1:a båt?
-
SL
Förstabåt
Du ställer en av de vanligaste frågorna här på forumet.
Du kan säkert hitta ett tiotal trådar på sailguide, marinan, maringuiden och andra liknande sidor.
'Svaret är alltid att vad som är den bästa båten beror på vad du själv prioriterar och värderar.
Bra boutrymmen, stor sittbrunn, enkel segling, långköl, fenköl m.m.
Mitt tips är att titta på så många båtar som möjligt inom det planerade prisintervallet och försök sedan välja det du själv tror på.
Några tips i intervallet är TUR 80, TUR 84, Maxi 77, Vega, Accent, Albin 79, H-båt, IF och många många fler. Alla med sina egna för- och nackdelar.
Du kan säkert hitta ett tiotal trådar på sailguide, marinan, maringuiden och andra liknande sidor.
'Svaret är alltid att vad som är den bästa båten beror på vad du själv prioriterar och värderar.
Bra boutrymmen, stor sittbrunn, enkel segling, långköl, fenköl m.m.
Mitt tips är att titta på så många båtar som möjligt inom det planerade prisintervallet och försök sedan välja det du själv tror på.
Några tips i intervallet är TUR 80, TUR 84, Maxi 77, Vega, Accent, Albin 79, H-båt, IF och många många fler. Alla med sina egna för- och nackdelar.
-
asdf
Albin Express såklart.
Köp en express!
Surfa in på : http://www.expresseglare.org/ så hittar du massor tillsalu.
lycka till.
Surfa in på : http://www.expresseglare.org/ så hittar du massor tillsalu.
lycka till.
-
Gäst
Jag är själv ägare av en Maxi 77 som inhandlades 2003. Frågar du mig är det förstås en Maxi 77 du ska skaffa, men frågar du en annan båtägare så tycker nog han att det är just hans typ av båt du ska skaffa.
Så det är nog inte lätt att ge ett objektivt svar på den frågan. Vad jag kan säga ät att jag är mycket nöjd med min Maxi eftersom den är så där \"lagom på allt\".
Bra seglare, bra andrahandsvärde, bra boutrymmen, bra kvalité, stor sittbrunn, mm. Inte världens vackraste former om man vill klaga på något, men annars har jag inte hittat något som jag missbedömde innan köpet.
Jag kollade runt på de båtar som nämns ovar här i forumet och jag fastnade för IF och Maxi 77. IF:en vackrare och mer klassiskt segelbåtsutseende kanske.
Till slut föll IF:en också bort p g a för dåliga boendeegenskaper och kvar var bara Maxi 77 som alternativ.
Vad en del brukar ha synpunkter på är att Maxin tenderar att vara något övervärderad.
Men om du letar runt lite kan du nog göra ett fynd av någon som snabbt vill sälja, det är ju en mycket vanlig båt.
/Tomas
Så det är nog inte lätt att ge ett objektivt svar på den frågan. Vad jag kan säga ät att jag är mycket nöjd med min Maxi eftersom den är så där \"lagom på allt\".
Bra seglare, bra andrahandsvärde, bra boutrymmen, bra kvalité, stor sittbrunn, mm. Inte världens vackraste former om man vill klaga på något, men annars har jag inte hittat något som jag missbedömde innan köpet.
Jag kollade runt på de båtar som nämns ovar här i forumet och jag fastnade för IF och Maxi 77. IF:en vackrare och mer klassiskt segelbåtsutseende kanske.
Till slut föll IF:en också bort p g a för dåliga boendeegenskaper och kvar var bara Maxi 77 som alternativ.
Vad en del brukar ha synpunkter på är att Maxin tenderar att vara något övervärderad.
Men om du letar runt lite kan du nog göra ett fynd av någon som snabbt vill sälja, det är ju en mycket vanlig båt.
/Tomas
-
ruter
Du kan få en mycket bra instegsbåt för ca 40-50 tusen bra utrustad.
Nämligen maxi 68 som är att föredra framför 77 enligt min mening.
Större förpik och lätthanterligare än 77an o stampar inte lika mycket uta i grov havssjö som den större 77an.
Trygg seglare , vill ha lite vind för o röra på sig.
Men framförLLT utrymmena under däck slår allt i 7 metersklassen.
Ps har haft både 68-77an men har nu en IF som är en vackrare båt o seglar bättte men ack vad jag saknar maxi 68 på många sätt ännu.
Nämligen maxi 68 som är att föredra framför 77 enligt min mening.
Större förpik och lätthanterligare än 77an o stampar inte lika mycket uta i grov havssjö som den större 77an.
Trygg seglare , vill ha lite vind för o röra på sig.
Men framförLLT utrymmena under däck slår allt i 7 metersklassen.
