Nog bryr du dig om Bavaria har winchar från Kwan Tong Metalworks (Rewmar) eller från Lewmar? Eller Yanmarmotor eller en kinesisk kopia, eller segel från North eller Syfabriken Rumänska Barnhem (det senare kan ha viss bäring på det moraliska)?Tommy skrev: Kunden bryr sig inte om säljaren tillverkat komponenten själv eller köpt in den
Hur kan en köl gå av så här?
Anders S
-
bassace
Det finns säkert gott om komponenter tillverkade i Kina och kanske även Rumänien i många "kvalitetsprodukter" från kända tillverkare som monteras i nya båtar idag. Behöver för den skull inte vara sämre än något som är tillverkat i Sverige, USA eller nån annanstans. Materialval, noggrannhet, kvalitetskontroll är globala begrepp.
Fast det var inte det jag funderade över, egentligen. (Jag kan nog hålla med, rent sakligt).bassace skrev:Det finns säkert gott om komponenter tillverkade i Kina och kanske även Rumänien i många "kvalitetsprodukter" från kända tillverkare som monteras i nya båtar idag. Behöver för den skull inte vara sämre än något som är tillverkat i Sverige, USA eller nån annanstans. Materialval, noggrannhet, kvalitetskontroll är globala begrepp.
Jag undrar om det är bra eller dåligt för affärerna om det blir känt ifall (t ex) Bavaria väljer underleverantörer på pris eller kvalitet. (Det kan liksom inte vara rätt kvalitet om kölar springer rätt av, men det kan ju ha mer eller mindre rimliga anledningar till att det händer).
Jaja, det kanske vi aldrig får reda på.
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Undrar om inte bilden kan vara fejk ändå?
Man kan knappast ställa båten på de där två små plankbitsstaplarna, eller? Kölens två vassa spetsar borde vingla ikull de översta brädbitarna...
Och stöttorna ser ut att ha en väldigt skum vinkel. Om det låg stor tyngd på de där fyrkantjärnen skulle de böja sig som de är vinklade nu. Titta på stödplattan på stöttan längst fram; vinkeln ser felaktig ut jmf med hur man kan tänka sig att skrovet lutar. Och brädbitarna under kölens främre spets ser också fejkade ut.
Eller?
Man kan knappast ställa båten på de där två små plankbitsstaplarna, eller? Kölens två vassa spetsar borde vingla ikull de översta brädbitarna...
Och stöttorna ser ut att ha en väldigt skum vinkel. Om det låg stor tyngd på de där fyrkantjärnen skulle de böja sig som de är vinklade nu. Titta på stödplattan på stöttan längst fram; vinkeln ser felaktig ut jmf med hur man kan tänka sig att skrovet lutar. Och brädbitarna under kölens främre spets ser också fejkade ut.
Eller?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Det är inte alldeles otänkbart att det är fejkat, men då har man fejkat båda bilderna på exakt samma sätt. Undrar om någon skulle ta det jobbet för att driva med forumnissar och trakassera Bavaria. Jag tror dessutom att man stöttat kölen efter att båten ställts på stöttorna - det ser ut som två motsatta kilar i förändan på kölen. (kölen?)Guitar Nilsson skrev:Undrar om inte bilden kan vara fejk ändå?
Eller?
Men skulle det visa sig vara fejkat kommer det också att bli en intressant diskussion!
Anders S
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Skulle den ha stått på enbart stöttorna borde väl dessa kroknat? Ingen vettig borde ha ställt in vinkeln på stöttorna så där. Tyngden ska ju trycka rakt i fyrkantjärnets riktning, här bryter det ju väldigt snett.
Nu skulle man ju kunna skriva att eftersom man ju köpt en B#¤%&ia så är man inte vettig. Men det gör ju inte en så belevad person som jag.
Nu skulle man ju kunna skriva att eftersom man ju köpt en B#¤%&ia så är man inte vettig. Men det gör ju inte en så belevad person som jag.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag menar att det verkar rimligt att ställa båten på stöttorna, och sedan får man bygga upp så gott det går för att stödja kölen innan kranen släpper. Har man heller inte haft full koll på vad som hänt, så har man väl heller inte förberett stöttan så bra- kanhända.
Skulle bilden vara fejkad har man gjort ett bra jobb med att berbeta och foga samman bilderna så förvillande likt i båda vinklarna. Men det lär väl ge sig.
Skulle bilden vara fejkad har man gjort ett bra jobb med att berbeta och foga samman bilderna så förvillande likt i båda vinklarna. Men det lär väl ge sig.
Anders S
-
bassace
Som det ser ut på bilderna står dem med minst 4 stöttor på var sida plus 1 i aktern, det blir inte så stor belastning på varje enskild stötta (vanligt är ju att man bara har 2 per sida).
Är bilden fejkad tror jag inte den är det med stöttor och allt utan att man enbart "klippt bort" en del av kölen och "fixat till" det som syns bakom det bortklippta. Har försökt att hitta konstga pixlar o överlappningar genom att förstora upp bilderna kraftgt men faktiskt inte kunnat hitta något som ser skumt ut.
Är bilden fejkad tror jag inte den är det med stöttor och allt utan att man enbart "klippt bort" en del av kölen och "fixat till" det som syns bakom det bortklippta. Har försökt att hitta konstga pixlar o överlappningar genom att förstora upp bilderna kraftgt men faktiskt inte kunnat hitta något som ser skumt ut.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Nu blandas det ihop två saker. Ur ett marknadsföringsperspektiv är det naturligtvis av yttersta vikt om wincharna heter Kwan eller Lewmar.Anders S skrev:Nog bryr du dig om Bavaria har winchar från Kwan Tong Metalworks (Rewmar) eller från Lewmar? Eller Yanmarmotor eller en kinesisk kopia, eller segel från North eller Syfabriken Rumänska Barnhem (det senare kan ha viss bäring på det moraliska)?
Men frågan (som jag uppfattade det) gällde att några här i tråden gjorde gällande att man först måste veta om det är "Bavarias egen köl" eller en outsourcad köl innan man kan ta ställning till om Bavarias skuld i frågan
(0bs: om det nu handlar om Bavaria)
Så är det inte. Båtbyggaren är ansvarig för varje pinal på båten oavsett om den är outsourcad eller ej, och oavsett till vem den är outsorcad. För övrigt kan man nog konstatera att det inte är mycket som "tillverkas själv" i dessa dagar. Det är väl skrov och kanske delar av inredningen?
Övrigt är inköpt?
Hälsningar
Tommy
-
scampimicke
- Silvermedlem
Båtsäkerhet
Hej
Vad kan förutsätta att en familje båt ska tåla exempelvis.
I vilken fart ska den klara av att gå på grund i utan att sjunka?
Vilken vindstyrka och våghöjd ska båten klara?
Vad kan förutsätta att en familje båt ska tåla exempelvis.
I vilken fart ska den klara av att gå på grund i utan att sjunka?
Vilken vindstyrka och våghöjd ska båten klara?
Jadu, det finns ju specat i CE-reglerna, så det beror ju på till vilken kategori båten konstrueras.
Just grundstötning vet jag inte vad de kräver, men det lär nog finnas krav på hur stark kölen ska vara. De gamla ABS reglerna(från USA) kräver att kölen ska klara typ båtens deplacement ggr 3 som en bakåtriktad kraft mot spetsen på kölen utan att ta skada.
Skulle iof inte förvåna mig om CE-reglerna kräver mindre, de är på många sett rätt värdelösa, men framföralllt brister CE systemet i bristen på kontroll.
Bavaria påstod att de följde CE reglerna när de byggde kölinfästningen på Match 42orna, och se hur det gick..
Personligen skulle ja nog rita köl efter ABS, eller varför inte VO70 regeln, den ställer högre krav på kölen än vad ABS gör:)
Att det är en Bavaria på bilderna råder väl inget tvivel om? Det ser man ju tydligt:)Då menar ja inte på den knäckta kölen, utan på hur ful båten är i övrigt;)
//Robin
Just grundstötning vet jag inte vad de kräver, men det lär nog finnas krav på hur stark kölen ska vara. De gamla ABS reglerna(från USA) kräver att kölen ska klara typ båtens deplacement ggr 3 som en bakåtriktad kraft mot spetsen på kölen utan att ta skada.
Skulle iof inte förvåna mig om CE-reglerna kräver mindre, de är på många sett rätt värdelösa, men framföralllt brister CE systemet i bristen på kontroll.
Bavaria påstod att de följde CE reglerna när de byggde kölinfästningen på Match 42orna, och se hur det gick..
Personligen skulle ja nog rita köl efter ABS, eller varför inte VO70 regeln, den ställer högre krav på kölen än vad ABS gör:)
Att det är en Bavaria på bilderna råder väl inget tvivel om? Det ser man ju tydligt:)Då menar ja inte på den knäckta kölen, utan på hur ful båten är i övrigt;)
//Robin
Vad säger CE-märkningen Robin?
Jag har vid ett par tillfällen försökt att hitta specifika krav i CE-systemet för fritidsbåtar Robin, men med magert resultat.
Jag har en del egen erfarenhet av CE-certifiering i "större" sammanhang, hamnanläggningar med stora stålstrukturer, hydraulik, elsystem osv och i dessa sammanhang med det så kallade Maskindirektivet har jag i stort sett bara gott att säga om CE.
När det gäller fritidsbåtar har jag till min besvikelse tvingats att inse att CE ännu inte har åstadkommit något väsentligt.
Just kölinfästning och kraven på sådan finns inte beskrivet i några tekniska termer vad jag vet.
Jag vore mycket tacksam att få veta att jag har fel Robin, allvarligt. Jag är en av de som är EU-positiv och CE-positiv baserat på drygt 60 års liv och aktivt arbete och tänkande worldwide, och insikten att CE för fritidsbåtar ännu lämnar mycket övrigt att önska får mig att grubbla och ta en eller två extra öl många kvällar.
Jag har snackat med folk på Sjöfartsverket som ju i Sverige ansvarar för implementering och övervakning av CE för fritidsbåtar, och jag får intrycket att de önskar att de var fler och att de fick mer power att få saker att hända.
Finns kölinfästningar, och de styrkemässiga krav en ansvarig tillverkare måste uppfylla för att få sätta en CE_märkning på båten beskrivet i några CE-dokument Robin?
Det enda jag hittar är de administrativa rutinerna runt själva certifieringen och hur CE-skylten och CE-loggan skall se ut.
Jag har en del egen erfarenhet av CE-certifiering i "större" sammanhang, hamnanläggningar med stora stålstrukturer, hydraulik, elsystem osv och i dessa sammanhang med det så kallade Maskindirektivet har jag i stort sett bara gott att säga om CE.
När det gäller fritidsbåtar har jag till min besvikelse tvingats att inse att CE ännu inte har åstadkommit något väsentligt.
Just kölinfästning och kraven på sådan finns inte beskrivet i några tekniska termer vad jag vet.
Jag vore mycket tacksam att få veta att jag har fel Robin, allvarligt. Jag är en av de som är EU-positiv och CE-positiv baserat på drygt 60 års liv och aktivt arbete och tänkande worldwide, och insikten att CE för fritidsbåtar ännu lämnar mycket övrigt att önska får mig att grubbla och ta en eller två extra öl många kvällar.
Jag har snackat med folk på Sjöfartsverket som ju i Sverige ansvarar för implementering och övervakning av CE för fritidsbåtar, och jag får intrycket att de önskar att de var fler och att de fick mer power att få saker att hända.
Finns kölinfästningar, och de styrkemässiga krav en ansvarig tillverkare måste uppfylla för att få sätta en CE_märkning på båten beskrivet i några CE-dokument Robin?
Det enda jag hittar är de administrativa rutinerna runt själva certifieringen och hur CE-skylten och CE-loggan skall se ut.