Köpa ny segelbåt, Autopilot eller ej?
det är vad en hyfsad hydralisk AP, montyerad på hjärtstocken kostar. Då blir det bra.
Vill du komma billigare undan, och kanske använda som jag och Calle beskrivit, då är det tillräckligt med en elektronisk + linjär motor. Kan du montera själv. Inköpspriset för en sådan är för ny ca 10', och för en fin begagnad, vem vet? (Anders hade ju en liten hint där)
Kvalitet kostar. Tro inget annat!
Vill du komma billigare undan, och kanske använda som jag och Calle beskrivit, då är det tillräckligt med en elektronisk + linjär motor. Kan du montera själv. Inköpspriset för en sådan är för ny ca 10', och för en fin begagnad, vem vet? (Anders hade ju en liten hint där)
Kvalitet kostar. Tro inget annat!
En professionellt monterad autopilot som verkar direkt på rodret kan nog kosta såpass utan att det är konstigt. Nu är det inte raketvetenskap att montera en autopilot, eftersom det finns anpassade drivningar för de flesta gångbara styrningar. Varianter på styrmaskin:sterio skrev:Tror priset ligger på ca 35-40 tusen för att få det installerat från fabrik.
Är det bättre eller är eftermontering billigare?
Tycker Autopilot verkar vara bra men dyrt!
* Hydraulisk drivning via kolv och elektrisk motorpump
* Elektrisk drivning via stång (storebrodern till rorkultspiloter, med frikoppling) - påminner om hydrauliken till utseendet.
* Direktdrivning via motor/växellåda/frikoppling på kedjan till rattstyrningen (det är ett sådant kit som Bavaria monterar numera)
Gemensamt för alla modeller är att det sitter rodergivare, kompass, eventuellt gyro och in/utgångar till annan elektronik på en kontrollenhet (som kan vara i två delar). Den vanligaste (men inte enda eller bästa) är Raymarine. Det verkar som de flesta märkena har duglig logik i styrdatorn, oavsett om den bor i en låda eller sitter i instrumentet. Det som skiljer är vilka strömstyrkor som finns tillgängliga till styrmaskinens drivning. Kortvarigt kan det handla om stora strömmar om en stor motor får jobba hårt (Detta gjorde att jag valde bort Raymarine, typ 2-enheten blev mycket dyr jämfört med typ 1 (den "lilla").
Det finns alltså litet att tänka på och alla de här drivningarna har sina egna för- och nackdelar. En stor poäng är om man kan anordna autopilotens styrmotor så att den fungerar även om ordinarie styrmekanism faller ifrån (typ, wirebrott på rattstyrning). Då brukar man välja en egen styrarm på roderaxeln och så kör man rodret manuellt via styrknappar eller (lyx) miniratten på reglagelådan. Så har jag ordnat det hela. Med en styrmaskin som sitter under pediestalen, direkt på kedjan till wirarna får man inte den fördelen. Sätter man den mekaniska eller hydrauliska "kolven" på den ordinarie kvadranten är det ju bäst om den inte går sönder, etc etc. Man får tänka själv och försöka avgöra hur man vill göra och ha det.
Rattmonterade autopiloter (och rorkultsmonterade!) är mycket billigare och mycket enklare att montera! Att de inte blir lika kompetenta är en kompromiss, och den kompromissen fungerar bra för många.
Eftermontering blir bara billigare om man vet (någotsånär) vad man håller på med. I mitt fall bygger min kalkyl (hydraulpilot för 13.000) på att en del grejor fanns till hands och att jag vågar/kan köpa begagnat och fixar själv. Huruvida man skall betala 35K för en originalmonterad kan jag inte råda om, men priset är inte oskäligt.
Anders S
Har själv autopilot (rorkultsvariant) och jag rankar den som bland top 3 av tillbehören till båten. Skulle jag köpa ny båt är det ingen tvekan om saken.sterio skrev:Tror priset ligger på ca 35-40 tusen för att få det installerat från fabrik.
Är det bättre eller är eftermontering billigare?
Tycker Autopilot verkar vara bra men dyrt!
Alltid dyrt att låta någon annan göra jobbet. De skall ju ha lön.
Kostnad för Autopilot
+ Kostnad för Arbete
-------------------------
Slutsumma
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!
Om du har ekonomiskt utrymme så skall du absolut ha en autopilot till den nya fina båten! En ovärderlig hjälp i många sammanhang (segelsättning, kaffekoppshämtning, stiltje, slag, ungarna behöver hjälp etc, osv, mm.)
I vår förra båt (OE36) hade vi en Autohelm 4000 (rattmonterad) som fungerade oklanderligt i 20 talet år. Man fick byta rem någon enstaka gång. Enda negativa var att den var lite "nervös" och gärna ville göra småjusteringar i tid och otid. Vid långa etapper för motorgång i stilla väder kunde det bli lite tröttsamt att lyssna till ljudet. Autohelmen fungerade bra även i tufft väder om man trimmade seglen så att lovgirighet undveks.
