En tråd om Sailguide

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Maxi33
Diamantmedlem

En tråd om Sailguide

Inlägg av Maxi33 » tor 12 feb 2009, 16:58

Jag roade mig i vintermörkret och den typiska Göteborgsvintern, dvs grått grått grått, med att kolla Sailguide medlemslista och bläddrade igenom den och kollade på antalet inlägg osv.
Drygt tvåtusen registrerade, jag tror de äldsta är sedan början årtusendet nångång, lade inte exakta startdatumet på minnet.
Några intressanta saker lade jag märke till.

De allra flesta har skrivit noll eller ett inlägg eller på sin höjd några få.
Ungefär åttio signaturer har skrivit mer än hundra inlägg, av dessa en handfull över tusen, vi vet alla vem som leder...
Många av dessa åttio var med redan tidigt, sedan är det en svacka, och sedan ser man att rätt många av de som registrerat sig de senaste två åren är bland de åttio, till exempel Yours Truly.

Verkar som att många stammisar varit med från början och att många blivit stammisar relativt nyss, undrar vad som hände i mellanåren?
Undrar likaså vad orsaken är att man registrerar sig och sedan inte syns till. Att döma av antalet visningar av trådarna är det i stort sett bara de som också skriver som tittar vad andra skriver.

Jag gillar detta med nätforum där man kan skriva lite tankar och funderingar ihop med sakliga frågor och påståenden, för mig har speciellt Klotterplanket blivit lite av en blogg, och olika forums ökande och minskande och ibland avveckling styrs av mekanismer och individer och deras samspel som det vore mycket intressant att förstå.

Eller hur?

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: En tråd om Sailguide

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 17:07

Ja. Vi är en och annan som kommit på samma sak. Jag är helt båtforumberoende. Skriver ofta, som nu, utan att ha nåt vettigt att tillföra. :D
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Segelbo
Diamantmedlem

Inlägg av Segelbo » tor 12 feb 2009, 18:03

Det är ju också lätt att se att det är samma personer som är aktivast i såväl Klotterplanket, som Sailguide och i viss mån Fendern. Men att man skriver med litet olika inriktning i de olika forumen. Dock inte alla. En del är ju t.ex. koleriska var de än skriver...
Håller med - båtforumen blir man lätt ganska beroende av.

Bosse
aldrig oberoende
---
Bosse
Monsun 31, #116

Mr Q
Diamantmedlem

Inlägg av Mr Q » tor 12 feb 2009, 18:51

Den vanligaste formen av kolera är väl de författare som först proklamerar vilken båt de har och varför. Därefter tar de alla inlägg som går emot deras världsbild som en personlig förolämpning som måste besvaras med "det vet ju alla" eller "att säga så där är inte bara fel, det är dumt" osv.

Maxi33
Diamantmedlem

Inlägg av Maxi33 » tor 12 feb 2009, 19:31

En kommentar till Segelbo, jag kan inte riktigt se en enda skribent på Sailguide som speciellt aktiv på Klotterplanket eller tvärtom. Fendern har jag ingen koll på alls.
Allas vår Ander S skriver väl ingen annanstans överhuvudtaget eller har han uppfunnit en tidsmaskin som ger dygnet mer än tjugofyra timmar...?

Och en kommentar till Mr Q, det finns en hel del med kolerasymptom av och till på flera forum, men jag kan inte påminna mig någon som blivit galen just över frågan om vilken båt som är bäst.
Kanske just jag bara är lyckligt lottad...

MVH
Håkan
En expert i mängden

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 12 feb 2009, 19:49

Maxi33 skrev: Allas vår Anders S skriver väl ingen annanstans överhuvudtaget eller har han uppfunnit en tidsmaskin som ger dygnet mer än tjugofyra timmar...?
(...)

någon som blivit galen just över frågan om vilken båt som är bäst.
Värt en :mrgreen:, även om Håkan inte gillar dem.

