Duktig simmare eller korkad?
Alltid flytväst på...
när jag är ensam ombord.
under vår och höst när vattnet är kallt.
under nätterna.
när det blåser i lite.
Med andra ord är jag bara utan flytväst i väldigt lugna förhållanden på sommaren, oftast i syfte att sola.
Tycker itne flytvästen är speciellt jobbig, dessutom värmer den. Oftast är det flytoverall som gäller dock.
när jag är ensam ombord.
under vår och höst när vattnet är kallt.
under nätterna.
när det blåser i lite.
Med andra ord är jag bara utan flytväst i väldigt lugna förhållanden på sommaren, oftast i syfte att sola.
Tycker itne flytvästen är speciellt jobbig, dessutom värmer den. Oftast är det flytoverall som gäller dock.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Genrationsväxling
Har nästa undantagslöst segalrväst på mig, men har ingen flytväst, vilket är inte så lite puckat!
Kommer nog tämligen snart att köpa en uppblåsbar väst som säkerhet.
Fördelen med seglarvästen är att den värmer.
Tror också som någon tidgare skrev att det är en generationsfråga, men också att det vad gäller vissa säkerhetsdetlajer skapas en de facto standard.
Jag åker en hel del skidor, och började med skidhjäm för cirka 10 år sedan, och avr då helt ensam. Vid senaste skidsemestern kunde jag konstatera att den övervägande majoriteten, oavsett generation hade skidhjälm, dvs även gubbar i min egen ålder.
Tror inte att mina och andras barn så lätt kommer ut standarden att ha flytväst när de seglar ensamma - det har blivit en naturlig del av seglandet, vilket jag tycker är bra.
Dock ska man komma ihåg att det är en väsentlig skillnad på en flytväst och en seglarväst
Hälsningar
Kommer nog tämligen snart att köpa en uppblåsbar väst som säkerhet.
Fördelen med seglarvästen är att den värmer.
Tror också som någon tidgare skrev att det är en generationsfråga, men också att det vad gäller vissa säkerhetsdetlajer skapas en de facto standard.
Jag åker en hel del skidor, och började med skidhjäm för cirka 10 år sedan, och avr då helt ensam. Vid senaste skidsemestern kunde jag konstatera att den övervägande majoriteten, oavsett generation hade skidhjälm, dvs även gubbar i min egen ålder.
Tror inte att mina och andras barn så lätt kommer ut standarden att ha flytväst när de seglar ensamma - det har blivit en naturlig del av seglandet, vilket jag tycker är bra.
Dock ska man komma ihåg att det är en väsentlig skillnad på en flytväst och en seglarväst
Hälsningar
Scanner 391 nr 142
Re: Genrationsväxling
Killar med hjälm är tuffare, så är det bara.Mats Brage skrev:skidhjälm, dvs även gubbar i min egen ålder
Jag tycker inte det är puckat att ha seglarväst. Säkerhet är att kunna röra sig, inte snubbla, inte fastna, slippa ta av västen för att ta på jackan, ha västen på efter att man tagit av jackan osv osv. En seglarväst är en bra kompromiss om man seglar aktivt.
En uppblåsbar väst är mycket smidig ihoppackad, men aja-baja vad den blir jobbig då den poppat upp... Sedan är en uppblåsbar "engångs" om man inte kan serva den direkt. Så behåll du din seglarväst, också!
Anders S
Nu trodde jag att vi diskuterade "flytväst" i form av allmänt flythjälpmedel. Sen om det är seglarväst, räddningsväst eller badring i form av en anka spelar nog ingen roll.
Kan nämna att jag använder en "brattväst" inomskärs, (en sån som ser ut som en dunväst) och en riktig orange väst med flytkrage utomskärs.
Kan nämna att jag använder en "brattväst" inomskärs, (en sån som ser ut som en dunväst) och en riktig orange väst med flytkrage utomskärs.
-
Mats Brage
- Diamantmedlem
Vad jag syftade på var att en seglarväst är bra, och mycket bättre än inget alls, men när det blåser upp och är dåligt väder eller om man seglar när det blir svårt att snabbt ta sig upp i båten igen (mörker), alternativt seglar när vattnet är mycket kallt, bör man nog av säkerhetsskäl ha en riktig flytväst med krage så att man kan ligga rättvänd i vattnet.
