Kemtoa...?
Kemtoa...?
Skulle vilja höra lite om erfarenheter kring kemtoa.
Har inga egna alls, hinken duger ju till viss del för min del men det kan vara svårt att få gastinnan att använda den.
Vad ska man tänka på här?
Vad tål dom när det gäller lutning mm?
Lukter?
Skillnader på olika fabrikat/återförsäljare?
Tömningar?
Sen är ju frågan var tusan man ska ha den någonstans....
Har inga egna alls, hinken duger ju till viss del för min del men det kan vara svårt att få gastinnan att använda den.
Vad ska man tänka på här?
Vad tål dom när det gäller lutning mm?
Lukter?
Skillnader på olika fabrikat/återförsäljare?
Tömningar?
Sen är ju frågan var tusan man ska ha den någonstans....
Du menar väl en "Porta Potti"-typ, kan jag tänka?
JAg har haft sådana i två båtar, den ena köpte jag i tron att det var en "bra grej" och använde ytterst litet, den andra fick jag i arv vid ett båtbyte. Jag bytte den mycket snabbt till en "riktig toa" efter att den använts mer regelbundet under en sommar. Det var en "hybrid", dvs en PortaPottivariant med tömningspump till sjön. Nu hade jag ett toautrymme i den senare båten, i den tidigare stod pottan standby under förpikskojerna och lyftes upp vid "behov".
Fördelar: Billig, enkel, kräver egentligen inga rörmokerier i båten. Nackdelar är att de luktar, ibland mer än bara litet, de är litet äckliga att tömma (eller mycket, beroende på egen inställning) och de har begränsad kapacitet. I båt (till skillnad från husvagn) kan man behöva släpa dem långt i hamnarna för att tömmas, dessutom. Men om en sådan hade varit skillnaden mellan att gastinnan följer med eller ej i din båt hade jag kunnat tåla nackdelarna, så himla illa är det inte. Ångrar man sig har det bara kostat en peng, ingen åverkan på båten.
JAg har haft sådana i två båtar, den ena köpte jag i tron att det var en "bra grej" och använde ytterst litet, den andra fick jag i arv vid ett båtbyte. Jag bytte den mycket snabbt till en "riktig toa" efter att den använts mer regelbundet under en sommar. Det var en "hybrid", dvs en PortaPottivariant med tömningspump till sjön. Nu hade jag ett toautrymme i den senare båten, i den tidigare stod pottan standby under förpikskojerna och lyftes upp vid "behov".
Fördelar: Billig, enkel, kräver egentligen inga rörmokerier i båten. Nackdelar är att de luktar, ibland mer än bara litet, de är litet äckliga att tömma (eller mycket, beroende på egen inställning) och de har begränsad kapacitet. I båt (till skillnad från husvagn) kan man behöva släpa dem långt i hamnarna för att tömmas, dessutom. Men om en sådan hade varit skillnaden mellan att gastinnan följer med eller ej i din båt hade jag kunnat tåla nackdelarna, så himla illa är det inte. Ångrar man sig har det bara kostat en peng, ingen åverkan på båten.
Anders S
Re: Kemtoa...?
Där är problemet sammanfattat i en mening. Bortsett från vad Anders S skrev.SWE54 skrev:...Sen är ju frågan var tusan man ska ha den någonstans....
Mina erfarenheter av en Portapotti är inte särskilt positiva.
De luktar.
Har man en liten båt, vilket återspeglas i din fråga, så hamnar den alltid för nära näsan...
Sedan skall det i ärligehetens namn säga att den PP jag har erfarenhet av var från tidigt 80-tal. Det är möjligt att de blivit bättre.
Vi har minsta möjliga portta pottivarianten i en vek båt. Gudomligheterna i den har aldrig kommit upp under segling. Luktar gudomlighet gör den inte men medlen man har i den luktar medel och en viss parfymerad doft finns om man går nära. Denna kemdoft kommer dock mest ur de öppnade flaskorna tror jag mig ha kommit fram till.
För oss funkar det kanon och har aldrig luktat skit. Det är bara barnen som använder den. Tömningen är inte kul men jag upplevde att städa hotelltoaletter efter affärsresande som bra mycket värre. Vad gör de på rummen när det ligger könshår i handfatet?
