Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
bosseh
- Diamantmedlem
friseglarn skrev:larv med tvång
Varför tvinga folk ta ett "båtkörkort"? Busåkning hanteras inom dagens lagstiftning. Då återstår alltså att tvinga hundratusentals relativt skötsamma och säkra personer att sätta sig på skolbänken.. varför finns de alltid människor som gillar att tvinga andra människor. Lev och låt leva.
Hur menar du "hundratusentals" - det är alltså personer som saknar Förarbevis vi talar om?
Många påstår att ett huvudsyfte med Båtförabevis är att minska dödsolyckor etc. Var står det i utredningen?
Så vitt jag kan tolka det är Båtförarbeviset ett sätt att minska risken för ett framtida "Vilda Västern" till sjöss
-
Anders S
- Diamantmedlem
friseglarn skrev: Varför tvinga folk ta ett "båtkörkort"?
Det stora argumentet för ett båtkörkort är att säkerställa en miniminivå på kunskaper hos de som sysslar med båtsport.
Anders S
-
Seawolf
- Diamantmedlem
Anders S skrev:friseglarn skrev: Varför tvinga folk ta ett "båtkörkort"?
Det stora argumentet för ett båtkörkort är att säkerställa en miniminivå på kunskaper hos de som sysslar med båtsport.
Jag håller inte med. Det övergripande målet med alla av samhället utfärdare behörighetsbevis är att förvandla en medfödd rättighet till ett i nåder givet tillstånd som kan dras in för den som inte följer reglerna.
Utbidningskraven är mestadels bara rökridån som läggs ut för att hindra folk att se vad det handlar om.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:Anders S skrev:friseglarn skrev: Varför tvinga folk ta ett "båtkörkort"?
Jag håller inte med. Det övergripande målet med alla av samhället utfärdare behörighetsbevis är att förvandla en medfödd rättighet till ett i nåder givet tillstånd som kan dras in för den som inte följer reglerna.
Utbidningskraven är mestadels bara rökridån som läggs ut för att hindra folk att se vad det handlar om.
Det kan väl vara en smaksak hur man ser på det hela. I ett rättssamhälle kan inte sanktioner vara helt tagna ur luften eller godtyckligt tillämpade - så, javisst, för att dra in "körkortet" måste man först ge ut ett "körkort". Det finns rätt så många områden där det krävs certifikat/licens/kompetensbevis för att få utöva även förhållandevis oskyldiga sysslor, t ex prickskytte på pappfigur, traktorkörning på allmän väg och (faktiskt) organiserad idrott (som kappsegling).
Land skall med lag byggas, därmed icke sagt att allt måste flyta till sjöss.
Anders S
-
SWE54
- Diamantmedlem
Seawolf skrev:
Håller med eller inte så är motiveringen för båtkörkort dels att minska olyckor och dels det tryck fritidsbåtar utgör på miljön.
Det är bara att läsa inantill på riksdagen.se.
Sen om det ligger något annat bakom är ju enbart spekulationer...
-
Grisslan
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Det tål att upprepas att det inte finns planer på att kunna dra in körkortet som straff för förseelser. Straffen för brott mot sjölagen är desamma som förut.
Mvh Niklas
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Tja, tror ni verkligen att bästa sättet att minska olyckor och minska trycket på miljön är att införa "båtkörkort"? Det är ju larv... båtlivet är såväl säkrare än det mesta som mer miljövänligt än det mesta... argumenten är rent snömos... vilka idioter faller för det? Om trycket på miljön skall minska... tja.. om man gör det svårt eller allra helst omöjligt för folk att vistas på vattnet är det klart att det blir färre där.....
likaså skulle det bli mindre trängsel på gatorna om man införde "gångarlicens"... då skulle folk som inte hade det allt vara tvungna att stanna hemma... nä.. det hela är rena rama larvet.. kombinerat med sedvanliga och relativt onyttiga frihetsinskränkningar...
ingen kan väl förklara den egentliga stora nyttan med detta tvång... jag menar den riktiga och verkliga nyttan bortom innehållslösa floskler och snömos...
-
Jaramaz
- Diamantmedlem
Det tål att upprepas att det inte finns planer på att kunna dra in körkortet som straff för förseelser. Straffen för brott mot sjölagen är desamma som förut.
Mvh Niklas
Kan vara så,men det betyder inget att det inte finns planer.
Indragna körkort för landsvägstrafik är inte ett straff, det är en administrativ åtgärd (kolla själv med länsrätten). OCh vad vore inte ett båtkorkort i händerna på en myndighetsivrare som S-E Alhem?
Självklart kommer samma sak att följa för ett båtkörkort som för landsvägskörkort. Och med indraget körkort kan följa svårigheter att försäkra ... och så vidare. Kanske de båtklubbar som arrenderar hamnarna från offentliga institutioner (kommuner ...) tvingas spela med? Lätt gjort.
-
jofred
- Diamantmedlem
friseglarn skrev:båtlivet är såväl säkrare än det mesta som mer miljövänligt än det mesta...
Vad bygger du den argumentationen på? Vad jämför du med? Vilken undersökning hänvisar du till?
Jämförelsen med gångarlicens är bara larvig..
Något vi måste ha klart för oss är att det INTE är en mänsklig rättighet att framföra fritidsbåtar. Ska vi ha någon trovärdighet får vi också sköta oss och det är det inte alla som gör tyvärr.