I nya båten sitter en hjärtstocksmoterad Autohelm med Gyro. Med reservation för att jag inte haft tillfälle att testa den i rufft väder ännu så fungerar den fantastiskt bra. Frånvaro av ljud är en påtaglig förbättring (motorn sitter ju i akterstuven) och jag får också intrycket att den (tack vare gyrot ?) gör färre roderkorrigeringar.
En fördel med hjärtstocksmontaget, förutom ljudet, är ju som Anders S skrev, att man klarar att manövrera båten även med havererad rattstyrning (vilket en Arcona på väg över östersjön lär ha haft användning av för något år sedan). Gyrot gör att systemet inte bara känner av avvikelsen mellan bäring och kurs, utan även hur båten roterar och kan då bättre räkna ut roderkorrigeringarna för att åstadkomma rakast möjliga kurs. Enligt dem som testat i sjögång skall det vara stor skillnad jämfört "icke-gyro", men jag har som sagt ingen egen erfarenhet än.
35 KSek är en "normal kostnad". Ser i min broschyr att Faurby förra året tog 5317 Euro för en Raymarine S1 Gyro monterad o klar.
Lycka till !
//Niklas S
Faurby 424 Alinde
I vår förra båt (OE36) hade vi en Autohelm 4000 (rattmonterad) som fungerade oklanderligt i 20 talet år. Man fick byta rem någon enstaka gång. Enda negativa var att den var lite "nervös" och gärna ville göra småjusteringar i tid och otid. Vid långa etapper för motorgång i stilla väder kunde det bli lite tröttsamt att lyssna till ljudet. Autohelmen fungerade bra även i tufft väder om man trimmade seglen så att lovgirighet undveks.
I nya båten sitter en hjärtstocksmoterad Autohelm med Gyro. Med reservation för att jag inte haft tillfälle att testa den i rufft väder ännu så fungerar den fantastiskt bra. Frånvaro av ljud är en påtaglig förbättring (motorn sitter ju i akterstuven) och jag får också intrycket att den (tack vare gyrot ?) gör färre roderkorrigeringar.
En fördel med hjärtstocksmontaget, förutom ljudet, är ju som Anders S skrev, att man klarar att manövrera båten även med havererad rattstyrning (vilket en Arcona på väg över östersjön lär ha haft användning av för något år sedan). Gyrot gör att systemet inte bara känner av avvikelsen mellan bäring och kurs, utan även hur båten roterar och kan då bättre räkna ut roderkorrigeringarna för att åstadkomma rakast möjliga kurs. Enligt dem som testat i sjögång skall det vara stor skillnad jämfört "icke-gyro", men jag har som sagt ingen egen erfarenhet än.
35 KSek är en "normal kostnad". Ser i min broschyr att Faurby förra året tog 5317 Euro för en Raymarine S1 Gyro monterad o klar.
Lycka till !
//Niklas S
Faurby 424 Alinde
Köp den bästa AP:n du har råd med
Du kommer att ångra dig om du snikar. Är det lite sjögång/hårdare väder så fixar inte en enkel AP det utan då behöver du en med Gyro (Typ S 1G Raymarine). Varvsmonterad så har du längre garantier. Simrad har också liksom Silva, men Raymarine verkar vanligast.
I normalt väder styr en eller billig AP ungefär lika bra. Hårt väder, i synnerhet med en livlig båt och besvärlig vindriktning är det bara de dyrare som klarar det. Men en tung, långkölad båt i halvvind klarar oftast den billiga. Många blir nervösa på APn i hårt väder och föredrar att styra manuellt vilket kan vara en nyttig sysselsättning.
Jämfört med ett bra vindroder är ju 35-40tkr nästan billigt. Fast då ser ju vindrodret mer märkvärdigt ut!
Jämfört med ett bra vindroder är ju 35-40tkr nästan billigt. Fast då ser ju vindrodret mer märkvärdigt ut!
Fjärris = javisst
Trådlös fjärris = guld.
I alla år med förra båten längtade jag efter att kunna sitta på fördäck med en fjärrris i handen. Nu kan jag göra det. Nu kan jag under långa motorperioder lämna sittbrunnen även i vatten med trafik och bottengarnsstolpar. Det är bara att trycka på en knapp och så svänger båten, helt fantastiskt.
Jag valde dessutom en fjärris som "pratar" med mina instrument. Det är ren lyx, jag vet, men det är både skoj och vettigt att kunna kolla kursen nerifrån ruffen eller att positionen inte ändrat sig vid ankarläget när det är tid att släcka läslampan.
L
I alla år med förra båten längtade jag efter att kunna sitta på fördäck med en fjärrris i handen. Nu kan jag göra det. Nu kan jag under långa motorperioder lämna sittbrunnen även i vatten med trafik och bottengarnsstolpar. Det är bara att trycka på en knapp och så svänger båten, helt fantastiskt.
Jag valde dessutom en fjärris som "pratar" med mina instrument. Det är ren lyx, jag vet, men det är både skoj och vettigt att kunna kolla kursen nerifrån ruffen eller att positionen inte ändrat sig vid ankarläget när det är tid att släcka läslampan.
L
Fjärris = javisst
Trådlös fjärris = guld.
L
L
Trådlös fjärris = guld.
L
L