anders L

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » sön 21 nov 2010, 19:36

Anders skrev:Efter avstämning med Bengt N via Tomas E öppnas denna tråd på prov.
Några klara och enkla regler:
1) FÖLJ TOMAS Es ÖNSKEMÅL I DET FÖRSTA INLÄGGET
2) Det innebär att denna tråd inte ska innehålla synpunkter huruvida tråden ska existera eller ej. Om man inte gillar tråden avstår man helt enkelt från att delta i den.

Alla inlägg som inte följer dessa inlägg i denna tråd kommer att raderas.

/Anders L
Vet inte om jag följer trådens regler, men det borde väl vara tillåtet att diskutera huruvida det ska vara en insamling eller ej?
Vi vet nu att överklagande av TR:s dom har inlämnats till Hovrätten, vinner de där behövs ju ingen insamling eller hur?

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » sön 21 nov 2010, 19:42

Det är givetvis tillåtet att diskutera om insamling behövs eller ej, men gör det i så fall i en egen tråd, inte i denna.
Om en sådan tråd öppnas, håll den saklig oavsett om inlägget avser för eller emot.

/Anders L, webmaster

seniorseglare
Platinamedlem

Inlägg av seniorseglare » sön 21 nov 2010, 20:14

Ok, tack för klargörande

FredT
Trogen medlem

Inlägg av FredT » tis 23 nov 2010, 23:14

Minne --------------------------- ------- 5.000------

FredT --------------------------- --------5.000-----

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » ons 22 dec 2010, 22:33

I den här tråden har hittills närmast diskuterats möjligheter och andra synpunkter beträffande en insamling till förmån för Bengt och Kerstin Nordé för att göra det möjligt för dem att hävda sina rättigheter i rätten. Eftersom tingsrätten gjorde ett i saken mycket märkligt domslut i ärendet finns det för makarna Nordé i praktiken ingen annan möjlighet än att gå vidare med ärendet till följande rättsinstans, d.v.s. till hovrätten.

Makarna Nordés kostnader för undersökningar och övriga rättskostnader uppgår nu till 1 500 000 kronor. De har dessutom lagt ner stora summor i utrustningskostnader för båten inför sin för år 2009 planerade långfärd som de aldrig har kunnat genomföra med sin drömbåt MiaMaria. (HR 37-168)

Bengt har hittills motsatt sig en insamling för att hjälpa dem med de stora rättkostnaderna. Eftersom rättskostnaderna emellertid fortsätter att skjuta i höjden har makarna Nordé nu gått med på en insamling.

Jag har erhållit nedanstående mail från Bengt som förklarar saken. Bengt och Kerstin har nu öppnat ett konto för insamlingen. Såsom framgår av mailet så kommer Nordés att betala tillbaka till dem som stött dem om hovrätten dömmer till deras fördel. En förutsättning för att återbetalningen skall kunna göras är att givaren sänt sitt namn, kontonummer och gåvobeloppet till Nordés med separat mail i samband med gåvan. I annat fall gör Nordés såsom nämns i mailet.
Kom ihåg att det är fråga om en gåva och då man kommer ihåg tingsrättens märkliga dom i ärendet är det mycket osäkert hurudan utgången i rättsärendet kommer att vara i hovrätten även om besvärstillståndet beviljas.

De som vill delta i insamlingen kan göra det helt efter råd och lägenhet. Även mindre belopp är naturligtvis välkomna. ”Många bäckar små gör en stor å”.
Nordés kommer att redovisa vad insamlingsbeloppet är ungefär två gånger i månaden på sin hemsida. Eftersom varje givare får kontoutdrag eller kvitto för sin egen betalning så redovisas inte varje betalare på hemsidan utan endast totalsumman som insamlingen har inbringat.

Båtfolket, båtägare och kommande köpare av båtar byggda i Sverige kan redan nu tacka Nordés för att de upptagit sin Davids kamp mot Goliat.

En båt som efter endast 4 månaders användning befanns ha fel och som efter senare noggranna besiktningar och undersökningar har klassats som inte sjövärdig.

