Då får man ju tänka på att man reser i ett museumEilean skrev: Sedan kan man ju ställa sig frågan - är det värt 8.000.- i enkel resa att gå igenom Göta- och Trollhätte kanal? Det är rätt hutlöst när man jämför med exempelvis att ett helt år med obegränsad tillgång till hela Frankrikes enorma kanalsystem och tusentals slussar kostar 388 €!
Att segla runt i bägge riktningarna blir för drygt.
Hamnar på väst- och sydkusten
Re: Hamnar på väst- och sydkusten
Anders S
Under förra regeringen hade vi gratis inträde på museer...Anders S skrev:
Då får man ju tänka på att man reser i ett museumPriset är ju vad det är, men upplevelsen är litet speciell. Om du inte gått genom kanalen innan, gör det! Jag har gått i kanalen ett par gånger genom åren några gånger för att köra upp (eller ner) båtar och en gång litet mer avslappnat som riktig turist. Visst, det var inte billigt, men inte så man ångrat utlägget.
Vi gillar kanaler och har gått GK tidigare, för min del skulle detta bli femte gången! Men nu var det 10 år sedan sist och yngsta dottern har bara vaga minnen av den färden men trivdes bra när vi gick igenom Frankrike.
Nej det är nog värt pengarna rent upplevelsemässigt, jämförelsen med Frankrike var mest en reflektion och i ärlighetens namn är det väl så att Göta Kanal skall finansieras under 3 månaders turism, Frankrikes system finansieras av yrkestrafik året runt. Och Göta Kanal har naturligtvis investerat en hel del i turistanläggningar.
Är det "stollar" du är ute efter att träffa, så är du välkommen till Kungshamn. Då slipper du ju också SmögenEilean skrev: Och naturligtvis - faller det sig så skulle det ju vara skoj att träffa en och annan stolle!
tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com
Det är klart att det kostar, men man få ju möjlighet att besöka något så exklusivt som Vänern!
Trots försök verkar det inte som om pengen har trillat i.Eilean skrev: Jag har uppfattat det som att Bohuslän i juli är ruskigt trångt. Men vi har seglat där förr, är inte intresserade av turistställen som Marstrand, Smögen eller Gullholmen och ankrar gärna. Borde alltså inte vara ett bekymmer.
I Bohuslän under Juli måste alla naturhamnar uppsökas före kl 12:00, och även då får man fendra på båda sidor av båten. Framåt eftermiddagen är det risk att man får frågan om näste gäst får förtöja sin för i din akter.
Den som svajankrar kan ofta finna platser, men då mest på icke dokumenterade goda ankringsplatser, för på de välkända är ytan fullbelagd.
Jag vet inte vilken peng som inte trillat i. Jag skriver ju rätt tydligt, och det borde också ha framgått sedan gammalt, att jag helst ankrar oavsett om det finns annan plats eller ej. Vare sig bryggträngsel i Mollösund eller fenderskav i överfulla naturhamnar är något vi önskar. Om det är fullt på de dokumenterade ankarplatserna finns det säkert plats någon annanstans precis som du skriver.Seawolf skrev:
Trots försök verkar det inte som om pengen har trillat i.
I Bohuslän under Juli måste alla naturhamnar uppsökas före kl 12:00, och även då får man fendra på båda sidor av båten. Framåt eftermiddagen är det risk att man får frågan om näste gäst får förtöja sin för i din akter.
Den som svajankrar kan ofta finna platser, men då mest på icke dokumenterade goda ankringsplatser, för på de välkända är ytan fullbelagd.
Det finns inte snällare vatten för ankring än våra skärgårdar!
Då är det mer bekymmersamt längs öppna kuster som exempelvis Halland och Skåne, finns det inte plats i de byggda hamnarna och är vädret ostadigt är det bara att stå på ut till havs!
Hur fullt det är är väldigt väderberoende. Dessutom tror jag att lågkonjunkturen verkar dämpande. Om inte konjunkturen verkar som tillräcklig hämsko, så är augusti en utmärkt månad för att undvika rejäl trängsel. Allt är fortfarande öppet, det är varmt och gott i vattnet, och nätterna är mörka och fina.
Ett annat tricks är att skaffa SXK's utmärkta bilderbok, "Tre veckor i Bohuslän". Dessa naturhamnar är de mest populära och det kan vara idé att undvika dem om trängsel är en irriterande fråga.
Något senare i augusti ankrade vi mitt i natten (04.00) i samma Gluppöbassäng. Bojarna var upptagna, men ingen enda låg för ankar. Massor av plats alltså!
mvh Sven-Barry
Ett annat tricks är att skaffa SXK's utmärkta bilderbok, "Tre veckor i Bohuslän". Dessa naturhamnar är de mest populära och det kan vara idé att undvika dem om trängsel är en irriterande fråga.
Något senare i augusti ankrade vi mitt i natten (04.00) i samma Gluppöbassäng. Bojarna var upptagna, men ingen enda låg för ankar. Massor av plats alltså!
mvh Sven-Barry
- mariatherese
- Diamantmedlem
Så illa är det väl inte med naturhamnarna ändå? Första fina sommarhögtrycket så blir det naturligtvis mycket folk ute men efter ett par dagar verkar många ha selgat sig mätta. Förra sommaren låg vi ofta ganska ensamna i riktigt fina naturhamnar!!! Fast det är klart, de naturhamnar som är utmärkta i de guider som finns verkar ju vara betydligt mer välbesökta. Men det finns gott om pärlor i Bohuslän!
