Rufflucka i lexan
Rufflucka i lexan
Tänkte göra en ny rufflucka i lexan(har jag för mig att materialet heter)
>Hur gör man om man vill skruva i lexan? Bara förborrning?
>Finns det någon som skär ut detta i GBG området?
>Finns det något som man behöver tänka på?
>Hur gör man om man vill skruva i lexan? Bara förborrning?
>Finns det någon som skär ut detta i GBG området?
>Finns det något som man behöver tänka på?
Hejsan!
Lexan är mycket lättarbetat och vanliga handverktyg som sticksåg, cirkelsåg mm fungerar alldeles utmärkt utan någon risk för sprickbildning . Nackdelen är dock att det blir väldans lätt repigt till skillnad mot plexiglas.
Ett skruvförband kan göras på flera sätt men du bör alltid borra. Ett alternativ om du har lite tjocklek kan vara att gänga "lexanplåten" och använda vanlig rostfri maskinskruv. Starkast torde dock vara ett klämförband med ett genomgående hål borrat.
Lycka till
Lasse
Lexan är mycket lättarbetat och vanliga handverktyg som sticksåg, cirkelsåg mm fungerar alldeles utmärkt utan någon risk för sprickbildning . Nackdelen är dock att det blir väldans lätt repigt till skillnad mot plexiglas.
Ett skruvförband kan göras på flera sätt men du bör alltid borra. Ett alternativ om du har lite tjocklek kan vara att gänga "lexanplåten" och använda vanlig rostfri maskinskruv. Starkast torde dock vara ett klämförband med ett genomgående hål borrat.
Lycka till
Lasse
När jag behöver plast till båten har jag anlitat proffsen på Vernåm Plast
http://www.wernamplast.se/
http://www.wernamplast.se/
Precis, man slipar av borrets yttre kanter för att när borret går igenom så hugger det och plasten spricker.Calle C skrev:STOPP
Jobba inte med vanliga verktyg och ej heller som med vanligt material.
Skärande verktyg bör ha en bruten skärvinkel, materialet får ej heller bli varmt under bearbetningen,
Lexan finns även med hård yta.
Hej
Det var länge sedan jag jobbade i branchen men tror att det heter Lexan Marguard.
Reptåligheten är betydligt bättre liksom priset.
Själv hade jag föredragit akryl (Plexiglas m.fl.).
Det samma beträffande verktyg och bearbetning gäller också för akryl.
Akryl är mycket billigare, tål repor bra, går att polera upp, tål kemikalier bättre.
Det var länge sedan jag jobbade i branchen men tror att det heter Lexan Marguard.
Reptåligheten är betydligt bättre liksom priset.
Själv hade jag föredragit akryl (Plexiglas m.fl.).
Det samma beträffande verktyg och bearbetning gäller också för akryl.
Akryl är mycket billigare, tål repor bra, går att polera upp, tål kemikalier bättre.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
Hej igen!
Nu har jag inte jobbat yrkesmässigt med skärande bearbetning i lexan utan bara slöjdat hemma verkstan för eget bruk. Det har dock aldrig varit några problem med att lexan har spruckit "trots" att jag använt vanliga verktyg a´la Clas i sjön och Biltema. Någon omslipning av borrspetsen har jag inte gjort och det har fungerat alldeles ypperligt. Likaså handöverfräsning med hårdmetallskär fungerar oxå det helt förträffligt.
Inbillar mig att tack vare den enorma segheten som lexan besitter så är risken för sprickor eller urflisning minimal. Däremot just pga av segheten eller bristen på hårdhet så är materialet mera känsligt för repor.
Lasse
Nu har jag inte jobbat yrkesmässigt med skärande bearbetning i lexan utan bara slöjdat hemma verkstan för eget bruk. Det har dock aldrig varit några problem med att lexan har spruckit "trots" att jag använt vanliga verktyg a´la Clas i sjön och Biltema. Någon omslipning av borrspetsen har jag inte gjort och det har fungerat alldeles ypperligt. Likaså handöverfräsning med hårdmetallskär fungerar oxå det helt förträffligt.
Inbillar mig att tack vare den enorma segheten som lexan besitter så är risken för sprickor eller urflisning minimal. Däremot just pga av segheten eller bristen på hårdhet så är materialet mera känsligt för repor.
Lasse
Hej LasseLasse M skrev:Hej igen!
Lasse
Slipa om några borr och prova, du kommer att bli överaskad....
Du har hittills haft tur..........
Men du har ändå brottanvisningar och materialspänningar i de hål som du har borrat. Tids nog kommer de att gå sönder.
Det räcker inte med ett bra material om det inte bearbetas på rätt sätt.
Calle
Se gla ut
Se gla ut