Volvo Penta MD5

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Volvo Penta MD5

Inlägg av Gäst » lör 01 maj 2004, 21:42

Hej på Er alla!

Så har nu \"turen\" kommit till mig. Jag får inte igång min trotjänare. Elsystemet är det inget fel på startmotorn gör vad den ska. Så då återstår bara bränsletillförseln Jag har luftat systemet och har bränsle flödande fram till spridaren men den går inte igång ändå.

En tanke slog mig eftersom jag bär med mig bränsle som tankats vid en bensinstation under sommaren så har jag inte fått vinterdiesel kan det vara på det viset att det bildats parafinutfällning i spridaren.

För en gång skull läste jag instruktionsboken. det står att spridaren ska lämnas in för översyn varje år smålog lite för mig själv Är väl inte gjort sedan båten tillverkades -79. Glad i hågen lossade jag dieselledningen till spridaren samt överströmningsledningen samt två stycken M6 muttrar som håller en täckbricka som sitter fast på pinnbultar. Så långt allt väl sedan börja hjärncellerna att arbeta febrilt hur i hela friden ska man ta bort täckbrickan lyfter man brickan sitter spridaren ivägen och spridaren verkar man inte få bort förän man fått bort brickan.

Är det någon vänlig själ som kan hjälpa mig på traven. Är jag på rätt spår ? Är det någon som har en beskrivning över hur man tar bort spridaren eller kan tala om det

Skulle igentligen sjösatt idag men som sagt ödet ville annorlunda. Nu ska jag gå ut med hunden och samtidig passa på stänga luckorna till båten. Luktar av en händelse lite diesel i båten :?

// Shas

Shas
Trogen medlem
Kontakt:

Någontig konstigt hände.....

Inlägg av Shas » lör 01 maj 2004, 21:58

Inte meningen att det skulle bli tre inlägg med samma sak i ......

Fribbe

Täckbrickan

Inlägg av Fribbe » sön 02 maj 2004, 09:24

Använd dig av täckbrickan för att få loss spridaren. Ta en blocknyckel av lämplig storlek och stick in dess öppna del under täckbrickan och bänd försiktigt upp spridaren. Lägg eventuellt en skruvmejsel eller liknande under blocknyckeln mot godset i topplocket för att få bättre hävstångseffekt.

Gäst

Angående Spridare

Inlägg av Gäst » sön 02 maj 2004, 10:50

Tackar ska genast prova detta

Skriv svar