Ps har haft både 68-77an men har nu en IF som är en vackrare båt o seglar bättte men ack vad jag saknar maxi 68 på många sätt ännu.
-
Gäst
-
Ola
För att lyfta denna sida från inskränkt \"svenskt\" tänkande måste jag bara inlägga att det finns mer än svenska båtar på haven. Om man tror att Maxi är stora invändigt ska man titta på t.ex. Westerly, dessa finns också i nämnda prisklass och är mycket väldisponerade. Seglar själv (en av två i Sverige??) en Tiger och bor mycket komfortabelt \"runt 7 meter\" och under 60.000:-
-
Gäst
Då är det bara att hoppas att den andra är till salu för killen som vill köpa sin första båt!. Inskränkt svenskt tänkade är det inte utan bara rent praktiskt tänkande. Det finns fördelar och nackdelar med alla båttyper. Med Maxi och svenska båtar är fördelen att det finns mycket folk som vet myket om dom när man är nybörjare.Ola skrev:För att lyfta denna sida från inskränkt "svenskt" tänkande måste jag bara inlägga att det finns mer än svenska båtar på haven. Om man tror att Maxi är stora invändigt ska man titta på t.ex. Westerly, dessa finns också i nämnda prisklass och är mycket väldisponerade. Seglar själv (en av två i Sverige??) en Tiger och bor mycket komfortabelt "runt 7 meter" och under 60.000:-
-
tassen
-
Fifty-Fifty
- Erfaren medlem
- Kontakt:
Sunwind! vill du ha ståhöjd i ruff o kök och sitthöjd i förpiken? ingen skotskena i vägen i sittbrunnen?
vår första båt också och vi kollade på compis, maxi, tur, olsson, vega, mm men det var faktiskt ingen som hade ovannämnda. vi har långa tonåringar ska ju tilläggas.........
vår första båt också och vi kollade på compis, maxi, tur, olsson, vega, mm men det var faktiskt ingen som hade ovannämnda. vi har långa tonåringar ska ju tilläggas.........
Familjen Wendel i Bunkeflostrand. Stolta ägare till Sunwind 27:an Fifty-Fifty. Hemmahamn Limhamn.
-
Fifty-Fifty
- Erfaren medlem
- Kontakt:
hmmm. först tog jag en öl sen en till... nädå. det hade jag ingen koll på alls. jag klickade bara fram en sida som såg intressant ut. tack för påpekandet. undrar om han köpt nå´n än?
gott nytt segelår 2008 i alla fall.
gott nytt segelår 2008 i alla fall.
Familjen Wendel i Bunkeflostrand. Stolta ägare till Sunwind 27:an Fifty-Fifty. Hemmahamn Limhamn.
Jag tycker faktiskt att Ola har i viss mån rätt. Det finns fler än svenska standardbåtar med minst lika bra prestanda. Oftast är de billigare här då dessa mindre kända.Anonymous skrev:Då är det bara att hoppas att den andra är till salu för killen som vill köpa sin första båt!. Inskränkt svenskt tänkade är det inte utan bara rent praktiskt tänkande. Det finns fördelar och nackdelar med alla båttyper. Med Maxi och svenska båtar är fördelen att det finns mycket folk som vet myket om dom när man är nybörjare.Ola skrev:För att lyfta denna sida från inskränkt "svenskt" tänkande måste jag bara inlägga att det finns mer än svenska båtar på haven. Om man tror att Maxi är stora invändigt ska man titta på t.ex. Westerly, dessa finns också i nämnda prisklass och är mycket väldisponerade. Seglar själv (en av två i Sverige??) en Tiger och bor mycket komfortabelt "runt 7 meter" och under 60.000:-
Själv seglar jag en Mustang (6,2 m) som jag trivs jätte mycket med. Jag skulle den båttypen dock inte rekommendera för en nybörjare. Den kräver för mycket... (fast man lär sig fortare av sina misstag...
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org
Med risk för att göra trådstartaren än mer förvirrad tycker jag att första frågan att besvara är vad ska man ha båten till? Värdesätter man segelegenskaper ( och nu vet jag att alla maxi,sunwind,vega mfl kommer att säga att även deras båtar seglar bra) kanske man ska spana på h-båt, if, 707, 806, 717, mustang, dominant, express, eller kanske ngt lite mer långsmalt som rapid, eller safir (går nog att hitta med viss renov behov för ca 60'). Vill man däremot ha en familjeseglare som seglar skapligt då kanske man ska kolla på maxi 68,77,viggen,vega,Ohlson 22,birdie24,bellona23,helmsman 23,hurley eller weterly om man vill ha små båtar med havskapacitet eller varför inte en havsfidra om man har långfärdsambitioner.