Pottan bor under förpikskojerna!
För oss funkar det kanon och har aldrig luktat skit. Det är bara barnen som använder den. Tömningen är inte kul men jag upplevde att städa hotelltoaletter efter affärsresande som bra mycket värre. Vad gör de på rummen när det ligger könshår i handfatet?
Pottan bor under förpikskojerna!
Grannens unge fick urinvägsinfektion pga kemtoa, hon vägrade att använda den och höll sig istället.
Det är sällsynt man träffar någon som har något positivt att säga om Porta Potti el likn. De flesta verkar bara använda de i yttersta nödfall.
Jag skulle noga överväga möjligheten att sätta in en vanlig båttoalett.
Fast det är ganska kul när man ser kön till tömningsstationen på morgonen när gubbarna står där med tankdelen till sin Porta Potti Safari Club Mk2 Sport Master Limited Edition. På håll ser det ut som attachéväskor!
Någon gång ska vi skrika "Flygare!Skydd!" för att se vad som händer
Det är sällsynt man träffar någon som har något positivt att säga om Porta Potti el likn. De flesta verkar bara använda de i yttersta nödfall.
Jag skulle noga överväga möjligheten att sätta in en vanlig båttoalett.
Fast det är ganska kul när man ser kön till tömningsstationen på morgonen när gubbarna står där med tankdelen till sin Porta Potti Safari Club Mk2 Sport Master Limited Edition. På håll ser det ut som attachéväskor!
Någon gång ska vi skrika "Flygare!Skydd!" för att se vad som händer
En "riktig" porslin fåtölj är ju helt uteslutet av många anledningar, har ju ingen plats till den för det första, en massa rör och genomföringar, nej tack. Dessutom ska det till en tank som ska få plats. Och för att inte tala om vikten på eländet.
Det går liksom inte.
Får titta runt lite efter en liten kemtoa, den ska ju endast begagnas vid nöd...
, och det lär ju enbart vara vätskefasen det blir frågan om.
Jag har redan "offrat" en stick koj till förvaringsutrymme och tänkte skicka in den där så får man väl se om den stör rent odör mässigt. Under förpiken får den inte plats och vill inte heller ligga och sova ovanpå den tror jag.
Men man får väl ge den en chans och det kanske t.o.m. blir så att hon själv skickar ut den igen om den blir jobbig.
Jag har en tömningsstation alldeles vid bryggan hemma så den delen är ju inga problem.
Det går liksom inte.
Får titta runt lite efter en liten kemtoa, den ska ju endast begagnas vid nöd...
Jag har redan "offrat" en stick koj till förvaringsutrymme och tänkte skicka in den där så får man väl se om den stör rent odör mässigt. Under förpiken får den inte plats och vill inte heller ligga och sova ovanpå den tror jag.
Men man får väl ge den en chans och det kanske t.o.m. blir så att hon själv skickar ut den igen om den blir jobbig.
Jag har en tömningsstation alldeles vid bryggan hemma så den delen är ju inga problem.
Jag undrar hur vikten förhåller sig, PP är inte helt lätt och innehållet väger en del. Tank kan man ju skippa om den bara ska användas för nr 1.
Inget enkelt problem.
Jag antar att den riktiga light-varianten, kateter, är utesluten
Inget enkelt problem.
En kemtoa kan man ju ställa på land/ i bilen om man nu ifall att skulle råka få för sig att kappsegla. Båten är ju ett gammalt "racing" bygge och är ganska lätt från början. Nu väger den ca 1600 kg och en komplett "porslin" installation kan ju bli lika tung som en gast om det vill sig illa...bosseh skrev:Jag undrar hur vikten förhåller sig, PP är inte helt lätt och innehållet väger en del. Tank kan man ju skippa om den bara ska användas för nr 1.
Inget enkelt problem.
Jag tummar inte på det alls, har man väl börjat skruva fast en massa saker så springer det snart iväg och så är man väl uppe i 2 ton vad det lider. Båten är redan för tung som den är.
Dessutom finns det ingen plats för en ev. fast installation.
Jag klarar ju mig som sagt med en hink..
Kateter ja..
Det finns ju en intressant pryl hos Jula, p-bag..
http://www.jula.se/EsaImages/item/master/619250_d.jpg
Men den lär ju inte komma på förhandlingsbordet förståss...
