Duktig simmare eller korkad?
Duktig simmare eller korkad?
Jag har med intresse och nöje (och ibland med häpnad!) följt alla intressanta debatter på detta forum som på senaste tiden kretsat mycket kring olika former av säkerhet (alltifrån väjningsregler och radar till säkerhetsselar). Jag är själv uppväxt i skärgården och har tillbringat somrarna på sjön och vintrarna på isen i hela mitt liv. Men alltid utan flytväst. Den har jag bara när jag är ute i kajaken. Det var helt säkert 20 år sedan jag hade flytväst under en fisketur sist (fiskar oftast sik och flundra med bottenstående garn, och gädda med kastspö), och på segelbåten så är det bara om det varit riktigt skitväder och jag tvingats ut på fördäck som jag använt den, och knappt då ens. Högst nån gång per år, i somras inte en enda gång. Men den ligger alltid till hands under toften om det skulle bli något palaver. Så till frågan: har ni alltid flytvästen på er?
I småbåtar har jag alltid flytväst (seglarväst). Men antingen seglar jag själv Laser eller så kör jag följebåt eller har något uppdrag, och då är man ett sk Föredöme För Unga.
I den stora båten har vi flytväst då det känns rätt, och det känns alltid rätt när man är ensam eller bara två, när det blåser eller när man är "utomskärs", dvs mer än några hundra meter från land. Livselen är egentligen viktigare, och då får man flytvästen "på köpet".
I den stora båten har vi flytväst då det känns rätt, och det känns alltid rätt när man är ensam eller bara två, när det blåser eller när man är "utomskärs", dvs mer än några hundra meter från land. Livselen är egentligen viktigare, och då får man flytvästen "på köpet".
Anders S
Jag har själv slarvat tidigare men är nu bättre:
Semester: ALLTID flytväst då vi har barn ombord och förväntas då fungera som gott föredöme.
Kappsegling: "Nästan" alltid
Färja: Aldrig...
Som kommentar till din rubrik Grisslan så tror jag inte man kan förvänta sig att kunna simma till land "hur nära man än är".
Hur många har simmat långt i kallt vatten och mycket kläder på?
Inte jag, jag har funderat med att bada med seglarställ på men aldrig vågat, tänk om man sjunker
De gånger jag fuskar är kappsegling i lättvind och många båtar med då man kan förvänta sig (kanske fel?) hjälp.
Mvh /
Semester: ALLTID flytväst då vi har barn ombord och förväntas då fungera som gott föredöme.
Kappsegling: "Nästan" alltid
Färja: Aldrig...
Som kommentar till din rubrik Grisslan så tror jag inte man kan förvänta sig att kunna simma till land "hur nära man än är".
Hur många har simmat långt i kallt vatten och mycket kläder på?
Inte jag, jag har funderat med att bada med seglarställ på men aldrig vågat, tänk om man sjunker
De gånger jag fuskar är kappsegling i lättvind och många båtar med då man kan förvänta sig (kanske fel?) hjälp.
Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå
I 99 fall av 100 bär jag flytväst.
Jag vill inte spekulera men kan det vara en generationsgrej? Jag och mina bekanta är mellan 30 och 35, vi har alla matats sen dagis med hur viktigt det är med flytväst mm. Nästan ingen av mina vänner skulle komma på tanken att ge sig ut i en segelbåt på större vatten utan väst.
Jag vill inte spekulera men kan det vara en generationsgrej? Jag och mina bekanta är mellan 30 och 35, vi har alla matats sen dagis med hur viktigt det är med flytväst mm. Nästan ingen av mina vänner skulle komma på tanken att ge sig ut i en segelbåt på större vatten utan väst.
Re: Duktig simmare eller korkad?
Nej, nästan aldrig faktiskt.Grisslan skrev:Jag har med intresse och nöje (och ibland med häpnad!) följt alla intressanta debatter på detta forum som på senaste tiden kretsat mycket kring olika former av säkerhet (alltifrån väjningsregler och radar till säkerhetsselar). Jag är själv uppväxt i skärgården och har tillbringat somrarna på sjön och vintrarna på isen i hela mitt liv. Men alltid utan flytväst. Den har jag bara när jag är ute i kajaken. Det var helt säkert 20 år sedan jag hade flytväst under en fisketur sist (fiskar oftast sik och flundra med bottenstående garn, och gädda med kastspö), och på segelbåten så är det bara om det varit riktigt skitväder och jag tvingats ut på fördäck som jag använt den, och knappt då ens. Högst nån gång per år, i somras inte en enda gång. Men den ligger alltid till hands under toften om det skulle bli något palaver. Så till frågan: har ni alltid flytvästen på er?
Seglar nästan alltid solo och använder sele i stället vid behov.
-
bassace
Även jag spekulerar: Jag tror det är en barngrej. Har man hand om barn, egna eller andras, har man flytväst för att få barnen att ha det. Och har man väl börjat har man det även i barnens frånvaro.Gäst #2 skrev:I 99 fall av 100 bär jag flytväst.
/Lars J
Det finns tre goda skäl att använda flytväst, två är bra för en själv:
Dels får man extra tid från det man inte orkar simma och tills man är räddningslöst nerkyld - man kan ju hinna bli räddad under den tiden, och det går inte alltid så fort att komma tillbaka till MOB-platsen, om båten seglas fullt och man skall ha ner (Släppa? offra? Fundera på det...) spinnaker/gennaker, t ex.
