Rentvättning av kölsvin
Rentvättning av kölsvin
Vi har tänkt att göra ordentligt rent i kölsvinet på vår Shipman. Botten ser inte så trevlig ut, skrovlig och ingrodd smuts. Men vad ska man tvätta med för att få bort "skiten"? Gärna något som är miljövänligt och ändå gör rent. Skulle det fungera med vanligt båttvättmedel, samma som man tvättar skrovet med?Eller är det starkara medel som gäller?
Eva Tellgren
Eva Tellgren
Re: Rentvättning av kölsvin
Shipshape.. och det blir som nytt..
/T
/T
Jag brukar köra med bilavfettning och en diskborske. Funkar bra när båten är på land och dyvikan urskruvad så man lätt kan skölja ur, annars är det ett h-e att få bort avfettningen.
Alla borde ha skägg
Bilshchampo utan vax eller yacht cleaner.
Varför inte vara miljövän och ekonomisk samtidigt?
Hur var det nu. Bikarbonat + vatten + lite citron för doften.
Osäker på blandningen. En tesked till 1/2 liter ljummet vatten för enklare grejer. Matskedar + varmt vatten till grövre doningar.
Gnugga in, låt verka, torka av.
Hur var det nu. Bikarbonat + vatten + lite citron för doften.
Osäker på blandningen. En tesked till 1/2 liter ljummet vatten för enklare grejer. Matskedar + varmt vatten till grövre doningar.
Gnugga in, låt verka, torka av.
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
När du provat förslagen ovan, provar du Shipshape och undrar varför du inte tog det från början.
/T
lat av naturen
/T
lat av naturen
Hej och tack för alla svar.
Men, vad är Shipeshape och var kandet köpas?
Hälsningar
Eva Tellgren
Hälsningar
Eva Tellgren
Kan köpas hos t.ex Hjertmans. Vad det är har jag ingen aning om och vill nog inte heller veta. Det luktar lite klor om det.evatell skrev:Hej och tack för alla svar.
Hälsningar
Eva Tellgren
Handskar och god luftväxling är nog bra.
/T
Hej igen
Ja, då tror jag att jag ska vara lite lat såhär efter allt båtrustande som installering av tryckvatten, byte av pentrybänk till en med vit skiva, förutom det vanliga putsandet... och pröva Shipshape.
Hälsningar
Eva Tellgren
Ja, då tror jag att jag ska vara lite lat såhär efter allt båtrustande som installering av tryckvatten, byte av pentrybänk till en med vit skiva, förutom det vanliga putsandet... och pröva Shipshape.
Hälsningar
Eva Tellgren
Glöm inte att berätta hur det gick..evatell skrev:Hej igen
Hälsningar
Eva Tellgren
Så vi vet att du lever...
/T
Lovar att berätta, och hoppas att jag överlever även denna sjösättning. Så håll nu tummarna att det blir rent och fint.
Hälsningar
Eva Tellgren
Hälsningar
Eva Tellgren