Hamnar på väst- och sydkusten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
styrman
Diamantmedlem

Re: Hamnar på väst- och sydkusten

Inlägg av styrman » tis 31 mar 2009, 17:01

Jaramaz skrev:För egen del tycker jag att ner till Varberg går det bra, Tistlarna är fint.
Från Varberg kommer man lätt fram till Gilleleje på en lång dags segling, värre än så är det inte. Vill man bryta är Glommen en möjlighet, sällan ont om plats (eftersom det inte är så kul där). Det finns fler hamnar längs kusten, men det är svårt at se charmen i dem.
H Väderö är ett bra alternativ.
Varberg är iofs trevligt men jag tar hellre Träslövsläge (Lejet som ortsbefolkningen säger) Så slipper man ett par distans i fel riktning.
Varbergs insegling är nästan nordlig...
http://www.tbs-tbk.org klicka på gästhamn.
Peter
S/Y Calypso

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 mar 2009, 17:48

styrman skrev:Varberg är iofs trevligt men jag tar hellre Träslövsläge (Lejet som ortsbefolkningen säger) Så slipper man ett par distans i fel riktning.
Varbergs insegling är nästan nordlig...
Både Varberg och Falkenberg är tidsödande hamnar på det sättet. Glommen är oslagbart minst tidskrävande att anlöpa, Träslövsläge är mycket trevligare. Men anar man att det handlar om mer än en natt (typ, man tror på riktigt att man skall bli inblåst), håll för jösse namn er borta från småhamnarna. "En liten kvällspromenad" tappar charmen helt när den begås i regn för 17:e gången på tre dagar...

Jaramaz varnade för Saxtorps Marina. Det är så rätt. Om man av någon anledning vill in i Landskrona är Lustbåtshamnen trevligare.

Lomma i all ära, men sådär jätterolig är den hamnen kanske inte. Men den som kommer dit då jag är hemma kan ju få en pilsner, om så önskas.
Anders S

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 31 mar 2009, 19:20

Anders S skrev: Både Varberg och Falkenberg är tidsödande hamnar på det sättet. Glommen är oslagbart minst tidskrävande att anlöpa,..........
Det talas/skrivs ofta lite nedlåtande om Glommen. Det är den enda hamn på sträckan som jag anlöpt varje gång jag passerat. Nu jag ju inte så stora krav på faciliteter. Allt jag behöver har jag i regel ombord. Det enda jag kräver av en hamn är att den är något sånär skyddad och att det finns någo att förtöja i. På den tiden jag hade isbox var Glommen ett måste - där kunde man få tag på is. Dessutom är det vid Morups Tånge det enda stället jag sett kostertistel.

Anders S skrev:Lomma i all ära, men sådär jätterolig är den hamnen kanske inte. Men den som kommer dit då jag är hemma kan ju få en pilsner, om så önskas.
Om man kommer den vägen, är det då bara att skriva ett inlägg på Sailguide; "vi är här nu" - eller?

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 31 mar 2009, 21:29

toaen skrev: Om man kommer den vägen, är det då bara att skriva ett inlägg på Sailguide; "vi är här nu" - eller?
Nåt i den stilen, ja. 8)
Anders S

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » fre 03 apr 2009, 14:01

Vill först instämma med Kapten Klant, du är hjärtligt välkommen till Falsterbokanalen. En hamn som har utvecklats väldigt mycket de senaste 5 åren.

Att segla in i Köpenhamn är lite besvärligt nu för tiden. De har stängt några broar, eller byggt nya så man kommer inte mycket längre än till Lynetten.

Men innan du kommer in i Sundet, stanna en natt eller så på Anholt om du inte gjort det tidigare. En upplevelse, massor med båtar och ser det fullt ut så får det plats åtminstonde 5 till :)

För att riktigt hitta pärlorna, för det finns massor med mysiga små hamnar längs den danska kusten, införskaffa Kommas Havnelods. Där har du både danska och svenska hamnar med beskrivningar av både hamn och ort. En Reeds i miniatyr skulle man kunna säga.

Sen är det ju en upplevelse att segla under eller längsmed Öresundsbron.

Sydkusten har inte så många hamnar men Smygehuk, Sveriges Sydligaste punkt med fiskrökeri och glassbar. Abbekås en mysig liten hamn, lite besvärlig i O vind. Kåseberga strax nedanför Ale Stenar. Har inte varit där själv (för stor båt :? ) men många rekommenderar den. Sen är nästa stopp Ystad. En stadshamn med allt vad det innebär. Vi brukar hoppa över den och ta Simrishamn istället.