Precis som "Gäst 2" skriver bör man rätta sig efter elementen och anpassa sin utrustning därefter.
Hälsn
Precis som "Gäst 2" skriver bör man rätta sig efter elementen och anpassa sin utrustning därefter.
Hälsn
Scanner 391 nr 142
Ett alternativt synsätt är att ha en ändamålsenlig utrustning och vänja sig vid att att alltid använda den. I vårt fall innebär det att vi (bara) använder automatiska flytvästar med integrerad livlina. Den lösningen är inte alldeles optimal (värmer inte, är inte idiotsäker som en stel Måsen-väst med krage, kräver underhåll etc etc) - men för oss är det den lösningen som löser "flest önskemål samtidigt".Mats Brage skrev: Precis som "Gäst 2" skriver bör man rätta sig efter elementen och anpassa sin utrustning därefter.
Hälsn
Att folk sedan undrar om man förläst sig på "Världsomseglarens handbok" när man kliver iland från jollen för att köpa glass får man ta med en klackspark
Anders S
Flytväst..?
Med risk för att bli idiotförklarad kan jag inte låta bli att undra - är inte flytvästen en överskattad säkerhetsdetalj..? Finns det någon statistik som visar hur många som verkligen räddats av att de burit flytväst? Hur många faktiska räddningar är relaterade till just flytvästbärandet?
Själv seglar jag rätt mycket ensam och undrar hur mycket hjälp en flytväst egentligen kan ge mig? Druttar jag överbord i kallt vatten ensam på en fjärd, hur lång tid dröjer det innan nån upptäcker att jag ligger där och kan plocka upp mig..? Och om jag skulle fått bommen i skallen och tuppat av, inte sjutton räddar en flyväst mig då. Händer detta så lär det hända i rätt hårt väder och med sjögång, tror knappast västen klara av att hålla mig på rätt köl så att jag kan andas då och tiden innan någon kan plocka upp mig lär bli för lång även här för att det ska göra nån egentlig skillnad. Men ok, chanserna att räddas kanske ökar något med flyväst men tror det i praktiken är rätt marginellt. Argumentet att om det värsta skulle hända och att man blir enklare att hitta senare om man har flyväst på sig, det argumentet köper jag helt och fullt och kan
vara motiv nog för att bära flytväst. Det jag ifrågasätter är bara om det inte är så att den känsla av säkerhet som folk verkar invaggas i bara de har flyväst på sig mest är en illusion och som kanske gör att folk missar att fokusera på det som är viktigast, nämligen se till att inte hamna i vattnet överhuvudtaget! Själv har jag förändrat mina vanor hur jag rör mig på båten i takt med att jag blivit äldre och osmidigare, går t ex aldrig ut på däck längre för att lägga till vid svajboj utan tar den direkt från sittbrunn (seglar in för rullfock alternativt bara masten till boj, krokar i merxhaken i bojen och låter linan bromsa), Säkrare men blir inte så snygga tilläggningar som när man tidigare gjorde den klassiska svängen upp mot vinden och sprang fram och tog bojen från stäven med seglen fortfarande uppe.
När det gäller barn och flytväst hamnar saken i annat läge, oftast finns det andra ombord som kan ingripa och göra en snabb insats för att plocka upp någon.
Efterlyser fortfarande dock nån statistik som verkligen visar att flyväst haft nån avgörande betydelse för räddning! Vore bra att bli överbevisad om att jag har fel!
(Och jodå, jag använder flytvästen större delan av tiden jag är till sjöss, om inte annat så värmer den skönt.)
