Hur stark motor?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kraftkarlen

Hur stark motor?

Inlägg av Kraftkarlen » lör 01 maj 2004, 19:23

Finns några tumregler för hur stark motor man behöver i en segelbåt?
Såg för några år sedan antal hk / ton någonstans men har glömt bort var det var.

Kurt

Motor

Inlägg av Kurt » lör 01 maj 2004, 19:39

Jag har hört mellan 3 och 4hk per ton, men det beror på vem man frågar.
Personligen tror jag också att det spelar stor roll vilken skrovform båten har, långköl eller fenköl osv. En bred på med höga fribord borde kräva mer än en smal och låg båt med samma vikt

Timppa

Hur stor motor

Inlägg av Timppa » sön 02 maj 2004, 22:06

Hej,
Jag har lärt mig att motorn ska ha ca 5 hk per ton. Båtar som bygdes på sjuttiotalet hade ibland underdimensionerade motorer och byter man till en ny motor blir det oftast en större än tidigare. Jag har en Sunwind 31 från 1987 som har ett deplacement på 3 300 kg och motorn har 18 hk.

Lasse O

Inlägg av Lasse O » mån 03 maj 2004, 07:19

När man pratar om hk får man inte glömma det viktigaste och det är vridmoment,gamla motorer har ofta ett svänghjul som nyare saknar, för att få ut samma effekt måste nyare motorer har mer hästar för att få samma vridmoment.

Martin Olsson

Hur stark motor?

Inlägg av Martin Olsson » tis 04 maj 2004, 07:47

Det är effekten på propelleraxeln som räknas!

Vridmomentet är inte alls det viktigaste. Vanlig missuppfattning!

Effekten är produkten av vridmomentet och varvtalet. En högvarvig motor med lågt vridmoment kan ge samma effekt som en lågvarvig motor med högt vridmoment.

Svänghjulets storlek har inget med effekt eller vridmoment att göra, utan möjliggör jämnare gång med mindre vibration som följd.

5 hk/ton båt är nog det minsta man bör ha om man vill klara att gå för motor i motsjö.

Lasse O

Inlägg av Lasse O » tis 04 maj 2004, 09:43

Jag håller inte med, jämför en motor med 100 hk och 300nm och en med 100hk och 200nm vilken har störst effekt,på små dieslar har svänghjulet tagitsbort och för att få samma effekt måste varvtalet höjas,en utombordare på 10hk eller en gammal diesel på 10hk med svänghjul vilken ger mest effekt vid 700-900 varv.

göran

segelbåtsmotor

Inlägg av göran » tis 04 maj 2004, 09:56

Utan att gå in på aritmetiska beräkningar tycker jag av erfarenhet att de små 9-10 hk dieslarna (Volvo 2001, Yanmar 1GM) är för kraftlösa. Ett nummer större bör det vara, utom kanske i riktigt små båtar. Om det är fråga om 29-30 fot eller mer, är det Volvo 2002 el. Yanmar 2GM el därmed jämställda som gäller! För mindre båtar är en utombordare vettigare: billigare, enklare att serva, lättare. Överhuvudtaget tycker jag man prioriterar inombordare för mycket.

Gäst

Inlägg av Gäst » mån 17 maj 2004, 12:15

En diesel med 10hk vid max har samma vridmoment ut som en liten 2takt utombordare när den lämnar 10hk MEN sänkar man 20% på varvet (lagom machvarv..?!) så har dieseln vanligtvis högre vridmoment vid det varvtalet. Man kan säga att dieslen är starkare genom hela registret uom vid just maxvarv vilket kanske inte utombordaren orkar upp till vid motsjö därför att den är så klen under maxvarv...

David

Inlägg av David » ons 19 maj 2004, 05:12

I England och dess närhet räknar man med 5hk/ton men i våra lite snällare vatten beräknar man 3hk/ton.
Men hade jag bytt min motor i Scampin hade jag nog gått lite mer åt engelsmännen, det känns alldrig fel med lite extra när det brallar i och man skall ut och in i hamn.
Mvh David

Skriv svar