Självslående fock....
-
Calle C
Hej
Båtar har funnits i tusentals år, så epitetet uppfinnare får nog skrinläggas.
Men Svens båtar var beräknade utvändigt, invändigt, under och upp.
Han visste precis hur mycket vatten han kunde producera med hjälp av den fotogen han hade i fall han inte kunde samla upp tillräckligt med regnvatten med hjälp av seglen osv.
Det jag menar här är att ett stort mått av baskunskaper gjorde hans seglingar möjliga. Första Bris byggde han i en villa i Långedrag där han fick göra sönder väggen för att få ut den, även det kalkylerat.
Konklusionen är att det är bra med riktiga baskunskaper, utan dessa hade han aldrig klarat av det.
Calle
Båtar har funnits i tusentals år, så epitetet uppfinnare får nog skrinläggas.
Men Svens båtar var beräknade utvändigt, invändigt, under och upp.
Han visste precis hur mycket vatten han kunde producera med hjälp av den fotogen han hade i fall han inte kunde samla upp tillräckligt med regnvatten med hjälp av seglen osv.
Det jag menar här är att ett stort mått av baskunskaper gjorde hans seglingar möjliga. Första Bris byggde han i en villa i Långedrag där han fick göra sönder väggen för att få ut den, även det kalkylerat.
Konklusionen är att det är bra med riktiga baskunskaper, utan dessa hade han aldrig klarat av det.
Calle
Vad skulle han inte klara av? Att bygga båtar, segla över Atlanten eller både och?Calle C skrev:Hej
Calle
Det finns många som gjort motsvarande det han gjort, men de flesta får inte (skaffar inte) publicitet på samma sätt. Däremot har väl många haft en bättre och mer stabil ekonomisk plattform, och inte behövt marknadsföra sig själva och sina ställningstaganden i samma omfattning. Ingen skugga på Sven för detta, dock och jag är (som jag sa) mer imponerad över hans sjömanskap än hans båtkonstruktörsskap.
Personligen tycker jag att Göran Cederström (L28) och Kurt Björklund (Monsun 31) också är exempel på väl genomförda seglingar.
Anders S
-
Calle C
Hej
Att bygga båten och genomdriva projektet.
Sven, marknadsförare, det tror jag inte.
Han var då den mesta skygga människan i Gbg.
Det var inte lätt att konversera honom om jag uttrycker mig snällt.
Vad som egentligen hände då var en ryktesspridning som gjorde många nyfikna.
Det senare Al-projektet tror jag helt styrdes av Sapa (marknadsmässigt).
Calle
Att bygga båten och genomdriva projektet.
Sven, marknadsförare, det tror jag inte.
Han var då den mesta skygga människan i Gbg.
Det var inte lätt att konversera honom om jag uttrycker mig snällt.
Vad som egentligen hände då var en ryktesspridning som gjorde många nyfikna.
Det senare Al-projektet tror jag helt styrdes av Sapa (marknadsmässigt).
Calle
Borde vi egentligen inte starta en \"Vem-är-Sven-Lundin/Yrvind\"-tråd?
Förmodligen skall du säga \"tyvärr\"
.
Jag har mött honom i den rollen och då föreföll han som en helt annan människa än den du beskriver. \"Marknadsförare\" känns som ett rätt bra begrepp i sammanhanget. Dessutom var han både underhållande och tänkvärd.
Men för att återgå till saken tycker jag inte att hans båt-ideal är särskilt svårsmält eller radikalt annorlunda, om man nu kan bortse från storleken. Att båtar skall \"flyta ovanpå\" i st f gå rakt fram och igenom är väl ingen kontroversiell fråga. Min poäng med en Wasa55 till havs är att när man kommer ut i havssjö är våglängden sådan att de sanlösa dykningarna inte inträffar och ubåtstendenser och sådant otyg blir inte längre ett problem. Längd ger också lugnare rörelser och bättre stabilitet.
Förmodligen skall du säga \"tyvärr\"
Jag har mött honom i den rollen och då föreföll han som en helt annan människa än den du beskriver. \"Marknadsförare\" känns som ett rätt bra begrepp i sammanhanget. Dessutom var han både underhållande och tänkvärd.
Men för att återgå till saken tycker jag inte att hans båt-ideal är särskilt svårsmält eller radikalt annorlunda, om man nu kan bortse från storleken. Att båtar skall \"flyta ovanpå\" i st f gå rakt fram och igenom är väl ingen kontroversiell fråga. Min poäng med en Wasa55 till havs är att när man kommer ut i havssjö är våglängden sådan att de sanlösa dykningarna inte inträffar och ubåtstendenser och sådant otyg blir inte längre ett problem. Längd ger också lugnare rörelser och bättre stabilitet.
Anders S
-
Calle C
Hej
Nej, vi skall nog lägga ner Sven istället.
Människor förändras, och tur är väl det.
För en värre enstöring en honom har jag aldrig upplevt.
Jag hade en liten smal, käck o trevlig kille som extrahjälp på min firma för ett antal år sedan, rätt så tystlåten men idog.
Idag är han en jätte, o kaxig som bara den.
Ola Skinnarmo heter han.
Så visst sjutton förändras alla med eller utan hjälp av andra.
Calle
Nej, vi skall nog lägga ner Sven istället.
Människor förändras, och tur är väl det.
För en värre enstöring en honom har jag aldrig upplevt.
Jag hade en liten smal, käck o trevlig kille som extrahjälp på min firma för ett antal år sedan, rätt så tystlåten men idog.
Idag är han en jätte, o kaxig som bara den.
Ola Skinnarmo heter han.
Så visst sjutton förändras alla med eller utan hjälp av andra.
Calle
HA!
JAg hittade det...
Här är \"den amrekanske stormfocken\" för rullade genuor. Läs, lär och begrunda.
http://www.atninc.com/gale.html
OK;OK, jag glömde URL:en första ggn...
JAg hittade det...
Här är \"den amrekanske stormfocken\" för rullade genuor. Läs, lär och begrunda.
http://www.atninc.com/gale.html
OK;OK, jag glömde URL:en första ggn...
Senast redigerad av 1 Anders S, redigerad totalt 0 gånger.
Anders S
-
Calle C
-
Calle C