Själv seglar jag rätt mycket ensam och undrar hur mycket hjälp en flytväst egentligen kan ge mig? Druttar jag överbord i kallt vatten ensam på en fjärd, hur lång tid dröjer det innan nån upptäcker att jag ligger där och kan plocka upp mig..? Och om jag skulle fått bommen i skallen och tuppat av, inte sjutton räddar en flyväst mig då. Händer detta så lär det hända i rätt hårt väder och med sjögång, tror knappast västen klara av att hålla mig på rätt köl så att jag kan andas då och tiden innan någon kan plocka upp mig lär bli för lång även här för att det ska göra nån egentlig skillnad. Men ok, chanserna att räddas kanske ökar något med flyväst men tror det i praktiken är rätt marginellt. Argumentet att om det värsta skulle hända och att man blir enklare att hitta senare om man har flyväst på sig, det argumentet köper jag helt och fullt och kan
vara motiv nog för att bära flytväst. Det jag ifrågasätter är bara om det inte är så att den känsla av säkerhet som folk verkar invaggas i bara de har flyväst på sig mest är en illusion och som kanske gör att folk missar att fokusera på det som är viktigast, nämligen se till att inte hamna i vattnet överhuvudtaget! Själv har jag förändrat mina vanor hur jag rör mig på båten i takt med att jag blivit äldre och osmidigare, går t ex aldrig ut på däck längre för att lägga till vid svajboj utan tar den direkt från sittbrunn (seglar in för rullfock alternativt bara masten till boj, krokar i merxhaken i bojen och låter linan bromsa), Säkrare men blir inte så snygga tilläggningar som när man tidigare gjorde den klassiska svängen upp mot vinden och sprang fram och tog bojen från stäven med seglen fortfarande uppe.
När det gäller barn och flytväst hamnar saken i annat läge, oftast finns det andra ombord som kan ingripa och göra en snabb insats för att plocka upp någon.
Efterlyser fortfarande dock nån statistik som verkligen visar att flyväst haft nån avgörande betydelse för räddning! Vore bra att bli överbevisad om att jag har fel!
(Och jodå, jag använder flytvästen större delan av tiden jag är till sjöss, om inte annat så värmer den skönt.)
Jag hade alltid flytväst på sjön när jag var lite - Måsens med "korkintäggningar". Sedan fick jag och brosan en jolle med medföljande seglarväst. Som vuxen i roddbåt använder jag sällan väst men då pratar vi insjö och fint väder.
Västen har som påpektas flera fördelar. Den värmer och gör att man sitter bekvämt.
Nu är det snart dags för oss att skaffa något till segelbåten. Vi har tittat lite på utbudet och funderar över vad man ska välja. Med en uppblåsbar förlorar man fördelarna ovan.
En västväst är snygg och varm och sambons favorit medan jag vill ha en seglarväst med sele för att få säkerheten. Livlinan ger trygghet i dåligt väder.
Hur har ni gjort?
Västen har som påpektas flera fördelar. Den värmer och gör att man sitter bekvämt.
Nu är det snart dags för oss att skaffa något till segelbåten. Vi har tittat lite på utbudet och funderar över vad man ska välja. Med en uppblåsbar förlorar man fördelarna ovan.
En västväst är snygg och varm och sambons favorit medan jag vill ha en seglarväst med sele för att få säkerheten. Livlinan ger trygghet i dåligt väder.
Hur har ni gjort?
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Re: Flytväst..?
richardk skrev:Med risk för att bli idiotförklarad kan jag inte låta bli att undra - är inte flytvästen en överskattad säkerhetsdetalj..? Finns det någon statistik som visar hur många som verkligen räddats av att de burit flytväst? Hur många faktiska räddningar är relaterade till just flytvästbärandet?
[]Efterlyser fortfarande dock nån statistik som verkligen visar att flyväst haft nån avgörande betydelse för räddning! Vore bra att bli överbevisad om att jag har fel!
Det lär finnas trafikforskare som hävdar att det skulle förbättra trafiksägerheten om det satt en 11" spik i rattnavet. Problemmet är väl att man inte är ensam på vägarna. Det är väl samma på sjön att man inte har koll på alla faktorer.
Det finns väl statistik på dem som drunknar och enligt vad jag hört så hävdar livräddningsälskapet att de alla saknar flytväst och ofta är fulla.
