Nu har jag funnit vad jag sökt i programmet. Men är det någon som vet hur man praktiskt scannar in sjökort? Gör man det via seaclear eller använder man något annat program? Jag tänker på de inscannade bilderna som skall klistras ihop till det hela sjökortet. Någon som kan tipsa om detta?
Bästa hälsningar
Hans-Erik
Seaclear återigen
-
Gäst
Det behövs en scanner för att scanna in sjökorten. Eftersom korten är i stort format behövs en mer professionell utrustning som arkitekter, byggföretag eller bostadsföretag kan tänkas ha och använda för att digitalisera sina ritningsarkiv.
Jag tror att om du tar kontakt med ett sådant så kan dom antingen hjälpa dig eller kan tipsa dig om vart du skall vända dig.
Jag tror att om du tar kontakt med ett sådant så kan dom antingen hjälpa dig eller kan tipsa dig om vart du skall vända dig.
-
Jens K
scanna
Programvaran brukar följa med scannern när du köper den. Men som den tidigare inläggsskribenten redan har skrivit är hemmascanners för små för att få plats med hela sjökortark, så om du vill använda en sådan måste du dessutom skanna in korten bitvis och sedan foga ihop dem (t ex i Photoshop). Du kan förstås även lägga in de uppdelade bitarna i SeaClear, det är inget som hindrar, men då måste du \"byta fil\" oftare.
-
Hans-Erik
-
Sambal
Foga samman scannade sjökort
Det finns speciella program att hämta på nätet. Även gratis tror jag. Sök på stitch.