Hur kan en köl gå av så här?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » mån 03 mar 2008, 18:27

Jag vet inte om man entydigt kan slå fast att Bavaria tappar kölen alltför lätt som det skrevs. Det här med kölar och Bavaria är en följetång, och jag spekulerar i att verkligheten ligger någonstans mitt emellan. Kölinfästningen må vara sämre än på genomsnittsbåten. Men inte tappar den kölen till höger och vänster, det hade varken myndigheter, försäkningsbolag eller konsumenter accepterat. Det har alltid funnits båtmodeller som kritiseras för att ha svagare kölinfästning än andra, inte minst Ballad :wink:

Frågan om säkerhet är intressant. Jag kan inte hålla med om att säkra / osäkra produkter kan klassificieras i någon sorts absoluta binära steg. Säkerhet är en faktor (om än viktig) som måste vägas in i helheten. Pris, volym, prestanda är andra faktorer.

Bilar som jämförelse: En Volvo XC90 är otvetydigt krocksäkrare än en Nissan Micra. Betyder det att Nissan Micra inte borde få säljas? Det finns ju ett säkrare alternativ, som alla således borde välja?

Hälsningar
Tommy

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » mån 03 mar 2008, 19:29

Om man går tillbaka och ser på just detta fall där kölen spruckit mitt i tu så är ju det en enskild händelse som jag inte hört att någon annan bavaria har råkat ut för. Det borde alltså ses som en enskild händelse och inte direkt blandas ihop med de tidigare felkonstruerade (tror alla håller med om det) kölinfästningarna. Skulle det dyka upp en till bavaria med samma fel igen får man givetvis tänka om.

Vad det gäller kölinfästningarna så är väl de åtgärdade/tagna ur produktion eller?

Summa sumarum skulle man kunna säga att visst Bavaria är inte top off the line båtar men de tar problemen på allvar. Sedan kan man säga vad man vill om att företag skyller ifrån sig när saker går snett men det är det fler företag som gör, speciellt inom bilbranchen som tagits upp tidigare. Ta bara Saabs usla tändningsystem som plötsligt lade av och deras felaktiga oljetryck i turbomodellerna. I början slog man ifrån sig men fick till slut krypa till korset och erkänna. "Kvalitetsföretaget" ICA skulle ju också kunna funka som exempel.

Och för att svara på en tidigare fråga i tråden så har jag inte en Bavaria och skulle nog inte köpa en heller. Inte pga kvalitetsbrister men jag prioriterar seglingen före komfort. Skulle nog hellre köpa en riktig motorbåt i stället.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 03 mar 2008, 19:44

Tommy skrev:Jag vet inte om man entydigt kan slå fast att Bavaria tappar kölen alltför lätt som det skrevs.
Om jag är rätt underrättad har vi ventilerat fallet med Bavarian som tappade kölen vid Grebbestad, den med Tandemkölen som sprack och så den här, som gått mitt av. Det är fall som inträffat i Sverige (om än med en norsk båt i ett fall). Sedan ytterligare här: http://www.bavariaklubben.se/forum_view.asp?id=11753

Sedan vet jag inte hur ni ser det, men jag skulle inte vilja ens fundera på om min köl skall bli den fjärde som lossnar, eller känna att även en lätt bottenkontakt innebär en inspektion på land.
Anders S

bassace

Inlägg av bassace » tis 04 mar 2008, 00:07

Den senaste här ovan är ju också fin -- 2 st 5cm-stora bitar som saknas på kölen efter "en lättare grundstötning" i 3 knop.

"Reparationsvarvet (Steve Olsson Båt AB) som jag har förtroende för, säger att det är en felkonstruerad köl med för tunt gjutgods i bakkant. De tror också att kvaliten på gjutgodset kan vara dålig."

Låter onekligen som det finns ett problem med material och/eller kvalitetskontroll.

Skriv svar