När det gäller "bästa båt" verkar ju alla smyga i vassen litet försiktigt och vara litet försiktiga.
Det är ju känsligt att ta upp frågan, men finns det inte flera med samma båtmodell blir nog devisen "en röst, en båt"...
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 12 feb 2009, 20:17

Jag känner heller inte igen beskrivningen av den vanligt förekommande min-båt-är bäst-kolerikern. Trots att jag tidvis kluddar litet överallt för att sprida min sä... förlåt, mina visdomsord för vinden.
Snarare kanske man kämpar för en viss typ eller kategori av båt. Men det har ju kanske sin förklaring i var och ens sätt att segla. Det blir ju svårt annars.
Däremot minns jag en köldebatt där jag blev tillskriven att vara långkölsseglare och tala i egen sak...

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 12 feb 2009, 20:50

Hur mycket man skriver beror väl lite på hur intressanta man tycker att inläggen är.

Det är säkert hyffsat många som läser men inte helt tilltalas av ämnena som diskuteras.
Jag skulle vilja läsa mer om smarta tips istället för rena frågor samt om att, liksom jag, vara utan onödigheter som ståhöjd, el, värme, kyla och toalett i båten :D
//Daniel

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 20:53

Segelbo skrev:Det är ju också lätt att se att det är samma personer som är aktivast i såväl Klotterplanket, som Sailguide och i viss mån Fendern. Men att man skriver med litet olika inriktning i de olika forumen. Dock inte alla. En del är ju t.ex. koleriska var de än skriver...
Håller med - båtforumen blir man lätt ganska beroende av.

Bosse
aldrig oberoende
Fendern har jag typ lagt ner. Alltså inte gitarren...
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 12 feb 2009, 20:57

Eilean skrev:Jag känner heller inte igen beskrivningen av den vanligt förekommande min-båt-är bäst-kolerikern. Trots att jag tidvis kluddar litet överallt för att sprida min sä... förlåt, mina visdomsord för vinden.
Snarare kanske man kämpar för en viss typ eller kategori av båt. Men det har ju kanske sin förklaring i var och ens sätt att segla. Det blir ju svårt annars.
Däremot minns jag en köldebatt där jag blev tillskriven att vara långkölsseglare och tala i egen sak...
Jag håller med Q. Allt annat än en riktig långkölad båt är galenskap. Och det måste vara en Vagabond 31 med dubbla förstag och selftackerskena. Allegro och OE är skräp, det förstår man ju direkt.

gvs
Diamantmedlem

Inlägg av gvs » tor 12 feb 2009, 20:58

Sedan finns den typen av medlemmar som jag, sådana som läser allt flera gånger per dag, men sällan skriver. Inget vettigt att tillföra så kan jag lika gärna vara tyst. typ.

Användarvisningsbild
S-B A-son
Diamantmedlem

Inlägg av S-B A-son » tor 12 feb 2009, 21:32

Eilean skrev:.. där jag blev tillskriven att vara långkölsseglare och tala i egen sak...
Ja, det är väl bra att du blivit tillskriven att tala i egen sak. Det får man hoppas att alla gör, dvs talar/skriver i egen sak. Det blir ju enklast så, eller hur?

När det gälller just begreppet långköl, inte saken egentligen, så handlar det nog i grund och botten om erfarenhet. De något yngre, utan ordentlig erfarenhet, sätter någon sorts märkligt likhetstecken mellan konservativism och långköl enbart därför att de tror att delat lateralplan är något nytt, medan långköl är hävdvunnet och gammalt. De känner inte historien och förstår heller inte riktigt att det handlar om olika egenskaper och olika preferenser. Alltså existerar ingen sanning om den enda riktiga båten!

Så tillbaka till Maxi33's funderingar. De flesta har skrivit ett eller på sin höjd några inlägg skriver han(?). Ja, de har oftast ett problem och en konkret fråga om eventuell lösning finns, eller dristar sig till att svara på någon som haft just den konkreta frågan. Eller har snabbt tröttnat efter en bra start ...

Just fråga-svar är en av de riktigt bra sakerna med internet-fora. En sorts kollektiv kunskapsbank som i sina bästa stunder är oöverträffad. Olika vinklingar från olika skribenter. Den typen av resonemang har sailguide varit bra på, naturligtvis beroende på skribenterna, men också tack vare en aktivt synlig moderator. Nackdelen har kanske varit att det varit lite väl mycket av "oerfaren frågar expetten". Och alla expetter är inte lika mycket expetter ... Och det fanns en period då sailguide var nästan helt dött.

