Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bosseh
- Diamantmedlem
Anders S skrev:Man får rätt mycket sådant för de 20-40 tusen en bränslecell kostar.
Absolut, men det är oftast enklare att få plats med en bränslecell.
Det är i alla fall intressant att det nu går att köpa en bränslecell och till ett inte helt oacceptabelt pris.
Själv väntar jag fortfarande på den kärnreaktor som skulle sitta i bilarna på 80-talet. Så stod det i alla fall i tidningen Popular Mechanics på 50-talet.
-
Paddy
- Guldmedlem
Anders S skrev:bosseh skrev:miljövänligt och utan buller och avgaser
Processen är renare än en förbränningsmotor, men det är fortfarande så att man använder bränsle och genererar koldioxid. Solpaneler och vindmöllor löser just det problemet bättre. Man får rätt mycket sådant för de 20-40 tusen en bränslecell kostar.
Koldioxiden motsvarar en människas utandningsluft så den biten behöver man inte känna dåligt samvete över. Jag skulle köpt en bränslecell imorrn om jag hade haft budgeten. Solpaneler motsvarande den effekten har jag inte plats för och inte heller vindmöllor (om man bortser från opålitligheten i dessa alternativ).
Säkert går det att få billigare el krasst ekonomiskt men då räknar man inte in värdet av att slippa störa sina grannar, och sig själv, med ett knattrande elverk. Bara tanken på att ligga i en naturhamn med andra båtar och dra igång ett elverk får mig att rysa. Speciellt om man bär i land det en bit från båten för att själv slippa oljudet...
I kronor och ören är det inte heller några stora driftpengar vi pratar om. Bränner man metanol för en tusenlapp på en sommar gör man det nog bra.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Paddy skrev: Koldioxiden motsvarar en människas utandningsluft så den biten behöver man inte känna dåligt samvete över
Det beror på. Den viktiga faktorn är var metanolen kommer i från och det kan variera. Annars håller jag med - bränsleceller löser rent principiellt koldioxidproblematiken betydligt elegantare än många andra system med kemisk energi. Men sol- och vindkraft är fortfarande litet bättre ändå.
Anders S