Importera segelbåt från USA

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
John

Importera segelbåt från USA

Inlägg av John » tor 13 maj 2004, 20:50

1:a frågan
är det verkligen så krångligt att hämta hem en båt som alla verkar få det låta som, tänker framførallt på CE märkning osv. Eftersom dollarn är låg som lockar det ju fruktansvärt då priserna är jättelåga overthere.
2:a frågan
om man vill hyra en container på ett fraktskepp att få hem båten på, är det svindyrt eller kan det vara ett skäligt pris på det?`

vore kul att høra om någon gjort detta, och om fler är intresserade kan det ju bli en kul diskussion!
mvh
John

larsa

Importera

Inlägg av larsa » tor 13 maj 2004, 22:19

Hejsan

1. Har för mig att EU-reglerna innebär att du måste äga båten ett år innan du får sälja den. Detta är bara vad jag tror, antagligen fel. Tänkt dock på att du måste betala moms (25%) och tull (om det utgår någon). Du kan dock importera båten till valfritt EU-land (det med lägst moms?). Men du måste naturligtvis hämta båten där. Amerikansk moms, som du får tillbaka, är mycket lägre än europeisk.

2. Problemet är att du inte får in båten i en container, om den inte är mycket liten. En standardcontainer är 12 meter lång, 2,4 hög och 2,3 bred. Du måste alltså skicka båten som däckslast, och det är svindyrt. Räkna med minst 100.000kr. Det är betydligt billigare att betala någon för att segla hem den.

När du sedan jämför priser, är du säker på att en båt i USA är identisk med samma modell i Europa? Amerikanare brukar ju inte vara så kvalitétsmedvetna, så tillverkare kan ju sätta in sämre utrustning i båtar avsedda för USA. Jag tycker själv att när man ser bilder på inredningen i många amerikanska båtar, så ser det ut som ett dåligt ihopsatt ikeakök.

larsa

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 13 maj 2004, 22:23

Standardcontainer håller måtten 20 eller 40 fot, ~2,5m höjd och något smalare. Det kan bli problem att hitta en båt som passar i en sådan... :?

Berit

USA-import

Inlägg av Berit » fre 14 maj 2004, 21:42

Vad jag har hört och läst är det i princip omöjligt att få en USA-importerad båt CE-märkt.
Konsekvens:
-Flera bolag försäkrar inte båtar som inte är CE-märkta men borde vara det
-Båten blir mycket svårsåld när du vill sälja den

Slutsats: Avstå från att direktimportera båtar som skall vara CE-märkta.

leif bengtsson

Inlägg av leif bengtsson » ons 26 maj 2004, 15:03

I stort sett kan vem som helst CE-märka saker.
Jag har själv gjort det många gånger, vissa ISO certifierade företag kräver sådan märkning/godkännande.

Bara att köpa ettiketter (svåra att göra själv Elfa har)
Sedan gör du ett godkännande-protokoll med dom punkter som skall vara med för den produkten som avses (här båt).
Du kommer visserligen att ansvara för att den överenstämmer med godkännandet till döddagar. Men om nästa ägare ändrar något så gäller inte ditt godkännande. Mastbyte annan färgtyp ny motor eller lagning osv.

Leta upp tillverkarna av alla detaljer och beslag ev motortillverkare.
Kolla om prylarna finns CE-märkta.
Lista upp dom
Tala om hur man lyfter den, om det skulle brinna och hur man skrotar den.

Samma sak gäller exempelvis datorer som är CE märkta. Byt grafikkort eller plocka i nåt annat så gäller det inte längre.

Har själv hållt på med \"Maskindirektivet\" och kommit fram till att mycket verkar meningslöst när man sedan ser hur produkterna används i dagliga livet.

Många produkter från utlandet främst Asien säljer produkter med CE-märkning och får därmed säljas. Kontrollerar man produkten inser man rätt snabbt att den märkningen är bara en ettikett. Lägg märke till att märkningen inte är en \"kvalitetsmärkning\".

Finns rätt bra datorprogram som kan hjälpa till, för att få med allt.

Leif Bengtsson

Berit

CE-märkning

Inlägg av Berit » ons 26 maj 2004, 19:32

Vad jag har förstått är problemet vid CE-märkning i efterhand av USA-båtar att båttillverkarna inte lämnar ut den information som krävs för att man skall kunna CE-märka korrekt, dvs inte bara köpa CE-dekaler.

Leif Bengtsson

Inlägg av Leif Bengtsson » ons 26 maj 2004, 22:17

Hittade denna länken på kryssarklubbens hemsida:
Sjöfartsverkets informationsfolder för privatimport från USA

http://www.sxk.se/pdf/Privatimport.pdf

Dyster läsning, men hade jag hittat nåt i USA hade jag köpt..
Dom skriver att man måste såga ut en bit för test, en sanning med modifikation.
Plasttillverkarna har redan gjort dom testerna med olika materialkombinationer
om man bara vet leverantören kan man kolla.
Vad är det för fel att registrera båten i Norge ??

Kanske Mongoliet är en möjlighet. Många vet förmodligen inte att Mongoliet är en av världens största sjönationer, åtminstone om man ser till i Mongoliet registrerat tonnage. Bahamas har fått se sig omseglat sedan ett antal år ;)

Leif Bengtsson

Skriv svar