Kotterplanket å andra sidan, har traditionellt varit betydligt mer vildvuxet, lämnat nästan vind för våg som det varit. Emellanåt helt under isen, emellanåt lysande bra. Men trenden är klart negativ. Allra mest beroende på det totala ointresset från ägarna TTG (eller är det tidningen Land(krabban)?) vilket manifesterats i uselt underhåll och fullständigt ointresse för vad som skrivs.

Att Sailguide är fristående och med en aktiv moderator/ägare (stort tack Anders) är en obetalbar fördel. Helt enkelt väldigt bra. Må han lyckligt kunna kapitalisera (dvs tjäna pengar) på sailguide och må han aldrig sälja denna sin skapelse!

Själv skriver jag med samma NIC, var jag än skriver. En hederssak, oavsett galet eller vist. Men, det är bara på sailguide och planket jag bryr mig om att skriva, de andra får vara. Det är nog bara Eilean's, Peter K's och Ljusne-Håkan's tangentbord som är sant gränsöverskridande.

Och säd ... herregud Eilean, det är väl knappast båtmässigt? Eller menar du vildhavre?

mvh Sven-Barry

Anders
Site Admin
Kontakt:

Inlägg av Anders » tor 12 feb 2009, 21:59

Hej,
Här kommer lite bidrag i analysen av medlemsutvecklingen på forumet:

I mars 2004 bytte jag forum och tyvärr försvann då alla gamla inlägg och medlemmar, dj....gt irriterande på sin tid. Därav att det inte finns några äldre medlemmar än så. Det första forumet startade dock redan runt 1999/2000 på sailguide men tyvärr finns inga rester kvar av det.
Sedan blev det inget krav på att vara registrerad medlem för att kunna göra inlägg förrän under 2006. Innan dess kunde man göra inlägg utan att vara registrerad.

Mvh

Anders L

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » tor 12 feb 2009, 22:01

gvs skrev:Sedan finns den typen av medlemmar som jag, sådana som läser allt flera gånger per dag, men sällan skriver. Inget vettigt att tillföra så kan jag lika gärna vara tyst. typ.
:D Jag hålle rmed dej, kan jag inte tillföra tråden något så föredrar jag att "tiga" (i de flesta fall).
:idea: Är mest intresserad av bra tips och kluriga lösningar, samt "allt" om PC ombord.
:evil: Några skriver/svara "alltid" om allt och har för långa inlägg, dom "orkar" jag inte läsa till slut.
:wink: Forumen är beroendeframkallande, läser de flesta om båt. Klotterplanket lever upp till sitt namn "klotter".
:arrow: Samt favorittstället http://www.tugboatlars.se/Tugboatlars.htm

:oops: http://www.123minsida.se/LasseLundell

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 12 feb 2009, 22:40

Tycker Sailguide är det i särklass bästa segelforumet och det enda som man känner ett pinsamt sug att följa morron, middag och kväll.
Speciellt tusen plus-skribenterna ska ha stort tack för en beundransvärd aktivitet. Borde få kalla sig "diamantmedlemmar med eklöv" eller hur det nu var de gick de där gamla tyska militärutmärkelserna i tiden.

Själv har jag nogsamt följt alla goda råd jag fått i forumet: om gennaker vs. spinnaker, om hur få upp kärvande kulventiler och nu senast om epoxi vs. plast vid reparationer. Konstifika debatter,som de om väjningsreglerna eller radaranvändningen, har varit egendomligt upplysande. Det finns ofta överraskande många synpunkter också på skenbart enkla frågor.

Gissar att en del av läsbarheten beror på en "sträng, men rättvis" moderator, som sållar bort svåra osakligheter. Själv har jag blivit censurerad en gång (förtjänt!). I Finland t ex har det mest lästa segelforument ingen sheriff alls, vilket gör att det mellan de sakliga inläggen vimlar av anonyma gliringar och det evinnerliga andefattiga Bavaria-tramset. Lite av det sistnämnda finns föralldel på Sailguide också. (Hoppas jag trampade en del på tårna - det var med full avsikt!)

Skriv svar