Nån som provat bränsleceller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Paddy
Guldmedlem

Nån som provat bränsleceller?

Inlägg av Paddy » tor 05 mar 2009, 12:47

Det är mycket snack om solpanel vs vindsnurra. Är det någon som provat eller funderat på att installera en bränslecell? Ska tydligen vara vanliga i moderna husbilar. När kommer dom i moderna fritidsbåtar?
http://tecopt.com/artiklar/el-och-belys ... ings-rela/

Användarvisningsbild
T
Diamantmedlem

Re: Nån som provat bränsleceller?

Inlägg av T » tor 05 mar 2009, 13:01

Är det inte lite fel pris på bränslecellerna?
Jag skulle, än så länge i alla fall, satsa på bra solcellspaneler och köpa etanol i någon form för pengarna som eventuellt blev över.

:o
/T

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » tor 05 mar 2009, 13:43

Tja, dom ligger väl runt 30-40':- för dom större burkarna men Hallberg-Rassy har väl dyrare tillbehör än så? Konstigt att det finns som tillval på husbilar men inte i båtar. Har inte sett något om det på de 'finare' varvens hemsidor iaf.

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tor 05 mar 2009, 16:33

Prismässigt ligger de inte så fel. 22tkr för en cell som ger 600 Wh/dygn. För att normalt få lika mycket energi krävs 150 W soplpaneler. Ska vi klara lite mer än solga dagar är vi minst uppe i 4x50 W dvs ca 16tkr. Troligen behövs ännu fler paneler, sen ska det till regulatorer, fler batterier, osv. Sist men inte minst, solpanelerna behöver en yta på typ 1,3 x 1,3 m.
Bränslecellerna behöver visserligen metanol. Priset ligger strax under 20kr/litern. En liter ger 1100 Wh. Typ 10 kr/dygn alltså. En ganska låg årskostnad alltså.

Vad jag förstår tycker husbilsköparna att det är en ganska liten extra kostnad i samband med husbilsköpet.

Nog är det intressant att fundera på en kombination av en bränslecell och en solpanel.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 05 mar 2009, 18:02

Finns det någon portabel på ca 75-100 W så blir det mer intressant för min del.

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » fre 06 mar 2009, 10:36

SWE54 skrev:Finns det någon portabel på ca 75-100 W så blir det mer intressant för min del.
Jo, nog är dom portabla allt (fast kanske inte 'bärbara' direkt). Vikt 7 -8 kilo och mått 20 x 45 x 27 cm. Värre verkar det vara med tillgången på metanol även om tanken på 10 l sägs räcka runt fyra veckor. Tänk dig att vara ute i fyra veckor och köra kylskåp, radio och belysning utan att behöva ladda batterierna!

http://www.jrlarmcenter.com/br%C3%A4nsleceller.html

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 06 mar 2009, 16:06

Ja det finns ju ingen möjlighet ändå som båten är utrustad nu. Har varken vattentank eller toalett.
Får väl ta med ett batteri extra istället om det skulle vara så...

Användarvisningsbild
AndersJ
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av AndersJ » fre 06 mar 2009, 19:41

Marknadspriset på metanol sist jag kollade låg på strax under 12:-/liter, emballage (25-litersdunk) tillkommer.

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » sön 08 mar 2009, 16:23

Hur ligger det till med övriga driftkostnader för dessa celler, jag vet att bränsleceller inte är så simpla som det ibland låter och dom är väldigt känsliga för föroreningar i bränslet. Skulle inte tro att man kan köra dem på vanlig handelsmetanol då livslängden pga kontaminering förmodligen blir väldigt kort.
Skulle vara väldigt intressant att få någon kommentar från någon som har testat i några säsonger.
Funkar det utan en massa dyr service så är ju tekniken suverän i en segelbåt!

Dessutom tror jag inte man skall räkna med en verkningsgrad på mer än 50% (el) då resten blir värme, men det spelar ju inte så stor roll om man kan köpa metanol för 12 kr litern :P

//Tobbe

Paddy
Guldmedlem

Inlägg av Paddy » sön 08 mar 2009, 20:05

Ifall tillräckligt ren metanol skulle vara ett problem så kommer det snart finnas ett gasoldrivet bränslecellalternativ.
Truma jobbar på en variant som förhoppningsvis kan lanseras till hösten.
http://www.campingsverige.se/Gas-kyla-v ... ir-el.html

Och här är en kommentar från en som använder EFOY-bränselcell för camping.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t23 ... post140190

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » sön 08 mar 2009, 22:09

Tack för det!
En gasolvariant installerad i gasolboxen känns som en lockande lösning för att slippa ytterligare ett bränsle..

Då är det väl bara priset det hänger på helt enkelt :?

Elvin A
Erfaren medlem

Inlägg av Elvin A » sön 08 mar 2009, 22:12

Det var jättebra länkar som Paddy klistrat in, jag blev verkligen nyfiken när jag läst inlägget från husbilsklubben. Piset på en bränslecell är väldigt dyr tråkigt nog :( men kanske det sjunker om intresset blir större :D

Vi har pratat om både solceller, diesel och Sterling generator. eller en Duogen ombord. Kanske det blir en bränslecell tills nästa seglingssäsong och en Duogen när vi ska ut på långsegling om några år!

//Marie
http://www.sy-elvina.com/

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 mar 2009, 23:58

Problemet med bränsleceller verkar ju vara investeringskostnaden och driftkostnaden. I en av trådarna som länkades till angavs kostnaden till 10-12 kr per KWh, vilket är minst dubbelt mot en bränsledriven generator. Sedan är metanol inte ett snällt eller alldeles ofarligt bränsle.

Är man beredd att ladda med bränsle kan man antagligen räkna på en stor generator till båtmotorn och en batteribank som kan ta emot laddning effektivt. Då kan man ladda in 50-100 A under två timmar, och det blir vart fall inte dyrare att ladda detta stillaliggande. Alternativet för en inombordarlös är en fyrtaktsgenerator av litet bättre sort och en batteriladdare.

Jag tror helt enkelt man skall vänta med att köpa och ladda på annat sätt just nu. 100 spänn diesel per år ger mycket ström och en solpanel håller batterierna i skick när man inte är i båten. När en bränslecell går ner i pris till en fjärdedel blir den förstås mycket intressant.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » mån 09 mar 2009, 01:31

Tobbe skrev:
Dessutom tror jag inte man skall räkna med en verkningsgrad på mer än 50% (el) då resten blir värme, men det spelar ju inte så stor roll om man kan köpa metanol för 12 kr litern :P
Enligt vad som uppges blir det 1,1 kWh/liter metanol, det är en verkningsgrad på ca 25%

Eftersom det monteras mycket bränsleceller i husbilarna så får vi nog snart reda på hur bra de är praktiskt.
För visst är det lockande, ett konstant flöde av el miljövänligt och utan buller och avgaser.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 09 mar 2009, 07:48

bosseh skrev:miljövänligt och utan buller och avgaser

Processen är renare än en förbränningsmotor, men det är fortfarande så att man använder bränsle och genererar koldioxid. Solpaneler och vindmöllor löser just det problemet bättre. Man får rätt mycket sådant för de 20-40 tusen en bränslecell kostar.
Anders S

Skriv svar