Jag kompletterade min skidutrustning i vinter med ett ryggskydd och använder hjälm sedan tidigare. Har dock inte kommit mig för att skaffa cykelhjälm än (trots att det händer att jag cyklar hem från sommarfesten). Bektänker man att jag har motsvarande en ny bil i studielån så är det korkat att inte skaffa sig ett garage.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Jag hörde en liknande grej; att trafiksäkerhetn inte skulle vara ett problem om föraren satt i det fria framför bilens grill...Fresso skrev:Det lär finnas trafikforskare som hävdar att det skulle förbättra trafiksägerheten om det satt en 11" spik i rattnavet
Jag har som sagt två uppsättningar - en om jag seglar småbåt eller är funktionär på tävlingar - då behöver man vara smidig och manövrerbar och det är sannolikt att man hamnar i vattnet, i alla fall ibland.
På den stora båten är flytkraften bara viktig om jag inte kan hålla mig kvar ombord, så där vill jag ha en livsele och ser flytkraften som en (viktig) bonuseffekt. Sannolikheten att hamna i vattnet är mycket mindre.
Konsekvenserna av att hamna i vattnet vid jollesegling är å andra sidan obetydliga, medan det är allvar direkt ute på havet (havet= 100 meter från land eller mer...)
Anders S
Läste parallell trådarna "Hur farligt är segling" och har en liten reflektion.
Att ge sig ut på djupvatten är en del av att leva. Att vara långt från land, dvs. längre än jag kan simma, är en aning skrämmande men om alla mina sinnesintryck samtidigt samtidigt säger mig att det inte är någon fara så ger det mig en lyckokänsla.
Det är tillfredställande att ge sig ut i det okända/på djup vatten och prova sin förmåga. Att möta en liten fara och hantera den. Jag tror att detta är en del av tjusningen med att segla men..
Det är bara den som är dumdristig som tar onödiga risker. Som ger sig ut i hårt väder i onödan etc.
Jag har svårt att förstå friklättring utan säkerhetslina t ex. Särskillt som affärsidé.
Att ge sig ut på djupvatten är en del av att leva. Att vara långt från land, dvs. längre än jag kan simma, är en aning skrämmande men om alla mina sinnesintryck samtidigt samtidigt säger mig att det inte är någon fara så ger det mig en lyckokänsla.
Det är tillfredställande att ge sig ut i det okända/på djup vatten och prova sin förmåga. Att möta en liten fara och hantera den. Jag tror att detta är en del av tjusningen med att segla men..
Det är bara den som är dumdristig som tar onödiga risker. Som ger sig ut i hårt väder i onödan etc.
Jag har svårt att förstå friklättring utan säkerhetslina t ex. Särskillt som affärsidé.
Rock 20
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Statistik
2009 Sjösatt 30/4
Utan någon som helst källhänvisning kan man ju nämna fördelen med att vara flytande trots att man är medvetslös, (eller aspackad).richardk skrev:Med risk för att bli idiotförklarad kan jag inte låta bli att undra - är inte flytvästen en överskattad säkerhetsdetalj..?
Man kyls inte heller ner lika fort i kallt vatten om man bara flyter, jämfört med om man trampar vatten hela tiden.
Barndomens fasansfulla upplevelser med Måsen gjorde att när seglarvästarna kom fick man en väldigt positiv inställning. Men är inte ensam och det är lugnt och fint så åker den av när jag börjar svettas. Jus nu går jag i valet och kvalet om det ska bli en uppblåsbar. Inte för att jag tycker jag behöver något smidigare men den uppblåsbara är coolare. Idiotiskt, men viktigt argument. Inbygd sele gäller oavsett modell. Men jag kan också på påminna mig ett par tillfällen när jag halkat mm och västen skyddat mig bra.
Om risken att få bommen i huvudet så är det väl hjälm som gäller?
Numera har jag en ny taktik, att ta på västen redan hemma. Jag tänker som så att om jag nu missar i ombordhoppet och hamnar i vattnet kan det vara skönt att kunna ligga och flyta lite innan man ska ta sig upp.
Om risken att få bommen i huvudet så är det väl hjälm som gäller?
Numera har jag en ny taktik, att ta på västen redan hemma. Jag tänker som så att om jag nu missar i ombordhoppet och hamnar i vattnet kan det vara skönt att kunna ligga och flyta lite innan man ska ta sig upp.