Dels kan man få den flytkraft som behövs för att orka till land (om land är "nära" - man skall inte hoppas på mer än något hundratal meter, ens med simduglig flytväst - det lär bli enbart ryggsim med uppblåsbar väst). Men man kan ju ramla i i hamn eller i den egna viken, och man kanske inte kan klättra upp direkt.
Till sist, med flytväst blir man sannolikt hittad, även om det går illa. Värdet av detta skall inte underskattas, även om det är en hemsk tanke.
I min båt är följdaktligen totalt förbjudet att falla överbord, med eller utan flytväst! Livsele är det allra viktigaste, och vi har numera uppblåsbara flytvästar med inbyggd livsele.
Präktigt? Nej, rent uppblåst!
Dels får man extra tid från det man inte orkar simma och tills man är räddningslöst nerkyld - man kan ju hinna bli räddad under den tiden, och det går inte alltid så fort att komma tillbaka till MOB-platsen, om båten seglas fullt och man skall ha ner (Släppa? offra? Fundera på det...) spinnaker/gennaker, t ex.
Dels kan man få den flytkraft som behövs för att orka till land (om land är "nära" - man skall inte hoppas på mer än något hundratal meter, ens med simduglig flytväst - det lär bli enbart ryggsim med uppblåsbar väst). Men man kan ju ramla i i hamn eller i den egna viken, och man kanske inte kan klättra upp direkt.
Till sist, med flytväst blir man sannolikt hittad, även om det går illa. Värdet av detta skall inte underskattas, även om det är en hemsk tanke.
I min båt är följdaktligen totalt förbjudet att falla överbord, med eller utan flytväst! Livsele är det allra viktigaste, och vi har numera uppblåsbara flytvästar med inbyggd livsele.
Anders S
Vi blir kontinuerligt bättre på att använda flytväst. Genombrottet var de nya uppblåsbara med sele.
Vi använder dem när det blåser lite mer samt när man skall fram på däck. Men på inget sätt alltid. Jag tycker att man får sätta det i perspektiv till andra risker man tar, t.ex. dricka ett par glas vin och vingla ut på bryggan i mörkret, inte har man flytväst då.
Vi använder dem när det blåser lite mer samt när man skall fram på däck. Men på inget sätt alltid. Jag tycker att man får sätta det i perspektiv till andra risker man tar, t.ex. dricka ett par glas vin och vingla ut på bryggan i mörkret, inte har man flytväst då.
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
Det tar flera år innan änkan/änklingen kan dödförklara den förolyckade, avsluta byråkratin, få tillgång till gemensamma kontot, gifta om sig osv. och gå vidare med sitt liv om den drunknade inte hittas.Anders S skrev:Det finns tre goda skäl att använda flytväst, två är bra för en själv:
Sånt vill man ju inte utsätta sin familj för.
Jag är uppvuxen i skolan "flyvästen är i vägen och förlänger bara lidandet", men kommer inte fostra mina barn i den andan.
I vår familj har barn alltid flyväst på ovan däck. Jag har inte flyväst på inomskärs i lätta vindar om jag inte fryser. De få gånger som jag cyklar har jag inte hjälm heller - mot bättre vetande!
I vår familj har barn alltid flyväst på ovan däck. Jag har inte flyväst på inomskärs i lätta vindar om jag inte fryser. De få gånger som jag cyklar har jag inte hjälm heller - mot bättre vetande!
Seglarväst alltid, flytväst (nästan) aldrig. Fördelen med en seglarväst är ju att man kan enkelt kan dra på sig en fleecejacka när solen går i moln och ta av den igen är solen är där igen. Praktiskt i nordiska förhållanden.
Med flytväst (krag- eller uppblås-) är det knepigare.
Men medger gärna att min tilltro till seglarvästens livräddande förmåga är begränsad. Snarast är det ju en "flythjälp", vad det nu innebär.
Risken är väl störst att man ramlar i vid start- och landningsmanövrar och här tycker jag nog att man gott kan ha på sig något som håller en flytande, så att man inte försvinner under ytan om man t ex råkat slå huvudet i bryggan eller grannbåten. Ofta ser man folk ta på sig grejerna först då de är på väg ut.
Med flytväst (krag- eller uppblås-) är det knepigare.
Men medger gärna att min tilltro till seglarvästens livräddande förmåga är begränsad. Snarast är det ju en "flythjälp", vad det nu innebär.
Risken är väl störst att man ramlar i vid start- och landningsmanövrar och här tycker jag nog att man gott kan ha på sig något som håller en flytande, så att man inte försvinner under ytan om man t ex råkat slå huvudet i bryggan eller grannbåten. Ofta ser man folk ta på sig grejerna först då de är på väg ut.
Ja, man får väl gissa att det är vanligast att trilla i vid tilläggning och losskastning (eller när man skall vingla iland på natten efter ett gäng pilsner). Risken att verkligen slå sig borde vara större då också; stenar, andra båtar, kajkanter osv. Å andra sidan måste det ju vara lättare att ta sig upp där än ute på sjön med sjögång och med båten i rörelse. Finns ju alltid något att ta tag i i en hamn, som en lina eller en bryggpåle och liknande förutsatt att man inte slagit sig medvetslös.
Det finns ofta en orsak att man går överbord, t ex bom i huvudet. Man kan även skada sig när man faller. I sådana lägen är kanske helt upplagd eller ens förmögen att börja simma. Är vattnet kallt stelnar man snabbt. Flythjälp är klart positivt under sådan omständigheter.
Flytväst på. Vid kyla, isolerande flytöverall.
Flytväst på. Vid kyla, isolerande flytöverall.