Hamnar på väst- och sydkusten

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Hamnar på väst- och sydkusten

Inlägg av Eilean » mån 30 mar 2009, 09:58

Vi har långtgående planer att ta oss västerut i sommar - via Göta Kanal till Göteborg, göra en sväng norrut i Bohuslän och sedan följa kusten runt tillbaks till Stockholm. Vi startar till midsommar och räkna med att vara hemma 7 veckor senare.

Åren går fort och just sträckan Varberg - Ystad inser jag att det är snart 20 år sedan jag seglade sist. Och misstänker på goda grunder att förändringar skett och att i juli är den tiden förbi där man fritt kunde ligga längs med kaj i Mölle eller Kyrkbacken. Så har ni tips på hamnar och ställen vi bör besöka/undvika? Djupgåendet är 1,80.

cruisaren
Diamantmedlem

Re: Hamnar på väst- och sydkusten

Inlägg av cruisaren » mån 30 mar 2009, 11:50

Just Mölle och Kyrkbacken på Ven besökte vi i somras och upplevde båda som lite vanskliga i de förhållande som rådde.

Mölle är en mycket fin hamn med mysiga omgivningar. Vandringen längs vattnet upp mot Kullens fyr är kanontrevlig. På kvällen blåste det upp rejält från sydväst, jag tror topparna låg på 20m/s. Inbäringen i hamnen blev otrevlig med ett väldigt ryckande i springen, jag tro vi var 6 i bredd i vår rad. Hade vinden vridit mot väst hade det blivit riktigt besvärligt. Slusats: Fantastisk hamn, men inte helt lyckad vid starka vindar mellan SW-WNW.

Kyrkbacken: Också väl värd ett besök. Ven en mycket fin ö, och Tycho-Brahe-museet uppskattades av både oss och de 6 åriga tvillingarna. Hamnen inte bra för NW-vindar så det blir en hel del inbäring.

På din väg söderut skulle jag rekommendera rutten Göteborgs skärgård-Läsö-Anholt-Torekov. Med detta slipper du den tråkiga Hallandsrakan och får en klick kontinental danmarks-stämning på köpet. Torekov är värt ett besök.

Ankarplatserna i Bohuslän känner du kanske till, annars kan vi starta en ny tråd :D
Välkommen!
//Niklas S
Faurby424 Alinde

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » mån 30 mar 2009, 12:08

På väg ner genom Sundet kan jag rekommendera Hornbaek på danska sidan (mellan Helsingör och Gilleleje).
Fin, skyddad hamn med det obligatoriska "Fiskehuset" på hamnplan. Samhället är trevligt med bra service och omgärdas av fullständigt fantastiska sandstränder.
Missa inte!
Det är bara att bryta ihop och komma igen!
/p

LasseT
Guldmedlem

Inlägg av LasseT » mån 30 mar 2009, 12:17

Hej!

Var i Borstahusen i somras, en trevlig hamn med fin badstrand precis intill. Finns även en bra restaurang samt kiosk mm. Bra toa + dusch också. Nära till ICA (ganska liten iofs).

Var faktiskt i Barsebäckshamn också, det är en liten trevlig hamn. Inget stort samhälle, bra anläggning. Misstänker att det blir trångt om mer än 3 båtar kommer in.

Det var lugnt väder så jag vet inte hur de är med mer (västlig vind), kan tänka mig att det rullar in en del sjö i ytterhamnen då. Kanske svårt att angöra Barsebäckshamn också..

Har alltid passerat det tidigare eftersom de ligger så nära hemmahamnen (Lomma).

Var även i Höganäs, bra utbyggt med ny dusch + toa anläggning. Nära till samhället, 2 reastauranger i hamnen.

Var vaksam vid angöring. Strömmen kan gå ganska snabbt och det är lätt att komma utanför rännan. I Höganäs ligger det en frakthamnprecis norr om småbåtshamnen. så det är bra att hålla sig i kanten av rännan om det är dålig sikt.

Trevlig tur!
/LasseT

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » mån 30 mar 2009, 12:53

Hornbaek är jättefint, det måste understrykas. Stränderna är fantastiska där, även för en hallänning. Många gillar Gilleleje, men jag upplever Hornbaek som mysigare. Nästa etapp mot Helsingör kan med fördel göras väldigt nära kusten, där är väldigt fint. Den danska sidan av Öresund upplever jag rent generellt som mysigare eftersom det, i alla fall norr om Köpenhamn, saknas större industriområden. Men det finns fina platser på den svenska sidan också. Ven har ju fördelen av att det finns hamnar på tre sidor av ön, så det bör kunna gå att hitta lä någonstans. Men trångt kan det ju bli.

