http://www.sejlerens.com och http://www.danskehavnelods.dk/
Eftersom jag är nybörjare vad gäller segling, (vilken känsla att skriva och ta detta ordet i sin mun vid +50
Hur fan orkar du...?Brendan skrev:Jag ber åter tusen gånger om ursäkt för att jag hakar upp på mig denna detalj, men det är något konstigt här som jag inte förstår. Även Seawolf, som jag känner som en högt begåvad, extremt verbal och kunnig person växlar mellan versal och gemen begynnelsebokstav vid egennamn.Seawolf skrev: Väljer ni att följa danska kusten ner från Läsö eller skagen,
Seawolf vad är din förklaring till att skriva Skagen med gemen? Förr gillade du Skagen högt och rent. Gör du inte det längre?
Är det en subtil nedvärdering av orten?
Om det vore som signaturen morg skrev i ett inlägg, att det inte spelar någon roll om man använder versaler eller gemener, vore det väl bättre att konsekvent gå över till gemener och helt slopa versalerna? Det är denna konsekvent genomförda inkonsekvens som är fullständigt obegriplig för mig.
Snälla, skäll inte på mig! Försök förklara i samma vänliga och ödmjuka anda som jag frågar.
Hur taskig får man vara? Här ställer jag en enkel fråga vänligt och i all ödmjukhet och får en svordom till svar. Varför gratulerar du mig inte till att jag har sjösatt idag istället? Och du kan väl åtminstone försöka svara på min fråga. Har du inga teorier eller idéer? Språkfrågor är oerhört fascinerande. Kan aldrig bli trött på dem.SWE54 skrev:Hur fan orkar du...?Brendan skrev:Jag ber åter tusen gånger om ursäkt för att jag hakar upp på mig denna detalj, men det är något konstigt här som jag inte förstår. Även Seawolf, som jag känner som en högt begåvad, extremt verbal och kunnig person växlar mellan versal och gemen begynnelsebokstav vid egennamn.Seawolf skrev: Väljer ni att följa danska kusten ner från Läsö eller skagen,
Seawolf vad är din förklaring till att skriva Skagen med gemen? Förr gillade du Skagen högt och rent. Gör du inte det längre?
Är det en subtil nedvärdering av orten?
Om det vore som signaturen morg skrev i ett inlägg, att det inte spelar någon roll om man använder versaler eller gemener, vore det väl bättre att konsekvent gå över till gemener och helt slopa versalerna? Det är denna konsekvent genomförda inkonsekvens som är fullständigt obegriplig för mig.
Snälla, skäll inte på mig! Försök förklara i samma vänliga och ödmjuka anda som jag frågar.
Taskig och taskig..Brendan skrev: Hur taskig får man vara? Här ställer jag en enkel fråga vänligt och i all ödmjukhet och får en svordom till svar. Varför gratulerar du mig inte till att jag har sjösatt idag istället? Och du kan väl åtminstone försöka svara på min fråga. Har du inga teorier eller idéer? Språkfrågor är oerhört fascinerande. Kan aldrig bli trött på dem.
Brendan skrev:
Snälla, skäll inte på mig!
Brendan.Brendan skrev: Hur taskig får man vara? Här ställer jag en enkel fråga vänligt och i all ödmjukhet och får en svordom till svar. Varför gratulerar du mig inte till att jag har sjösatt idag istället? Och du kan väl åtminstone försöka svara på min fråga. Har du inga teorier eller idéer? Språkfrågor är oerhört fascinerande. Kan aldrig bli trött på dem.
Så exakt vågar jag inte ge dig råd, men jag föredrar av just det skälet den danska sidan, inte bara på grund av de finare samhällena och den lummiga kustlinjen, utan för att hamnarna kommer betydligt tätare än på den svenska sidan. Det gör att man inte behöver ge sig iväg så långt om det nu skulle vara helt kört att få plats i någon hamn. Om exempelvis Humlebaek är fullt så går det att fortsätta 1,2 M söderut till Sletten, eller vända tillbaka 1,3 M norrut till Espergaerde och kolla där.Eilean skrev:Egentligen skulle jag kanske uttryckt mig litet precisare, jag har ju gjort seglat dessa sträckor flera gånger, både på danska och svenska sidan. Men det var så längesedan så jag behöver litet uppdatering på vilka hamnar som är exempelvis överfulla och om det finns ställen där man får plats även om man kommer in efter klockan 12.
Min egen hemmahamn 'Dockan' i Malmö är också vara värd ett besök tycker jag, Kockums FD torrdocka (där den gigantiska bock-kranen stod tidigare) numera modern marina med boastadsområde byggt runtomkring. Även här finns restauranger med uteserveringar på kajen et.c. Ca 10 min promenad in till stortorget.[/quote]