Jag har en idé att försöka göra journalistik på webben. Jag vet inte om det går att få lönsamt med hedern i behåll. För så fort man börjar tjäna pengar lockas man att sälja sig till de som har mycket. Och i båtbranschen är det stora pengar, både hos båtproducenterna och detaljisterna. Just de som man borde bevaka hårdast.Allt finns på webben, om du frågar mig. Gratis och lättillgängligt. Allt utom en sak: journalistik.
Jag tror att det måste bygga på intresse, visioner och idéer, hos många. Idéer som gör att man kan strunta i Bavarias eller HR:s annonser om man tycker det är viktigt. Men jag tror inte det går att bygga på båttidningslicenser för alla båtägare, även om stora båtorganisationers medlemsavgifter fungerar lite som det.
Att ta betalt av läsarna på webben går ju knappast i dag. Så annonser är väl det enda sättet att kunna betala omkostnaderna. Men jag vill i alla fall inte binda upp mig till några få, eller några stora finansiärer.
Det vore intressant att höra inte bara vad som är dåligt. Hur skulle en intressant journalistik se ut? Ska man testa alla segelbåtar? Tipsa hur man lagar gelcoat? Eller finns det viktigare saker att skriva om? Går det att göra något där många är med, men som ändå är läsvänligt? Nånstans mittemellan Båtnytt och Sailguide?
Retoriska frågor, för jag tror, eller hoppas i varje fall att det går. Jag inbillar mig att idéerna vinner över marknaden i längden. Just nu gör jag det bara för att det är kul. Men det vore ännu roligare om det nångång blev nåt som gick ihop. Kanske om fler hjälps åt att bidra med idéerna.
Papperstidningar är ju ännu dyrare att producera. Lösnummerförsäljning ren förlust. Men det är ingen naturlag att marknaden/pengarna vinner över idéerna. För idéer säljer ibland bättre än reklam.