Kollision mellan två motorbåtar SAMMANFOGAD TRÅD

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
bosseh
Diamantmedlem

Re: Syns man bättre med mast?

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 09:43

Den glasklara regel 17:
Läs hela regel 17 inkl 17d. Läs även kommentarerna till 17b. "Ett icke väjningsskyldigt fartyg skall i sista stund vidta alla åtgärder för att förhindra eller i vart fall minska verkningarna av en kollision ..."
Det står inte att "motorbåten ska hålla undan" utan att motorbåten ska försöka undvika eller minska effekterna av en kollision.
Alltså motorbåten behöver inte gjort något fel trots att resultatet blev en kollision.

Jag har en bekant som under lång tid sysslat med att reparera båtar. Han fick titta på bilden av den skadade jullen. Hans kommentar är:
Det är inte 20 knop vid smällen, då hade motorbåten fortsatt över jullen och krossat den. Hade motorbåten varit i planande fart hade skadan blivit bredare. Troligen är farten runt 5-7 knop. Motorbåten har dragit av farten, gått ur planing vilket sker på några båtlängder men sin pga sin stora levande kraft fortsatt ytterligare en bit i låg fart och då har den träffat jullen.
Detta är naturligtvis bara en kvalificerad gissning baserad på en bild men 6 ton båt i 20 knop borde förorsaka en enorm skada.

Regel 3k: "Fartyg skall anses vara i sikte av varandra endast när det ena kan visuellt siktas från det andra. "
När jullen ser motorbåten komma ska han väja oavsett om motorbåten sett jullen eller inte.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 29 maj 2009, 10:38

Jo men du vet, bosseh, att man kan nagelfara varenda bosktav i en text och sno runt det till sin fördel om man bara håller på länge nog. Om du istället försöker förstå innebörden av reglerna så blir det nog enklare. Eftersom reglerna inte är skrivna specifikt för fritidsbåtar så kan man inte heller tolka allt ordagrant. Man måste förstå innebörden.
17b säger tydligt att man är skyldig att undvika kollision även om man från början inte är väjningsskyldig. Sen kan du bolla med ord hur mycket du vill. Det är glasklart.
Om nu Jullen inte såg motorbåten så har han ju heller ingen aning om att han eventuellt skulle vara väjningsskyldig och handlar ju såklart därefter. Båda måste ha sett varandra för att kunna handla efter reglerna i tid. Troligen såg inte motorbåten jullen heller,i tid, får man väl anta.
Så hur du än vrider och vänder på dina paragrafer så har motorbåten felat, om jullen gjort något fel har jag ingen aning om, vet för lite om detaljerna. Skulle ju vara intressant att få en uppföljning så småningom.
Nog med paragraf rytteri..
Nu ska det packas och krockas lite fiskebåtar i ett par dagar.... :wink:

fredrikk
Diamantmedlem

Inlägg av fredrikk » fre 29 maj 2009, 10:46

SWE54 skrev: Om nu Jullen inte såg motorbåten så har han ju heller ingen aning om att han eventuellt skulle vara väjningsskyldig och handlar ju såklart därefter. Båda måste ha sett varandra för att kunna handla efter reglerna i tid. Troligen såg inte motorbåten jullen heller,i tid, får man väl anta.
Så hur du än vrider och vänder på dina paragrafer så har motorbåten felat, om jullen gjort något fel har jag ingen aning om, vet för lite om detaljerna. Skulle ju vara intressant att få en uppföljning så småningom.
Om det är någon som inte har sett någon, har någon brustit i uppsikt, vilket väl i sig är brottsligt.

Sedan undrar jag om det här med väjningsplikt för långsamtgående/snabbgående båtar. Det kan inte vara så att dessa regler gäller oavsett båtars fartresurser i alla lägen. Låt oss ta ett extremexempel:

Fartyg A kan göra överljudsfart. Fartyg B kan köra maximalt 0,1 knop. Om reglerna gäller i detta läge, kan fartyg A sätta sig som en dartpil i fartyg Bs styrbordsida med vett och vilja (naturligtvis vållande) och få fartyg B medvållande? Det låter högst märkligt att detta skulle vara en korrekt tolkning.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 10:58

Nej det är inte att nagelfara regeltexten, det gäller bara att läsa reglerna noggrant och utan att lägga in egna värderingar.
I detta fallet har jullen ett graverande hål i sin SB-sida. Det är i allra högsta grad att bli ertappad med fingrarna i kakburken. Det går inte att komma undan. Hade jullen väjt så hade troligen ingen kollision inträffat.