Själv är jag nyfiken på att besöka Flakfortet, norr om Köpenhamn. http://www.flakfortet.dk/ Någon som kan rekommendera det?

Mattias

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 30 mar 2009, 13:07

cruisaren nämnde Torekov. Väl en helt ok hamn. Nu är inte hamnar det jag i första hand går till när jag är ute och seglar och sträckan Tistalarna till Hanö är förfärligt tråkig med ett undantag - Hallands Väderö, som nog är min speciella favoritplast.

Ön har allt som västkusten har att bjuda - bortsett från de överfulla hamnarna , förstås. Från Bohusläns vrakvikar till Hallands sandstränder. Om man ankrar på svaj eller ligger förtöjd vid Troedshallen så måste man ha nån form av dinge för att ta sig i land på Ön.

Jag har en gammal hamn och farledsbeskrivning i PDF- format som jag kan maila om nån önskar. I dag har Hydrografica givit ut en special.

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 30 mar 2009, 13:11

Tylö sun skrev:Hornbaek är jättefint, det måste understrykas. Stränderna är fantastiska där, även för en hallänning. Många gillar Gilleleje, men jag upplever Hornbaek som mysigare. Nästa etapp mot Helsingör kan med fördel göras väldigt nära kusten, där är väldigt fint. Den danska sidan av Öresund upplever jag rent generellt som mysigare eftersom det, i alla fall norr om Köpenhamn, saknas större industriområden. Men det finns fina platser på den svenska sidan också. Ven har ju fördelen av att det finns hamnar på tre sidor av ön, så det bör kunna gå att hitta lä någonstans. Men trångt kan det ju bli.

Själv är jag nyfiken på att besöka Flakfortet, norr om Köpenhamn. http://www.flakfortet.dk/ Någon som kan rekommendera det?

Mattias
Jag var på flakefortet en natt för några år sen. Det var intressant.

Nu är väl jag inte mycket till "saningsvittne". Jag har inga speciella krav, och tycker det mesta är ok.

tommy

Tomas E
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas E » mån 30 mar 2009, 13:41

Kan bara hålla med toaen: Hallands Väderö! Om man inte vill ligga där med egna båten går det bra att åka fiskebåtsfärja från Torekov. Glöm inte att spana in och förfasas över huspriserna i Torekov...
"And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music."

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » mån 30 mar 2009, 13:50

Tomas E skrev:Kan bara hålla med toaen: Hallands Väderö! Om man inte vill ligga där med egna båten går det bra att åka fiskebåtsfärja från Torekov. Glöm inte att spana in och förfasas över huspriserna i Torekov...
Varför skulle man inte vilja gå till Hallands Väderö med egen båt - om man nu har en - det är väl det som är "grejen". Varför låta båten ligga och "knö" i Torekov och åka passagerarbåt fram och tillbaka.

Är huspriserna i Torekov speciella jämfört med kusten i övrigt? Tror knappast det.

tommy

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » mån 30 mar 2009, 13:52

toaen skrev:
Jag har en gammal hamn och farledsbeskrivning i PDF- format som jag kan maila om nån önskar. I dag har Hydrografica givit ut en special.

tommy
Jatack!

eileanyacht"at"yahoo.se

Tylö sun
Platinamedlem

Inlägg av Tylö sun » mån 30 mar 2009, 14:26

toaen skrev:Är huspriserna i Torekov speciella jämfört med kusten i övrigt? Tror knappast det.

tommy
Det var ett ganska omtalat hus till salu för någon månad sedan. Fastigheten var på ca 100 kvadratmeter, huset på ca 60. Med visst renoveringsbehov. Jag har för mig att utropspriset var i storleksordningen 20 Mkr. Skälet ? Det låg vid yttersta vägen med havet utanför. Jag vet inte vad det såldes för dock. Få hus i centrala Torekov säljs för under 10 Mkr. Så extremt dyrt är det som tur är inte längs resten av kusten. Varför just Torekov har blivit så vet jag inte. Jag misstänker att det är någon form av jet-set-masspsykos som slagit till. Visst, det är marknaden som styr, men om det plötsligt blir o-hippt att bo granne med prinsessan Madeleine & Co, så kan nog priserna kanske rasa ganska rejält till mer normala(?!?) 5-6 Mkr-nivåer.