Redan nu har deras kamp för sina rättigheter som köpare till en kvalitetsbåt lett till att flera av de svenska varven (men inte ännu HR) har förlängt tiderna för sina skrovgarantier från ett (1) år till 6 eller 10 år. Dessa nya förlängda skrovgarantitider är nu det som man skall kunna vänta sig av produkter som högklassiga segelbåtar vars livstid ju räknas i flera tiotal år.

Jag hoppas att båtfolket är solidariskt och kan hjälpa makarna Nordé att föra sin rättskamp till slut.

I övrigt hoppas jag att de som inte av en eller annan anledning stöder insamlingen noterar det som tidigare sagts i tråden och i stället öppnar en egen tråd för sig. Tackar för det!
God Jul
och
Gott Nytt År 2011

Minne

Från: Bengt Nordé <bengt.norde@blekingenaturfoto.se>
Ämne: Mia Maria HR 37-168
Datum: 19 december 2010 20.36.45 EET
Till: Minne
Svara till: Bengt Nordé <bengt.norde@blekingenaturfoto.se>

Hej Minne,

Vi har funderat väldigt mycket på det här med insamling. Därav dröjsmålet med svar.
Egentligen har vi varit starkt emot insamling.
Ärendet börjar bli oerhört kostsamt, men det är förutom för oss även konsumenträttsligt viktigt att drivas, varför vi ändå gör ett försök enligt din mall.
Räknar vi in alla kostnader vi haft för tvisten så hade vi lätt kunnat köpa en ny fullutrustad HR 37:a till och så skall det ju inte vara.

Konto: Bengt och Kerstin Norde (bankerna godkänner ofta inte specialtecken varför é skrivs med e)
Sverige: Nordea 3024 10 38979
Från utlandet: IBAN: SE7930000000030241038979
SWIFT NDEASESS
Landkod: SE

Skulle målet vinnas och Hallberg-Rassy Varvs AB åläggas att betala våra rättegångskostnader skall pengarna betalas tillbaka till dem som är kända. Skulle vilja att dessa personer skriver ett personligt e-post till oss för att kunna kontaktas. Dessa personer kommer att få en mer utförlig och kontinuerlig information om ärendets förlopp – beträffande det som kan sägas.

Pengar som ej kan spåras via erhållet e-post kommer att gå till ett av följande 2 alternativ – vilket som blir mest kostnadseffektivt beroende på det belopp som kan skänkas.

1. Pengar kommer gå till hjälp i en liten by sydost om Kigali i Rwanda med hälsovård, sjukvård, barns skola, och laddstation *) för telefonbatterier som främsta mål. Viss del av beloppet riktas direkt till en dam kallad ”Röda Korset”. Detta namn då hon idag tar hand om ett 10-tal främmande människor, gamla, krymplingar unga och sjuka.

2. Till UNICEF som bidrag till världens barn.

Redovisning kommer att ske på hemsidan under huvudrubriken Reportage. Redovisning sker ett par gånger i månaden på vår hemsida – http://www.blekingenaturfoto.se

Ha det bra och tack för hjälpen

Bengt & Kerstin Nordé
Skavkulla Brygga
370 24 Nättraby
0455 49770
bengt.norde@blekingenaturfoto.se

*) Laddstation för telefonbatterier.
Ström finns ej i området. Idag får invånarna i byn gå cirka 2 mil för att ladda sin biltelefon, vänta på att laddning skett och sedan gå tillbaka igen. Mobiltäckning finns. En normal solcell, ett bilbatteri och en rad urtag typ cigarettuttag för bil skulle vara en välgärning. Problem finns alltid i dessa trakter – det stjäls. Därför måste utrustningen finnas hos någon som man kan lita på. Jag tror damen ”Röda Korset” klarar detta.

Minne
Platinamedlem

Inlägg av Minne » tis 28 dec 2010, 20:24

Bengt och Kerstin Nordé kommer att redovisa insamlingens resultat på sin hemsida

www.blekingenaturfoto.se/

Du finner redovisningen i "Gästboken"

Minne

Skriv svar