Om man ska kollidera, se för allt i världen till att inte bli påkörd på SB-sidan!

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 11:40

fredrikk skrev:Fartyg A kan göra överljudsfart. Fartyg B kan köra maximalt 0,1 knop. Om reglerna gäller i detta läge, kan fartyg A sätta sig som en dartpil i fartyg Bs styrbordsida med vett och vilja (naturligtvis vållande) och få fartyg B medvållande? Det låter högst märkligt att detta skulle vara en korrekt tolkning.
Fast det är B som är vållande.
Det skulle naturligtvis vara en syn för gudar!
Men, A är omöjlig pga regel 6, Säker fart. B är nog att betrakta som "fartyg med begränsad manöverförmåga". Troligen brister även B i "gott sjömanskap", B är väjningsskyldig men kan inte väja pga för låga fartresurser. Vilket också strider mot säkerfart.

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Inlägg av T » fre 29 maj 2009, 11:46

Nu orkar jag inte läsa alla inlägg igen.. men... Hur vet du att jullen inte väjde? Har det framgått nånstans?
Om jullen väjde men ändå blev påkörd, kan motorbåten rimligtvis inte hållit kurs och fart.

:o
/T

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » fre 29 maj 2009, 12:51

T skrev: Hur vet du att jullen inte väjde? Har det framgått nånstans?
Om jullen väjde men ändå blev påkörd, kan motorbåten rimligtvis inte hållit kurs och fart.
Det vet man inte. Men hålet i SB sidan ger en viss ledtråd.
Hur mycket kunde motorbåten gira med tanke på farten och sundets bredd?

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 29 maj 2009, 17:03

Intressant att läsa ett inlägg med hänvisning till en sakkunnig, där man slår fast att smällen inte har skett vid 20 knops fart, och gissningen är 5 - 7 knop i kollisionsögonblicket.
Samma sak skrev jag för flera sidor sedan, tror jag, men ingen har såvitt jag sett kommenterat min "sakkunniga" gissning.

Jag har också försökt att framhålla att det där med väjningsplikt förutsätter att man sett varandra, annars handlar det eventuella felaktiga agerandet från den ene eller båda inte om brott mot väjningsregler utan om något annat.
Även detta formuleras bra i ett av de senaste inläggen men mitt tidigare inlägg har jag inte sett någon riktig kommentar till.

Är det bara när jag är tyken, provocerande och spydig som jag uppmärksammas...?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Sneseglarn
Diamantmedlem

Inlägg av Sneseglarn » fre 29 maj 2009, 17:07

Maxi33 skrev: Är det bara när jag är tyken, provocerande och spydig som jag uppmärksammas...?
Kanske, eller så är det bara när du har fel som nån annan käftar emot... :wink:

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » fre 29 maj 2009, 17:18

Jag förstod nog piken fast den var fin, Sneseglarn...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » fre 29 maj 2009, 17:25

bosseh skrev:
fredrikk skrev:Fartyg A kan göra överljudsfart. Fartyg B kan köra maximalt 0,1 knop. Om reglerna gäller i detta läge, kan fartyg A sätta sig som en dartpil i fartyg Bs styrbordsida med vett och vilja (naturligtvis vållande) och få fartyg B medvållande? Det låter högst märkligt att detta skulle vara en korrekt tolkning.
Fast det är B som är vållande.
Överljudsfart är kanske inte så realistiskt, men låt oss ta ett fall med (A) en snabb motorbåt som går 25 knop, och (B) en liten segelbåt med utombordare som max gör 5 knop. A kan med lätthet snurra runt B som en mygga och just borra sig in i styrbord sida på B utan att B har en chans att freda sig. Är fortfarande B vållande? I alla lägen?

