Tätning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
LinusA
Platinamedlem

Tätning

Inlägg av LinusA » tor 08 maj 2008, 19:44

Hej på er seglare,

Jag har lite problem med en läckande relingslist... Vid längre etapper i lite grövre sjö har förpiken inte hållt sig helt torr och där mantågsstöttorna är infästa kommer det in vatten även när det regnar mycket.

Min fråga lyder: Vad ska jag använda att täta med?
Tänkte alltså helt enkelt fuska mig igenom problemet med en tub tätningsmassa som är tänkt att appliceras utifrån, frågan är bara vad som är bäst att använda.

hilsen Linus

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tor 08 maj 2008, 20:11

Det finns antagligen ingen tätning som kan ge resultat om den bara appliceras utifrån utan att stötteföterna demonteras.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 08 maj 2008, 20:44

Om det läcker från mantågsstöttans fästen så kan jag nog tänka mig att det går att få tätt, eller åtminståne läcka mindre, genom att smeta på Sikaflex runt skarven mellan däck och fäste. Men det blir fult!!

Ser riktigt provisoriskt ut, och du kan inte vara säker på att det hjälper helt. Varför inte demontera fästet och täta på riktigt?

Hälsningar
Tommy

LinusA
Platinamedlem

Inlägg av LinusA » tor 08 maj 2008, 21:36

Tommy skrev:Om det läcker från mantågsstöttans fästen så kan jag nog tänka mig att det går att få tätt, eller åtminståne läcka mindre, genom att smeta på Sikaflex runt skarven mellan däck och fäste. Men det blir fult!!

Ser riktigt provisoriskt ut, och du kan inte vara säker på att det hjälper helt. Varför inte demontera fästet och täta på riktigt?

Hälsningar
Tommy
Hur saker och ting ser ut bryr jag mig föga om, särskilt på denna skruttiga vega som jag antagligen inte kommer segla mer än denna säsong. Tanken är bara att hålla vatten ute, fult eller ej. Då blir det till att införskaffa en tub sikaflex och gegga på det överallt där vattnet tar sig in och hoppas på det bästa.

Båten jag har är i mina ögon inte värd att lägga någon större energi på, då jag själv inte kommer använda den i några större projekt, det får bli en ordentlig långfärdsbåt (L28!!) innan jag ger mig ut på riktigt.
Tänkte sälja den billigt till någon eldsjäl eller fattig ungdom när jag är god för nästa skepp.

Tack så mycket!

/Linus

Användarvisningsbild
hhmcsv
Diamantmedlem

Inlägg av hhmcsv » tor 08 maj 2008, 23:02

På min Beason er dæk og skrog skruet sammen med rælingslisten, og her er anvendt plastisk tætningsmasse. de fleste tætningsmasser vi anvender er elastiske tætningsmasser.
Og hvad er så forskellen?
En plastisk tætningsmasse er som kit eller tyggegummi, det bliver ved med at være plastisk, dvs. at det kan bevæge sig og udfylde afstanden mellem dæk og skrog og holde tæt. På min båd kan jeg hvert år skrabe lidt at kit'et af langs med rælingslisten, selv nu efter 24 år er det stadig plastisk og flyder mellem dæk og skrog.
De elastiske tætningsmasser (sika, silikone) hærder til en gummiagtig fuge, som skal hæfte på begge flader for at holde tæt. Og en regel som der oftest gøres vold på er at der skal være en fugetykkelse for at den hærdede masse skal kunne optage bevægelserne og stadig fæste til begge flader. Så det er helt forkert at smøre sika på to emner og så spænde dem helt sammen. Så bliver sika'en bare en pakning, og lige så snart der er lidt bevægelse så svigter pakningen og der bliver lækage.
Så mit råd vil være: Få fat i noget plastisk tætningsmasse som du kan presse ind i mellemrummet (som gerne må åbnes). Når du så spænder det sammen igen har den plastiske masse en chance for at gøre jobbet!
Hans-Henrik
Beason 31 D404 Dancing Wave - Lynæs Danmark

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » lör 10 maj 2008, 22:34

Lefant marknadsför något preparat för tätning utifrån. Jag har inte prövat det själv, men det är någon sorts trögflytande vätska som ska krypa in i springor och täta dem. Transparent. Kolla med Lefant.

Rudi

hedgehog
Diamantmedlem

Inlägg av hedgehog » lör 10 maj 2008, 22:43

Rudi skrev:Lefant marknadsför något preparat för tätning utifrån. Jag har inte prövat det själv, men det är någon sorts trögflytande vätska som ska krypa in i springor och täta dem. Transparent. Kolla med Lefant.

Rudi
Har provat den. Funkar helt ok att täta tunna sprickor med men knappast större hål än så. Är inte trögflytande utan tunn som vatten i ohärdat tillstånd. Går in i sprickan mha kapillärkraften.

/p

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 11 maj 2008, 07:34

Ett riktigt sjörövartips: Använd en vanlig tätpasta typ "ettan" som man värmer. Denna blir lös då den blir varm/het, och så kan den krypa in i springorna.

Men jag tycker också att chansen att det tar bättre borde öka ordentligt om man lättar på skruvarna och får in litet gucka under foten.
Anders S

Skriv svar