Angående Göta Kanal så är det en fullständigt underbar upplevelse att gå igenom, verkligen något som håller i alla väder. Gästhamnar och diverse upplevelser ingår i priset!
Hur fick ni det till 8000:- för Göta- samt Trollhätte kanaler? Trollhätte kostar väl 800:- för fritidsbåtar oaktat storleken. Göta Kanal kostar 4000, 5300, 6800, 8000:- enkel resa beroende på båtstorlek. För oss skulle hela sträckan då gå på 6100:- från Östersjön till Göteborg och det är det betalar jag gärna för att kunna behålla denna fantastiska anläggning.
Har man skaffat sig en så stor båt som över 15 meter så går det loss på 8000:- för Göta Kanal Mem-Sjötorp (Men har man en sådan bjässe så får man väl också förmoda att man har sparat lite ekonomiskt utrymme att också kunna uppleva lite med båten).
Hälsningar
Tommy
Hur fick ni det till 8000:- för Göta- samt Trollhätte kanaler? Trollhätte kostar väl 800:- för fritidsbåtar oaktat storleken. Göta Kanal kostar 4000, 5300, 6800, 8000:- enkel resa beroende på båtstorlek. För oss skulle hela sträckan då gå på 6100:- från Östersjön till Göteborg och det är det betalar jag gärna för att kunna behålla denna fantastiska anläggning.
Har man skaffat sig en så stor båt som över 15 meter så går det loss på 8000:- för Göta Kanal Mem-Sjötorp (Men har man en sådan bjässe så får man väl också förmoda att man har sparat lite ekonomiskt utrymme att också kunna uppleva lite med båten).
Hälsningar
Tommy
Eftersom jag inte har en båt för tillfället med diverse bekvämligheter så brukar jag ta för vana att uppdatera mig på våren, förutom sjökorten i sig även sopmajor mm. Det är så bekvämt med MaxSea som jobbar i lager likt en AutoCad. Vilka kort man än tar in så finns uppdatering tillgänglig.
Nåväl, tänkte bara slänga ut ett par adresser till lite bra att ha om hamnar mm.
http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SWESTART.HTM
http://www.badkartan.se/
http://www.rorgangare.se/2_naturhamnar.html
http://www.gasthamnsguiden.se/
http://www.svenskagasthamnar.se/
Nåväl, tänkte bara slänga ut ett par adresser till lite bra att ha om hamnar mm.
http://www.archipelago.nu/SKARGARD/SWESTART.HTM
http://www.badkartan.se/
http://www.rorgangare.se/2_naturhamnar.html
http://www.gasthamnsguiden.se/
http://www.svenskagasthamnar.se/
Göta Kanal, löa 12,65 = 6.800.-Tommy skrev:....Hur fick ni det till 8000:- för Göta- samt Trollhätte kanaler?...
Göta Kanal, tillägg för bredd över 3,5 m = 350.-
Trollhätte kanal = 800.-
Summa för Eilean enkel resa = 7.950.-
Du säger att har man stor båt har man råd....
Det är precis tvärtom - allt blir ju så mycket dyrare!
Ett tips är att gå med i en båtklubb med tillhörighet i Vänern eller Vättern. Genom det har du möjlighet att få sjö till sjö-rabatt. Din kostnad för GK blir då 3700:-. Jag skriver gärna in dig som medlem i vår klubb och skriver ut ett intyg att du är medlem 
Tack alla!
Jag antar några saker: Det finns plats att ligga på svaj i Bohuslän. Och att alla goda råd jag fått för övrigt leder till en angenäm resa. Och att det blir tillfälle att träffa en eller annan stolle.
Och till Excel 319 - jag har "PM-at"
Jag antar några saker: Det finns plats att ligga på svaj i Bohuslän. Och att alla goda råd jag fått för övrigt leder till en angenäm resa. Och att det blir tillfälle att träffa en eller annan stolle.
Och till Excel 319 - jag har "PM-at"
Har man så stor båt har man ju lagt alla pengar på inköp och då finns det inget utrymme kvar kan man ju också förmoda. Varför tror "alla" att om man har en "stor" båt så är det inga problem att betala höga avgifter?Tommy skrev: Har man skaffat sig en så stor båt som över 15 meter så går det loss på 8000:- för Göta Kanal Mem-Sjötorp (Men har man en sådan bjässe så får man väl också förmoda att man har sparat lite ekonomiskt utrymme att också kunna uppleva lite med båten).
Hälsningar
Tommy
janne skrev:Har man så stor båt har man ju lagt alla pengar på inköp och då finns det inget utrymme kvar kan man ju också förmoda. Varför tror "alla" att om man har en "stor" båt så är det inga problem att betala höga avgifter?Tommy skrev: Har man skaffat sig en så stor båt som över 15 meter så går det loss på 8000:- för Göta Kanal Mem-Sjötorp (Men har man en sådan bjässe så får man väl också förmoda att man har sparat lite ekonomiskt utrymme att också kunna uppleva lite med båten).
Hälsningar
Tommy
Precis - mina 42 fot kostade hälften i inköp av mången 33-fotare av betydligt yngre datum. Men kostar i underhåll som mången betydligt större båt.