Nya På Kryss ...

Här skriver man inlägg som är lite mer "filosofiska" men ändå har marin anknytning.
Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Nya På Kryss ...

Inlägg av S-B A-son » tor 28 jan 2010, 19:32

... kom idag. En snabb genomläsning ger mersmak. En expertpanel presenteras där flera på SG kända NIC ingår.

Jag tror att detta kan bli mycket bra!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Re: Nya På Kryss ...

Inlägg av Anders S » tor 28 jan 2010, 20:08

Det såg inte så dumt ut. Nu är Micke Westin en litet småtöntig kille som gillar båtar och segling, så åtminstone jag känner mig genast mer hemma.
Anders S

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » fre 29 jan 2010, 15:01

Låter lovande! Ska ta mig till bibblan i helgen och provsmaka.

Familjen-Matz-PKTR-soppan var vi ju några stycken som såg att den inte skulle hålla i längden och tiden har givit oss rätt. Av någon anledning påminner detta mig om SAAB-soppan och andra skeenden...

Nån som vet om det skett/sker några andra, positiva förändringar inom SXK?
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 29 jan 2010, 17:52

Fick av någon anledning numret trots att jag inte betalat för i år, kanske hoppas de ännu på mig nu när de tagit sin Matz ur skolan...
Jag är försiktigt och lite motvilligt (ni vet ju hur jag är) benägen att se det som ett steg i rätt riktning vad gäller innehåll, layout och allmän känsla.

Men artikeln om hur man hanterar en läckande båt var rätt underlig. Å ena sidan håller man fast vid att koniska träpluggar skall finnas ombord och förvarade vid de bordgenomföringar de passar till - å andra sidan visar man bara andra sorters läckage som sprickor i laminat etc och berättar om olika andra sorters läcktätningar - å tredje sidan sägs tydligt att de träpluggsatser som säljs i båttillbehörsbutiker är värdelösa och man berättar att fyrkantiga kilar är bättre - å fjärde sidan visar artikeln just en bild på en sats koniska pluggar i faktarutan om "åtgärder vid vatteninträngning".

Som sagt, jag är måttligt impad men låter redaktionen leva. Tills vidare.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 29 jan 2010, 20:17

Maxi33 skrev:Men artikeln om hur man hanterar en läckande båt var rätt underlig.
Håller med dig, det var rätt mycket dålig PBÄ i den artikeln, men jag gissar att de inte haft så mycket tid att korrekturläsa.

Jag gillar inte riktigt layouten, ser väl för dåligt antar jag. Men som sagt, i sin helhet pekar tidningens inriktning framåt, mot nya djärva och bättre mål!

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 01 feb 2010, 11:58

Det fanns inte särskilt mycket tid att spela på mellan att upphandlingen var klar och första numret gick i tryck.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 feb 2010, 10:14

Nya versionen blir nog bra.

Det redaktionen skall passa sig för är att låta skribenterna på "expertpanelen" klippa alltför stora bitar ur Sailguide! Det misstaget (och annat) gjorde ju att gamla redaktionen stöp, har jag hört.

Till exempel har Eilean för länge sedan kommit med kloka ord om hur man inte sänker sin vinterbåt. Nu verkar detta komma i repris i tidningen. Det konstigaste av allt allt är att man inte bara plagierat texten, utan även knyckt en bild... av Eilean - båten och Eilean - skribenten. Visst är det fräckt ? Skulle inte förvåna mig om stackars Seawolf råkar ut för samma tilltag :-)
Anders S

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 02 feb 2010, 21:27

Anders S skrev:Nya versionen blir nog bra.

Det redaktionen skall passa sig för är att låta skribenterna på "expertpanelen" klippa alltför stora bitar ur Sailguide! Det misstaget (och annat) gjorde ju att gamla redaktionen stöp, har jag hört.

Till exempel har Eilean för länge sedan kommit med kloka ord om hur man inte sänker sin vinterbåt. Nu verkar detta komma i repris i tidningen. Det konstigaste av allt allt är att man inte bara plagierat texten, utan även knyckt en bild... av Eilean - båten och Eilean - skribenten. Visst är det fräckt ? Skulle inte förvåna mig om stackars Seawolf råkar ut för samma tilltag :-)
Det finns nog 50000 läsare till P&K. Sailguide har kanske några hundra, så det lär inte bli särskilt många som upplever leda om de formidabla mängderna av visdomsord därifrån upprepas. Och så länge ingen upphovsman blir bestulen på sina egna bidrag utan att bli vederbörligt kontaktad för acceptans av den ökade spridningen så finns det nog inga förlorare i det hela.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 02 feb 2010, 22:04

Egentligen behöver man inga tidningar alls. Allt har säkert sagts någon gång, någonstans på något forum.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tis 02 feb 2010, 22:10

Eilean skrev:Egentligen behöver man inga tidningar alls. Allt har säkert sagts någon gång, någonstans på något forum.
Men jag har också läst ett tänkvärt påpekande från någon av de stora tidningskungarna i USA, vilken har jag glömt, att "det spelar ingen roll för det är alltid någon som läser det för första gången".

Varför kommer du inte till kölrusket, Eilean? Vi andra stollar kommer att sakna dig och din stol kommer att ceremoniellt stå obesutten.

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tis 02 feb 2010, 22:30

Maxi33 skrev:...Varför kommer du inte till kölrusket, Eilean? Vi andra stollar kommer att sakna dig...
De frågan, eller snarare svaret hör väl knappast hemma här, på SG, eller hur?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 02 feb 2010, 23:06

Seawolf skrev:
Anders S skrev:... Skulle inte förvåna mig om stackars Seawolf råkar ut för samma tilltag :-)
Det finns nog 50000 läsare till P&K. Sailguide har kanske några hundra, så det lär inte bli särskilt många som upplever leda om de formidabla mängderna av visdomsord därifrån upprepas
Jag trodde nog att du skulle se det på det sättet, när allt kom till kritan.
Vinterbåten vid pontonen var väl tips nog, för övrigt.

Till Seawolf (för de oinvigda) får man väl lägga ut en ledtråd, hihi. Sedan kopplar väl de flesta rätt ...

På Kryss är att gratulera.
Anders S

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » ons 03 feb 2010, 22:44

Eilean skrev:De frågan, eller snarare svaret hör väl knappast hemma här, på SG, eller hur?
När man frågar efter kompisar bryr man sig inte så mycket om var man ställer frågan, man vill bara hålla kontakt.

Har du helt tappat förståndet, Eilean? Är du inte riktigt klok längre?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » ons 03 feb 2010, 23:12

-
Senast redigerad av 1 Tomas E, redigerad totalt 0 gånger.
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 04 feb 2010, 16:15

Som jag sagt tidigare så kommer jag inte. Men tack för invitationen.
Att svara varför gör jag inte här, är det viktigt så ställ den frågan i sådant fall på UPA.

Skriv svar