Hur mäta upp eller överföra stor radie?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Hur mäta upp eller överföra stor radie?

Inlägg av jason » tis 11 dec 2007, 11:17

Jag ska installera solcellspanel på luckgaraget. Panelen är plan och går inte att böja, dvs den är inbyggd i en ram. Rufflucksgaraget är välvt; böjningen är dessutom olika i främre och bakre änden. Jag måste fixa till mellanlägg mellan solcellpanelens ram och luckgaraget.

Hur mäter jag upp luckgaragets radie, eller hellre hur överför jag den till mellanläggen=teaklister på enklaste sätt?

/j

PS Jag är fullt medveten om att placeringen av solcellspanelen på luckgaraget inte är optimal för solcellspanelens funktion. Jag vill ha den där ändå. Så den diskussionen räknas som off topic i denna tråd :wink:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 11 dec 2007, 11:37

Går det inte att fixera något över och sedan mäta avstånden med jämna mellanrum?
En bra hyvlad bräda, en lång alulinjal eller något annat stumt med lite precision. Sedan bara mäta avstånden mellan båt och bräda varje cm eller tum, vad man nu finner lämpligt.

Man borde då få en kurva du kan rita på något som du gör som mall.
Den passas in så bra det går sedan har du väl något att rita efter.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 11 dec 2007, 11:58

* Fixera trästycket på lämpligt sätt mot taket.
* använd ett mellanlägg lika tjockt som största avståndet mellan träbit och rufftak, rita med märkpenna samtidigt som du följer takprofilen... klart!

gör du det noga får du perfekt passform.

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 dec 2007, 12:04

Men inte skall du sätta solpanelen på luckgar...

Jo, vill du malla av en böj, så tar du en rak bräda (eller masonit, spånplatta etc), och så ställer du den på rundningen. Palla under i var ända så brädan inte vickar. Ett par tvingar är din vänner.

Sedan tar du en kloss som är "lagom", dvs lagom så att pennan som du vilar mot klossen når till brädan, när klossen är längst ut på luckgaraget. Så drar du kloss och penna längs garaget, och ritar en snygg böj på plankan. Denna böj är likadan som böjen på luckgaraget... :-)

Om framkanten och mitten är annorlunda radier på (om ens en radie?) så gör du nya mallar där, på samma sätt. Behöver du mer än mall, så kan du fästa en bit wellpapp på mallbrädan, så slipper du göra av med så mycket mallningsbräda.
Anders S

bosseh
Diamantmedlem

Inlägg av bosseh » tis 11 dec 2007, 12:32

Använd Anders metod. Hård masonite tycker jag funkar bäst. Mina hålsågar (Starret?) producerar runda träbitar med ett prefekt pennhål. Gör mallningen mer än en gång och använd en mindre träbit för varje mallning. Såga till med sticksågen mellan mallningen, nya fintandade blad. Är man riktigt petig så blir sista omgången utan träbit dvs bara pennan. Mallen ska i princip vara perfekt, då kan man fräsa den riktiga träbiten med kullagrad pinnfräs.
Många tycker det är överdrivet mycket jobb med mallen men det brukar löna sig.

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 11 dec 2007, 15:25

Anders S skrev:Men inte skall du sätta solpanelen på luckgar...

Jo, vill du malla av en böj, så tar du en rak bräda (eller masonit, spånplatta etc), och så ställer du den på rundningen. Palla under i var ända så brädan inte vickar. Ett par tvingar är din vänner.

Sedan tar du en kloss som är "lagom", dvs lagom så att pennan som du vilar mot klossen når till brädan, när klossen är längst ut på luckgaraget. Så drar du kloss och penna längs garaget, och ritar en snygg böj på plankan. Denna böj är likadan som böjen på luckgaraget... :-)

Om framkanten och mitten är annorlunda radier på (om ens en radie?) så gör du nya mallar där, på samma sätt. Behöver du mer än mall, så kan du fästa en bit wellpapp på mallbrädan, så slipper du göra av med så mycket mallningsbräda.
Det var ju det jag sa... med ända undantag att rita direkt på träbiten som skulle användas.