-
friseglarn
- Diamantmedlem
Det vore dåligt att begränsa människors
Det är av hävd en "mänsklig rättighet" att få röra sig fritt. Rätten att röra sig "fritt i riket" är t o m grundlagsfäst. Detta gäller även på vattnet. Och då krävs ett flytetyg. Däremot krävs ingen licens, lika lite som licens är nödvändig för att gå eller cykla... någon licens eller "körkort" bör inte heller införas för någon av dessa aktiviteter...
Ibland framförs argumentet att regler krävs därför att det inte går att bevisa att reglerna inte behövs... det tycker jag är ett märkligt argument... hur tänker den som argumenterar så egentligen? -i mina ögon är det den som önskar införa ett tvång som måste motivera varför tvånget är nödvändigt... det är ju inte den som vill undvika tvång som måste motivera varför tvång inte behövs.... Tvång är ju inte det naturliga eller eftersträvansvärda normaltillståndet... i alla fall inte för de flesta av oss...
-
Anders S
- Diamantmedlem
Det kan väl också påpekas att den här frågan är betraktad från "Stockholms horisont" och handlar egentligen inte om den delen av fritidsbåtlivet som de flesta seglare deltar i. De som ser mening med ett förarbevis ser (något förenklat) problemet som fyllebåtar i hög fart som kör upp på öar, sänker oskyldiga i småbåtar och rent allmänt förpestar tillvaron för vanligt folk.
Hade (rent hypotetiskt) man varit litet enkel och bestämt att förarbevis bara vore aktuellt för båtar som kan gå fortare än 12 knop för motor hade den här frågan varit en ickefråga för alla segelbåtsägare (ja, utom Tjingeling med McGregorn, kanske).
Som sagt, vill man rädda liv handlar det om en utbildning för alla på sjön, inklusive småbåts- och kanotfolket. Vill man hålla ordning, så målar man ett par malpåsade stridsbåtar blåvita och skickar ut polisen till Sandhamn och Marstrand.
Anders S
-
Jens K
- Platinamedlem
Rudi skrev: Det står ju var och en fritt att avla barn efter eget skön, och det är väl bra?
Rudi
Absolut inte, faktiskt. Jag är övertygad om att det skulle besparas samhället gigantiska summor pengar samt oerhört mycket lidande om det skulle krävas körkort för att få barn. Betydligt mer än bil- båt- och jägarkorten tillsammans.
Ändå regleras inte barnalstrandet. Jag undrar varför. Och ja, jag är faktiskt helt allvarlig.
-
fjollberg
- Silvermedlem
Jens K skrev:
Absolut inte, faktiskt. Jag är övertygad om att det skulle besparas samhället gigantiska summor pengar samt oerhört mycket lidande om det skulle krävas körkort för att få barn. Betydligt mer än bil- båt- och jägarkorten tillsammans.
Ändå regleras inte barnalstrandet. Jag undrar varför. Och ja, jag är faktiskt helt allvarlig.
Jag kan i princip hålla med, även om det är lite extremt. Anledningen är nog att det, lite förenklat uttryckt, ligger i samhällets intresse att det föds så många barn som möjligt (inom rimliga gränser förstås).
-
Rudi
- Diamantmedlem
Jens K skrev:Rudi skrev: Det står ju var och en fritt att avla barn efter eget skön, och det är väl bra?
Rudi
I andra tider har det ju reglerats, vilket väckt ont blod, i synnerhet som det förknippas med nazisternas godtyckliga uppfattningar om vilka som är värdiga att reproducera sig. Det skulle ändå inte förvåna mig om en och annan människa fortfarande matas med p-piller på någon institution...
Men mitt inlägg var ju ett svar på det darwinistiska uttalandet. Och mänskligheten blir inte smartare och smartare. Kunnigare och kunnigare kanske, men det finns alltid möjlighet att glida tillbaks i en "medeltid".
Rudi
-
Jens K
- Platinamedlem
Rudi skrev:Jens K skrev:Rudi skrev: Det står ju var och en fritt att avla barn e
I andra tider har det ju reglerats, vilket väckt ont blod, i synnerhet som det förknippas med nazisternas godtyckliga uppfattningar om vilka som är värdiga att reproducera sig. Det skulle ändå inte förvåna mig om en och annan människa fortfarande matas med p-piller på någon institution...
Utan att vilja kapa tråden måste jag bara bemöta det där för att inte fel intryck ska uppstå. Din jämförelse med nassarna är felaktig såtillvida att de inte ville införa "kompetenskrav" på barnafödande utan bestämma vilka "folkslag" som skulle få föda barn. Det är en milsvid skillnad som du förstår. Självklart ska alla människor få föda barn. Däremot kan diskuteras om det inte borde krävas en utbildning först. Som är lika för alla.
Men mitt inlägg var ju ett svar på det darwinistiska uttalandet. Och mänskligheten blir inte smartare och smartare. Kunnigare och kunnigare kanske, men det finns alltid möjlighet att glida tillbaks i en "medeltid".
Rudi
Helt rätt. Det moderna välfärdsamhället gör ju att människor kan leva ett normalt liv som utan det moderna samhällets hjälp aldrig skulle överlevt. Själv har jag t ex glasögon vilket mest sannolikt gör att jag skulle vara död för länge sen i ett primitivt samhälle. Så genetiskt sett blir människosläktet snarare sämre, inte bättre...eftersom "dåliga" gener inte längre hålls stången av att innehavaren dör innan han/hon får barn. Men det hör ju inte hemma på ett seglingsforum kanske...