Sjöfartsverket gjorde en ny sjömätning av sydkusten vilket resulterade i nya sjökort. Det var inte så djupt som det stått tidigare. Tänk oxå på att vi har gott om sand som förflyttar sig och gör nya grund, speciellt strandnära.
Utanför Trelleborg kan du råka ut för en färja som stannar, vänder och backar in i hamn. Första gången blir man något konfunderad över vad den håller på med. Övningen sker så långt ut att man inte förknippar det med insegling i hamnen.

/Lady Annila

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » fre 03 apr 2009, 14:47

LadyAnnila skrev:Kåseberga strax nedanför Ale Stenar. Har inte varit där själv (för stor båt :? ) men många rekommenderar den. Sen är nästa stopp Ystad. En stadshamn med allt vad det innebär. Vi brukar hoppa över den och ta Simrishamn istället.
Var i Kåseberga våren 2005 och därför undrar jag;

Hur stor båt har du egentligen?
Är det djupgåendet?

Eller är det ett syftningsfel då du skriver; "Sen är nästa stopp Ystad. En stadshamn med allt vad det innebär. Vi brukar hoppa över den och ta Simrishamn istället"
Kåseberga ligger ju mellan Ystad och Simrishamn.

LadyAnnila skrev:Utanför Trelleborg kan du råka ut för en färja som stannar, vänder och backar in i hamn. Första gången blir man något konfunderad över vad den håller på med. Övningen sker så långt ut att man inte förknippar det med insegling i hamnen.

/Lady Annila
När jag passerade hände precis det.

Jag har för mig att det kom två färjor, vara den ena svängde runt till kontrakurs och sedan började backa in i hamnen. Jag var ganska nära och blev lite förvirrad en stund innan jag förstod vad som var på gång.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

LadyAnnila
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av LadyAnnila » lör 04 apr 2009, 13:40

:oops: blev nog lite virrigt i geografin där. du har helt rätt Toaen. Kåseberga ligger öster om Ystad.

Vår båt är 53 fot med ett djupgående på 2,15.

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » lör 04 apr 2009, 18:43

Hej

Eftersom jag håller till i sundet o på sydkusten så har jag några kommentarer.
LadyAnnila skrev: Att segla in i Köpenhamn är lite besvärligt nu för tiden. De har stängt några broar, eller byggt nya så man kommer inte mycket längre än till Lynetten.
För att riktigt hitta pärlorna, för det finns massor med mysiga små hamnar längs den danska kusten, införskaffa Kommas Havnelods. Där har du både danska och svenska hamnar med beskrivningar av både hamn och ort. En Reeds i miniatyr skulle man kunna säga.
[/quote]

Kommer man inte in till Wilders plads längre?

Bra ide att köpa Kommas även om den är dyr. Ifjor våras "räddade" det mig från att gå in Hornbaek när det var igensandat.... beskrivning av att det kunde ske "tillsandning förkommer" och telefonnummer till svarare med djup info. Dock fungerade det inte men med hjälp av 3G o Google så hittades hamnens hemsida där det stod med röda stora bokstäver att det var igensandat. tydligen brukar det vara problem på våren..
LadyAnnila skrev: Sydkusten har inte så många hamnar men Smygehuk, Sveriges Sydligaste punkt med fiskrökeri och glassbar. Abbekås en mysig liten hamn, lite besvärlig i O vind. Kåseberga strax nedanför Ale Stenar. Har inte varit där själv (för stor båt :? ) men många rekommenderar den. Sen är nästa stopp Ystad. En stadshamn med allt vad det innebär. Vi brukar hoppa över den och ta Simrishamn istället.
Smygehuk kan ibland vara full av tång (illaluktande) om de inte har gjort något åt det på senare år.

Jag tycker att Ystad är en trevlig hamn som ligger nära city.

Kåseberga är trevligt men bli inte inblåsta då blir det lika (tråkigt) som i Glommen.

Efter Kåseberga kommer Skillinge, ett trevligt fiskesamhälle. Sen kommer Brantevik men den hamnen är inte stor.

LasseT

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 04 apr 2009, 19:04

Låt oss nu tänka oss att den som är intresserad är en stockhomare, som förvisso seglat runt en hel del. Då är det kanske lämpligt att antingen nämna eller förutsätta känt att sand --- rör på sig. Alla hamnar i Danmark sandar igen, utprickningen flyttar sig osv. För att nu inte tala om de få farleder som finns - de rör sig hela tiden, kortet är i stort sett värdelöst. En missad prick leder lätt till lutande båt. (sjöfarare anbefalles att speciellt intressera sig för utmärkningen runt Ärö, resp Bögeströmmen ...)

Hornbeak havn är alltid spännande på våren. Sandsugning brukar ske före midsommar, och definitivt före havnefesten som är i slutet av juli - också den är en upplevelse. Sedan några år finns det en signal som anger om det är tillrådligt att gå in i hamnen eller ej - runt märke i galgen (hissas den under havnefesten, som den borde?).