Var det bara jag som förstod vad jag skrev. :cry: får nog gå en kurs i välskrivning med specialinriktning "syftningsfel"...

Svante

Spider
Diamantmedlem

Inlägg av Spider » tis 11 dec 2007, 16:07

Svante skrev:
Anders S skrev:Men inte skall du sätta solpanelen på luckgar...

Det var ju det jag sa... med ända undantag att rita direkt på träbiten som skulle användas.

Var det bara jag som förstod vad jag skrev. :cry: får nog gå en kurs i välskrivning med specialinriktning "syftningsfel"...

Svante
Sörj inte Svante!! Jag fattade precis, men tyvärr var det inte jag som frågade :wink:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tis 11 dec 2007, 17:42

Svante skrev: ...

Svante
Nejdå, jag fattade direkt..:)
Enkelt och snabbt.
Är själv lite insnöad på att samla mätvärden bara.. Allt jag gör ritar jag även i Cad.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 dec 2007, 18:16

Svante skrev:

Svante
Nu skrev jag inte detta för att mästra Svante, utan jag satt och filade på texten medan han postade. Ett annat sätt att beskriva saken är att jag var pucktvåa :-)...
Anders S

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tis 11 dec 2007, 18:59

En spånhyvel:
http://www.clasohlson.se/Product/LargeI ... 12_597.jpg

...kan vara bra att ha till att finjustera den konkava sidan på teaklisten.
Se till att slipa den riktigt skarp och med rätt vinkel på eggen.
Dyrare=bättre=snyggare resultat, lyder tumregeln som med de flesta verktyg.
Amigo 23 - På rent kölvatten sedan 1970

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 11 dec 2007, 19:06

Svante skrev:* Fixera trästycket på lämpligt sätt mot taket.
* använd ett mellanlägg lika tjockt som största avståndet mellan träbit och rufftak, rita med märkpenna samtidigt som du följer takprofilen... klart!

gör du det noga får du perfekt passform.

Svante
Ditt svar var glasklart.

Det är så jag brukar göra i liknande fall. Ibland får jag malla i ett par omgångar för att få det perfekt - som också skrivits.

Det är heller inte ovanligt som Anders skriver, att man börjar svara på en obesvarad fråga. När man äntligen lyckats, med många ord, beskrivit hur man menar och sänt iväg svaret, har nån annan redan svarat.

När man jobbar i båtar är dett - MALLA - som gäller. Masonit är bra, men jag använder ofta wellpapp eller annan styv papp.

Är det besvärliga ställen gör jag ofta mallen i 2-3-4 bitar som jag tapar ihop efterhand. Ibland händer det att jag gör en ny mall efter mallen och lägger till nån mm här eller där.

tommy

tommy
thallatha(alfakrull)hotmail.com

Svante
Diamantmedlem

Inlägg av Svante » tis 11 dec 2007, 20:18

Anders S skrev:
Svante skrev:

Svante
Nu skrev jag inte detta för att mästra Svante, utan jag satt och filade på texten medan han postade. Ett annat sätt att beskriva saken är att jag var pucktvåa :-)...
Puuhhh, jag började nästan tvivla på mig själv.

Okay Anders, jag får väl ha cred för målgivande passning då :D :D

Svante

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 11 dec 2007, 20:26

Svante skrev:
Okay Anders, jag får väl ha cred för målgivande passning då :D :D

Svante
Nänä, den som är pucktvåa står snopen. Så är det :-)
Anders S

Fresso
Platinamedlem

Inlägg av Fresso » tis 11 dec 2007, 22:21

Hur stor panel köpte du?

Laddning från motorn?
Kylskåp och andra storförbrukare?
Batterikapacitet?

Jag planerar forfarande mitt elsystem men har bara kommit till kabedragningen än
Rock 20
Statistik
2008 Sjösätt 16/5 370 M Torrsatt 31/10
2009 Sjösatt 30/4

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » ons 12 dec 2007, 08:34

Tack för tips! :D
Så uppenbart att man borde kunnat tänka ut det själv :oops:
Alla ska ha lika mycket cred; det är väl ingen snabbhetstävling :roll: