Men hur i all världen skall man hantera affärsmässigt att kölar trillar av. Det kan inte vara lätt.Spider skrev: På mitt företag hanterar vi reklamationer med prioritering att kunden ska bli nöjd, en bra skött reklamation är bästa reklamen. Dessutom ofta billigare än annan typ av marknadsföring.
Hur kan en köl gå av så här?
Anders S
Alldeles riktigt. Då gäller det ju att veta om Bavaria köpt fulkölar billigt, eller om de köpt bättre grejor, men blivit lurade, innan man bestämmer sig för vems felet är.bassace skrev: Fel och reklamationer kostar pengar och ett kvalitetsmedvetet varv räknar nog på vad det kan kosta att hantera reklamationer och allmän "badwill" om man får ojämn kvalitet pga t ex bristande kvalitetskontroll hos sina underleverantörer
Producentansvaret för båten lär de ju inte undgå hur som helst.
Anders S
Hade dom varit öppna i sitt agerande och talat om för "marknaden" att man uppmärksammat problemen och även funnut anledningen till problemet samt även lösningen så hade denna tråden varit överflödig och ägarna kunde segla vidare som nöjda ägare och med kölar genomgångna och åtgärdade för att slippa framtida problem. Säkert kostsamt för stunden men billigt i längden och framför allt en bra reklam. Säkert drabbas Bavaria av många problem beroende av hyreskunder och okunnigt hanterande, detta är lite mer svårhanterligt tror jag. Min åsikt är att det finns nästan ingen gräns för den tid man som producent eller agent ska lägga ner för att rota fram verkligheten i förekommande problem eller rykten. Förtroende för produkt och företag står och faller med det anser jag.Anders S skrev:Men hur i all världen skall man hantera affärsmässigt att kölar trillar av. Det kan inte vara lätt.Spider skrev: På mitt företag hanterar vi reklamationer med prioritering att kunden ska bli nöjd, en bra skött reklamation är bästa reklamen. Dessutom ofta billigare än annan typ av marknadsföring.
Diskussionen om kölar får/kan brista är väl relevant hur som helst? Om det (mot förmodan) handlar om ett photoshoptrick är det ju ren smutskastning - det skall vi väl inte tro.bosseh skrev:Kul spekulationer över vad som hänt om det nu ens har hänt. Är det inte bättre att lägga ner energi på kolla den saken?
Med reservation för att det inte hän, så törs åtminstone jag påstå att det bör vara ett fabrikationsfel på en köl som går av på mitten på det sätt som fotot visar. Det är för övrigt en smal sak att undersöka brottytan - den avslöjar direkt om det är en spricka, gjutfel eller om godset varit felfritt i brottet.
Anders S
På ett grannforum har samma båt varit på tapeten.
Där påstods det att ägaren var på båten när det "hände". Det small till och det var troligen då bulben trillade av.
Men som sagts. Innan man egentligen vet vad som är orsaken så är det ju bara spekulationer.
Det blir gärna en snöbollseffekt så fort Bavaria nämns.
Lite synd tycker jag i alla fall.
Där påstods det att ägaren var på båten när det "hände". Det small till och det var troligen då bulben trillade av.
Men som sagts. Innan man egentligen vet vad som är orsaken så är det ju bara spekulationer.
Det blir gärna en snöbollseffekt så fort Bavaria nämns.
Lite synd tycker jag i alla fall.
Du svara nästan på din egen fråga Anders. Hade Bavaria letat upp båten på bilden (om den finns) och meddelat vad som hänt så...............Anders S skrev:Diskussionen om kölar får/kan brista är väl relevant hur som helst? Om det (mot förmodan) handlar om ett photoshoptrick är det ju ren smutskastning - det skall vi väl inte tro.bosseh skrev:Kul spekulationer över vad som hänt om det nu ens har hänt. Är det inte bättre att lägga ner energi på kolla den saken?
Med reservation för att det inte hän, så törs åtminstone jag påstå att det bör vara ett fabrikationsfel på en köl som går av på mitten på det sätt som fotot visar. Det är för övrigt en smal sak att undersöka brottytan - den avslöjar direkt om det är en spricka, gjutfel eller om godset varit felfritt i brottet.
Det är så jag tycker man ska agera. När sedan anledningen till felet klarlagts så kommer ju nästa fråga gällande åtgärd.
Jag hoppas också att det inte är photoshop, men lite misstänksam blir jag när samma bild far runt på alla forum, utan att någon vet var båten finns.
Ungefär som SAS och Dashplanen, menar du? (Det menar du nog inte).Spider skrev: Hade dom varit öppna i sitt agerande och talat om för "marknaden" att man uppmärksammat problemen och även funnut anledningen till problemet samt även lösningen så hade denna tråden varit överflödig och ägarna kunde segla vidare som nöjda ägare och med kölar genomgångna och åtgärdade för att slippa framtida problem
Det jag funderar på är om tillräckligt allvarliga fel verkligen kan hanteras med "bra reklamationspolicy". Vi debatterade det här rätt ivrigt när Kroatien-olyckan hände (Match 42, tappad köl, dödsolycka, mycket speciell stil från fabriken i media, rättsprocess om vad som fick sägas i pressen med mera). Frågan är ju ändå om företag rätt ofta försöker tiga ihjäl sådant sådant som är riktigt jobbigt att hantera öppet? Tappade kölar kan ju vara en sådan sak som man är riktigt besvärad av, hur bra man ändå kan förklara orsak och visa på åtgärder.
Anders S
Njaa, dom mörkade väl riktigt ordentligt, eller har jag missat nåt? Som jag minns så visade det sig väl först efter mediapådraget att dom tidigare upptäckt bristerna. Men jag är absolut inte insatt i det fallet. OM SAS hade gjort som jag förespråkar nämligen direkt vid första misstanke, eller upptäckt stoppat planen och talat om varför så hade vi väl känt oss säkrare med SAS?Anders S skrev:
Ungefär som SAS och Dashplanen, menar du? (Det menar du nog inte).
.
Men jag håller med dig att detta är svåra problem och dom blir svårare ju allvarligare följer bristerna får.
Om problemen med Bavarias kölar är så stora som alla (utom Bavaria) verkar tycka så borde ju Bavaria gå ut med info av typen " vi har brustit i tidigare konstruktioner, nya båtar byggs på annat vis" men det gör dom inte, antingen för att problemen inte är så stora, eller för att dom skiter i det och säljer massor ändå.
(min fetstil)Spider skrev:Hade dom varit öppna i sitt agerande och talat om för "marknaden" att man uppmärksammat problemen och även funnut anledningen till problemet samt även lösningen så hade denna tråden varit överflödig och ägarna kunde segla vidare som nöjda ägare och med kölar genomgångna och åtgärdade för att slippa framtida problem. Säkert kostsamt för stunden men billigt i längden och framför allt en bra reklam. Säkert drabbas Bavaria av många problem beroende av hyreskunder och okunnigt hanterande, detta är lite mer svårhanterligt tror jag. Min åsikt är att det finns nästan ingen gräns för den tid man som producent eller agent ska lägga ner för att rota fram verkligheten i förekommande problem eller rykten. Förtroende för produkt och företag står och faller med det anser jag.Anders S skrev:Men hur i all världen skall man hantera affärsmässigt att kölar trillar av. Det kan inte vara lätt.Spider skrev: På mitt företag hanterar vi reklamationer med prioritering att kunden ska bli nöjd, en bra skött reklamation är bästa reklamen. Dessutom ofta billigare än annan typ av marknadsföring.
Mja, det är väl inte ägaren som startat denna tråd? Eller? Så tråden hade nog startats ändå, nödig eller ej. Bra att sådant här kommer upp, och ventileras.
Oavsett agerande från varvet (efter kölen tappats) tror jag inte att en ägare är nöjd i efterhand. Hur man än vänder på just den delen så sitter det alltid en tagg ... för vad som kunde ha hänt, för framtida effekter.
Just i detta fall vet vi dessutom uppenbarligen inte så mycket om vad ägare och varv har diskuterat. Eller?
Helt riktigt, producentansvaret är det som betyder något, oavsett outsourcing. Jag arbetetar själv med utveckling och produktion och vi outsourcar en hel del i Japan (där jag sitter och skriver detta), Sverige, UK osv. Men det är aldrig någon tveksamhet över att det är vi som leverantör som har ansvar gentemot våra egna kunder.Anders S skrev:Alldeles riktigt. Då gäller det ju att veta om Bavaria köpt fulkölar billigt, eller om de köpt bättre grejor, men blivit lurade, innan man bestämmer sig för vems felet är.
Producentansvaret för båten lär de ju inte undgå hur som helst.
Har vi köpt dåliga komponenter från en underleverantör så är det enkom vårt problem, och vi kan inte skylla på det. Vår kund kan ställa alla sina krav på oss.
Hälsningar
Tommy
Ytterst är det så, men i den moraliska frågan är det inte ointressant hur man brukar resonera. Dessutom kan en redovisning av vilka krav man ställer på underleverantörerna ge trovärdiighet åt förklaringar och löften om bättring.Tommy skrev:
Har vi köpt dåliga komponenter från en underleverantör så är det enkom vårt problem, och vi kan inte skylla på det. Vår kund kan ställa alla sina krav på oss.
Det har ju litet bäring på Spiders tanke om hur man hanterar produktproblem också.
Anders S
-
bassace
Den juridiska frågan är glasklar. Varvet står till svars (om de behöver - det kan ju ha gått lång tid). Däremot tycker jag att det är av vikt att veta om min affärspartner saklöst köper in grejor till lägsta lockpris eller om man ställer rimliga krav på kvalitetssäkring och produktegenskaper hos leverantörerna.bassace skrev:Köper jag en färdig båt från ett renommerat varv och den skulle tappa halva kölen är det självklart varvet jag håller ansvarig för detta, inte en för mig okänd underlverantör till dem. Vem vet förresten, de kanske t o m verkligen gjuter kölarna själva??
Det är inte så sannolikt att Bavaria gjuter kölarna, men det kan naturligtvis hända att det är så. Min tro att det är ett gjutfel är också en spekulation.
Anders S
Jag som kund vänder mig enbart till säljaren i mitt närmaste led. Det är tämligen glasklart. Vem han har anlitat som underleverantör bekommer mig föga, varken moraliskt eller juridiskt. Så är det, och det är en av grundprinciperna för vidare outsourcing.
Jämför bilar; stora delar är outsourcade idag. Det handlar om i princip alla delar av bilen. Vem bryr sig om Volvo har anlitat levantör XYZ för att tillverka bromsskivan. Det är Volvo som är ansvariga för sina bromsskivor gentemot sina kunder, oavsett vem som tillverkat dem.
Som kund bryr man sig föga om varifrån kölen, eller den enskilda skruven, kommer. Allt ansvar, såväl juridiskt som moraliskt vilar på sin närmaste leverantör. Kunden bryr sig inte om säljaren tillverkat komponenten själv eller köpt in den. Alla bortförklaringar i den riktningen är löjliga och ointressanta.
Hälsningar
Tommy
Jämför bilar; stora delar är outsourcade idag. Det handlar om i princip alla delar av bilen. Vem bryr sig om Volvo har anlitat levantör XYZ för att tillverka bromsskivan. Det är Volvo som är ansvariga för sina bromsskivor gentemot sina kunder, oavsett vem som tillverkat dem.
Som kund bryr man sig föga om varifrån kölen, eller den enskilda skruven, kommer. Allt ansvar, såväl juridiskt som moraliskt vilar på sin närmaste leverantör. Kunden bryr sig inte om säljaren tillverkat komponenten själv eller köpt in den. Alla bortförklaringar i den riktningen är löjliga och ointressanta.
Hälsningar
Tommy