Inte utan att det är ganska likt i de sydsvensaka vattnen, sanden har en tendens att flyta sig där med. ojoj.

Elvin A
Erfaren medlem

Inlägg av Elvin A » lör 04 apr 2009, 20:38

Vi kom in på Wilders plads (Wilders kanal) i augusti, vi är 42 fot och sticker 1.83 m, men vi var en pygmébåt jämfört med en del av de som låg där. Vi låg centralt och det var otroligt populärt att lägga till här!

Vi är själva från Ystad och jag gillar vår hamn :D , tycker inte att den är en stadshamn direkt, om man inte lägger sig i den stora hamnen där färjorna går förstås. Visst blir Ystad stad mer upplivat under sommarmånaderna, så är det, men gästhamnen brukar alltid vara fullbelagd då. En sak och tänka på är att i början av augusti ska här hållas Ystad Offshore Week 2009 med European Championship International Swedish Championship ORCi och strax därefter blir det Tattoo som är väldigt uppskattat, brukar bli fullt ös i staden då.

//Marie
http://www.sy-elvina.com

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » lör 04 apr 2009, 21:43

Som den ende(?) som observerat att Eilean först tänkt göra en sväng norröver i Bohuslän får jag i all blygsamhet föreslå ett besök på Rörö, den nordligaste bebyggda ön i Göteborgs skärgård.

Med viss tur med timingen kan han där träffa en stamstolle, bli enkelkrafsad eller dubbelkrafsad, höra en del fantastiska lögner på bryggan och ha närmast obegränsade möjligheter att själv ljuga om vad han vill.
Ön är rätt fantastisk också.

MVH
Håkan
En expert i mängden

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 04 apr 2009, 22:11

Nejdå, jag har allt sett att man avser att segla lite norrut men frågeställningen uppfattade jag gällde söder om Göteborg..
Den sträckan är väl ganska väl täckt vid det här laget. Kyrkbacken på Ven ligger ju mig ganska varmt om hjärtat så klart och så gillar ju även jag den Danska kusten bättre, kanske mycket för det det blir lite "utomlands", lite annorlunda och det känns mer semester helt enkelt. Även jag är en ganska flitig Rörö besökare. Det var en ganska lagom bit att gå när båten låg i Saltholmen men även nu går jag dit ganska ofta, Vinga likaså. Tistlarna är en liten favorit med. Lugnt och behagligt, Och så kommer jag in i den inre bassängen med min båt även om man är på någon sten ibland vid lågvatten.

Excel 319
Platinamedlem

Inlägg av Excel 319 » sön 05 apr 2009, 08:58

Avsätt gärna några dagar i Vänern, det är den värd. Men du kanske redan har gjort det vid någon av de andra seglingarna? Framför allt Djurö och Lurö är värda ett besök samt Vithall med sitt lilla "museum" och det ligger nästan vid genomfartsleden Sjötorp-Vänersborg. Alldeles för många har allt för bråttom att nå endera ändstationen och missar därmed en massa fantastiska platser.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » sön 05 apr 2009, 09:07

SWE54 nämner Rörö och Vinga, ett par av mina favoritplatser och vi kanske en eller flera gånger varit där samtidigt. Skall kolla efter segelnumret i år.
Tistlarna är också fint men jag har faktiskt varit där bara en gång, ensamseglande i min lilla båt jag hade på åttiotalet och inblåst i tre dagar. Som tur var hade jag allt jag behövde ombord, och sällskap av trevligt folk i ett par andra båtar som inte heller hade lust att försöka ta sig ut i nästan kuling från väst...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 08 apr 2009, 08:32

Tack för alla fina bidrag och tips! En del har ju nästan presterat rena pilots....

Jag har uppfattat det som att Bohuslän i juli är ruskigt trångt. Men vi har seglat där förr, är inte intresserade av turistställen som Marstrand, Smögen eller Gullholmen och ankrar gärna. Borde alltså inte vara ett bekymmer.
När det gäller söderöver ner mot och igenom Öresund har jag fått många tips och det verkar som att man inte nödvändigtvis måste vara på plats före lunch för att ta sig in. Samma här, de uppenbara "måsteställena" som exempelvis Anholt har vi besökt tidigare och kan hoppa över.

Och naturligtvis - faller det sig så skulle det ju vara skoj att träffa en och annan stolle!

Sedan kan man ju ställa sig frågan - är det värt 8.000.- i enkel resa att gå igenom Göta- och Trollhätte kanal? Det är rätt hutlöst när man jämför med exempelvis att ett helt år med obegränsad tillgång till hela Frankrikes enorma kanalsystem och tusentals slussar kostar 388 €!
Att segla runt i bägge riktningarna blir för drygt.

Skriv svar