Jag håller med - pröva en PP i sommar, och se hur det går. Så illa är det inte. Båtar är olika, och fördelarna i respektive båt skall maximeras! I din båt passar en PP bättre.
Anders S
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Usch för toa... Har haft mardrömmar om kemtoa... o barnen har blivit magsjuk av tanktoa... det är den fördömda jabsco pumppistongen som ibland kan skvätta små droppar av onämnbar vätska. Sen har tank läckt också... små små korrosionshål som är svåra att upptäcka o man tror att det går att åtgärda men det är helt omöjligt... gastäta slangar luktar .. allt är äckel efter tillräckligt många år.. särskilt i medelhavet men även i vårt klimat. Kräver många underhållstimmar. Kemtoa bättre på det sättet att det inte kräver lika mycket underhåll, men det som krävs är desto äckligare.. sen luktar det också...
Bästa lösningen alla kategorier (förbered på att jag försöker frälsa er med något ni redan avfärdat för länge se´n):
Rekommenderar liten stadig hink som är så liten att man kan trä plastpåse över kanterna och så stadig att man kan sitta på den. Plastpåsen i två lager är till för nr 2. Nr 1 görs utan påse. Män gör det stående hållandes hinken... kvinnor sittande. Därefter skölja ur urinet i saltvattnet. För nr 2 så har man dubbla gastäta soppåsar som man stoppar de dubbla gastäta påsarna i o lägger i en stuv. Slänges på för ändamålet avsedd plats inom en veckas intervaller (helst, men det går längre tid också). Luktfritt... ingen magsjuka... mindre äckel (tro´t om ni vill) och flexibelt (möjlighet att vara privat på liten båt genom att välja plats). Ute till havs bara pappret (använda) i påsar o korven i sjön... montera upp planka för ändamålet:)
Bästa lösningen alla kategorier (förbered på att jag försöker frälsa er med något ni redan avfärdat för länge se´n):
Rekommenderar liten stadig hink som är så liten att man kan trä plastpåse över kanterna och så stadig att man kan sitta på den. Plastpåsen i två lager är till för nr 2. Nr 1 görs utan påse. Män gör det stående hållandes hinken... kvinnor sittande. Därefter skölja ur urinet i saltvattnet. För nr 2 så har man dubbla gastäta soppåsar som man stoppar de dubbla gastäta påsarna i o lägger i en stuv. Slänges på för ändamålet avsedd plats inom en veckas intervaller (helst, men det går längre tid också). Luktfritt... ingen magsjuka... mindre äckel (tro´t om ni vill) och flexibelt (möjlighet att vara privat på liten båt genom att välja plats). Ute till havs bara pappret (använda) i påsar o korven i sjön... montera upp planka för ändamålet:)
Hej
Vi har en portapotti i sitt eget lilla stuvutrymme som är designad för den i Maxi 77:an. Och jag sover på den. Den luktar definitift inte. Kemikalierna som man häller i (en skild kemikalie, någon desi, in i själva tank-delen, och en annan kemikalie, ca 1 desi in i spolvattnet) tar kål på all lukt. Och på clas ohlsson hittade jag dessutom ett toa-papper som bryts ner i kem-toa.
Och - när ni kommer över till Finland, ska ni veta om att det inte alls ses med gott öga att man tömmer diverse septiktankar i havet. Finns tömningsstationer nästan på alla gästhamnar. Kem-toan kan du slänga i normaltoan.
Söndag - då åker båten i sjön!!
Vi har en portapotti i sitt eget lilla stuvutrymme som är designad för den i Maxi 77:an. Och jag sover på den. Den luktar definitift inte. Kemikalierna som man häller i (en skild kemikalie, någon desi, in i själva tank-delen, och en annan kemikalie, ca 1 desi in i spolvattnet) tar kål på all lukt. Och på clas ohlsson hittade jag dessutom ett toa-papper som bryts ner i kem-toa.
Och - när ni kommer över till Finland, ska ni veta om att det inte alls ses med gott öga att man tömmer diverse septiktankar i havet. Finns tömningsstationer nästan på alla gästhamnar. Kem-toan kan du slänga i normaltoan.
Söndag - då åker båten i sjön!!
s/y Mineca - Maxi 77