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 29 maj 2009, 17:43

Maxi33 skrev:Intressant att läsa ett inlägg med hänvisning till en sakkunnig, där man slår fast att smällen inte har skett vid 20 knops fart, och gissningen är 5 - 7 knop i kollisionsögonblicket.
Samma sak skrev jag för flera sidor sedan, tror jag, men ingen har såvitt jag sett kommenterat min "sakkunniga" gissning.

Jag har också försökt att framhålla att det där med väjningsplikt förutsätter att man sett varandra, annars handlar det eventuella felaktiga agerandet från den ene eller båda inte om brott mot väjningsregler utan om något annat.
Även detta formuleras bra i ett av de senaste inläggen men mitt tidigare inlägg har jag inte sett någon riktig kommentar till.

Är det bara när jag är tyken, provocerande och spydig som jag uppmärksammas...?

MVH
Håkan

Vi blev liksom .... förstummade.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » fre 29 maj 2009, 17:53

Jaramaz skrev: ... Vi blev liksom .... förstummade.
Ja Jaramaz, det är precis sånt som gör att man får en obetvinglig lust att skriva kloksamheter! Förstummelsen alltså!

Annars är en reflektion man kan göra den att de som inte har någon erfarenhet av västkustska dörjfiskare, eller öht mycket liten erfarenhet av båtliv där stora snabbgående båtar inte är ovanliga, gärna gör egna, lätt märkliga tolkningar av sjötrafikregler!

Bevare oss för motorbåtsnissar utan varseblivning, fantasi (läs gärna intelligens) och erfarenhet!

mvh Sven-Barry

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 29 maj 2009, 19:00

S-B A-son skrev: Bevare oss för motorbåtsnissar utan varseblivning, fantasi (läs gärna intelligens) och erfarenhet!

mvh Sven-Barry
Absolut!

Självklart gäller alla möjliga regler (bara räkna upp dem, det hjälper nog), hade de varit nog hade det aldrig behövts några domstolar / sjöförklaringar eller ... jurister. Dessa institutioner & folk tillför just en tolking till det specifika fallet.

Erfarenhet ... av hur det ser ut och verkligen är, det skiljer sig markant åt mot skrivbordsprodukter. Sitta här och teoretisera hitan och ditan, vad nyttar det?

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 29 maj 2009, 20:32

SWE54 skrev: Så hur du än vrider och vänder på dina paragrafer så har motorbåten felat, om jullen gjort något fel har jag ingen aning om, vet för lite om detaljerna. Skulle ju vara intressant att få en uppföljning så småningom.
Nog med paragraf rytteri..
Nu ska det packas och krockas lite fiskebåtar i ett par dagar.... :wink:
Med tanke på din sista rad, har jag bestämt mig för att segla Hållö - Skålholmen (Väderöarna) så att jag kommer så långt bort från din startpunkt som möjligt. Jag har dörjer ombord och en ur min besättning hade varit ute med dörjen idag och fick några makrillar och det är inte helt omöjligt att vi försöker oss på att dörja. Då kan man ju betraktas som fiskebåt och det är alltså fritt fram för en snabbseglare som du att ramma oss. Men akta dig - bordläggningen i akter, 20 cm under däcksnivå är 20 mm tjock.

Å andra sidan är det ganska fantastiskt att man kan hålla igång en sån här tråd med bara spekulationer, när man inte har några riktiga fakta att gå på.

Det är också fantastiskt att en motorbåt som kör i 20 knop kan träffa en lite julle när dom har flera hundra meter på sidorna att köra på.

För mig helt ofattbart.

Jag tror att jag under morgondagens segling skall tillämpa väjningsreglerna strikt och inte visa nån hänsyn över huvudtaget. Det startar två bohusjullar samtidigt med mig. Jag kan ju segla över och sänka dom - åtminstone en av dem. Jag har mycket kompetent besättning ombord när det gäller sjövägreglerna mm. Vi skall nog kunna lura ut nåt så att Kåre eller Stefan blir skyldig till olyckan. :mrgreen:

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Skriv svar