Själv tycker jag att Torekov är fint, men inget särskilt utöver de övriga samhällena. Vill man hitta ett annat mysigt samhälle så finns ju Arild på Kullens nordostsida, vilket blir en fin halvvindssegling från Eilans obligatoriska besök på Hallands Väderö. Jag är dock osäker på 1,80 m-kravet i Arild.
toaen skrev:Jag var på flakefortet en natt för några år sen. Det var intressant.
Det var lite så jag tänkte. Att det i avsaknad av naturhamnar är ett alternativ till att ligga i en vanlig hamn. Jag har inga superförväntningar, men har tänkt att det är värt att kolla av.

Mattias

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 30 mar 2009, 14:57

Kan bara instämma i att Hallands Väderö och Flak Fort måste besökas. Båda öarna saknar sin like och är sinsemellan så olika som två öar kan bli, Hallands Väderö med ett sjudande växt- och djurliv, Flak Fort en konstgjord, steril skapelse i sten och betong. I trevliga Gilleleje kanske du träffar på Björn Larsson, om han inte har flyttat därifrån. Utöver de böcker av honom som nämnts rekommenderar jag också boken Long John Silver. Jag har också en seglingsbeskrivning till Hallands Väderö. Det var en före detta lots i Torekov som kom ombord och ritade en enkel karta med några enslinjer. Den fungerade utmärkt. Ska se om jag kan hitta den.

Bäckviken på Ven tycker jag bättre om än Kyrkbacken. Men det är kanske en smaksak. Viken, Skanör och Gislövs läge är inga oävna hamnar. Passa gärna på att gå till Bornholm som har massor av hamnar och förstås Christiansö. Nu är vi gott och väl förbi Ystad förstås. Men jag vill ändå dra en lans för Simrishamn och Hanö och hela Blekinge skärgård, om du inte har varit där. Det är synd och skam att segla förbi Blekinge. Där finns många fina öar och hamnar. Tjärö vill jag särskilt rekommendra och förstås Karlskrona, där vi låg inblåsta i 8 dagar. Så den staden kan jag.

Förlåt om jag är litet osammanhängande idag men det är euforin som alltid griper en i samband med sjösättningen som skedde för en stund sedan.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » mån 30 mar 2009, 15:09

Cruisaren skrev om den tråkiga Hallandsrakan, kan bara hålla med om den danska rutten.
DSC01267 resized.jpg
Varmt bad i Torekov
DSC01308 resized.jpg
Fin vind utanför Laholm
Och i Öresund, glöm inte Humlebæk och ett besök på Louisiana. http://www.louisiana.dk/dk

mvh Sven-Barry

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » mån 30 mar 2009, 15:17

Missa inte Humlebäck i Öresund, det är en av de finaste pärlorna jag besökt. Och alldeles intill ligger konstmuseet Lousiana. När vi var där var hamnavgiften låg, få besökade båtar, och skraltiga cyklar ingick i hamnavgiften. Det rådde västlig kuling, men 30 meter före hamninloppet var det som att komma inomhus och stänga dörren. Flaggan hängde rakt ner.

Väljer ni att följa danska kusen ner från Läsö eller skagen, så finns det ett pärlband av fina hamnar att välja på. Det danska gemytet i hamnarna är förstklassigt, och de ofta förekommande kollektiva grillarna uppmuntrar till att man kommer i trevligt samspråk med andra.

Passa på att gå in i Köpenhamn och lägg till mitt i stan, detta är tydligen på väg att byggas bort, så passa på om det nu inte redan är för sent.

Brendan
Diamantmedlem

Inlägg av Brendan » mån 30 mar 2009, 16:15

Seawolf skrev: Väljer ni att följa danska kusten ner från Läsö eller skagen,
Jag ber åter tusen gånger om ursäkt för att jag hakar upp på mig denna detalj, men det är något konstigt här som jag inte förstår. Även Seawolf, som jag känner som en högt begåvad, extremt verbal och kunnig person växlar mellan versal och gemen begynnelsebokstav vid egennamn.

Seawolf vad är din förklaring till att skriva Skagen med gemen? Förr gillade du Skagen högt och rent. Gör du inte det längre?
Är det en subtil nedvärdering av orten?

Om det vore som signaturen morg skrev i ett inlägg, att det inte spelar någon roll om man använder versaler eller gemener, vore det väl bättre att konsekvent gå över till gemener och helt slopa versalerna? Det är denna konsekvent genomförda inkonsekvens som är fullständigt obegriplig för mig.

Snälla, skäll inte på mig! Försök förklara i samma vänliga och ödmjuka anda som jag frågar.

Skriv svar