Rodkick inställning

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ACumulus
Trogen medlem

Rodkick inställning

Inlägg av ACumulus » fre 17 aug 2007, 20:00

Dum fråga kanske? Jag har en rodkick på min båt. Denna kan självklart justeras i x riktningen på bommen. Hur väljer jag inställningen för att inte påverka segeltrimmningen negativt?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 18 aug 2007, 10:20

Det är väl en fråga om att maximera utväxlingen antar jag.
Alltså borde någonstans runt 45 grader mot mast/bom vara ganska optimalt.
Den ska ju då också vara tillräckligt lång att den kan hålla bommen tillräckligt högt så att inte akterliket stängs.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 aug 2007, 10:35

Tittar man runt på olika båtar verkar runt 30 grader vara rätt vanligt. Vinkeln man "kan" välja beror också på hur lång och "stark" kicken är, hur högt bommen sitter på masten och om man vill byta böjpåfrestningar på bommen mot en tryckpåkänning på masten.

Det är normalt inte lyftkraften som är begränsande, utan dragkraften i kicktaljan.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » lör 18 aug 2007, 21:11

1:2 (dvs ungefär 30° som Anders S skriver) blev jag rekommenderad av Benns att montera min kicktalja, och det ska ju vara samma vinkel på en kickstång vad jag förstår.
Alla borde ha skägg

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 18 aug 2007, 21:36

På Benns hemsida finns en anvisning för montage av rodkick (Tips/anvisningar).
Där rekomenderas 30-45 grader beroende på hur lång rodkicken är.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 aug 2007, 22:10

Den bästa verkningsgraden får man i praktiken vid ca 45 grader, men det är inte alla bommar som sitter så högt att det går att sätta kicken så. Risken är att hävarmen (båda vägarna) blir för kort och den stödjer/drar i bommen på ett olämpligt sätt. Jag tror därför att vinkeln får bli vad den blir (inom ramen 30-45 grader), och rådet att avpassa infästningen så att bommen kan lyftas högt nog för att avlasta akterliket helt är inte fel.

Något att tänka på: Om man av någon anledning bottnar en rodkick (fjäderkick) med skotet kan man skapa mycket stora påfrestningar på kicken, bombeslaget, halshornsbeslaget och kickens infästning mot masten. Normalt kan man inte göra det med seglet uppe, men det går lätt om man drar för kung och fosterland i skotet i hamn - kanske för att stabilisera bommen eller trimma den för ett bomtält.
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 19 aug 2007, 13:14

Här är en story om hur illa det kan gå.
http://www.maringarderoben.se/forum/ind ... icseen#new
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 19 aug 2007, 13:34

Bommar brister ibland. En mig närstående ungdom har knäckt två bommar på kort tid, en E-jolle, en Laser. Båda knäcktes vid skotinfästningen, båda var korrosionsskadade. Det är en troligare förklaring.

Normalt skall det inte vara någon fara att släppa på seglet med kicken dragen, utan det har antagligen gått till så att någon (kanske den kaxige berättaren själv, i referad tråd) släppt på skotet, när kicken varit ordentligt dragen. Normalt behöver man inte kicka på kryss, om man inte måste lufta storen rejält, och i vart fall drar storskot ner bommen mycket hårdare än man kan göra med kicken. Men om man skotar knallhårt och samtigt kickar , så blir det inte bra när skotet lossas.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 19 aug 2007, 17:48

Det är lite lurigt det där.
En bom är ju designad utifrån vissa parametrar och man tar sällan hänsyn till att man satt an kicken för hårt på en hårdvindskryss.
En cruiser tex, som har skotningen mitt på bommen och ner till rufftaket klarar förmodligen en för hårt ansatt kick eftersom bommen är dimensionerad för mittskotning.
Har man en lätt båt delvis avsedd för kappsegling, förhållandevis lång bom och skotning i nocken... ja då ska det nog inte mycket till för att överlasta bommen med kicken..
Vanligvis tål en alu profil ca 2-2,5 % böj av längden, sen går den helt enkelt av...
Men som sagts så ska man ju inte dra i kicken på kryssen. Det är väl att betrakta som handhavande fel egentligen.
Vet inte om det framgick vad det var för båt dom hade...?

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 19 aug 2007, 19:16

Anders S skrev:Bommar brister ibland. En mig närstående ungdom har knäckt två bommar på kort tid, en E-jolle, en Laser. Båda knäcktes vid skotinfästningen, båda var korrosionsskadade. Det är en troligare förklaring.

Normalt skall det inte vara någon fara att släppa på seglet med kicken dragen, utan det har antagligen gått till så att någon (kanske den kaxige berättaren själv, i referad tråd) släppt på skotet, när kicken varit ordentligt dragen. Normalt behöver man inte kicka på kryss, om man inte måste lufta storen rejält, och i vart fall drar storskot ner bommen mycket hårdare än man kan göra med kicken. Men om man skotar knallhårt och samtigt kickar , så blir det inte bra när skotet lossas.
Som startare av den ovan nämda tråden på det andra forumet så kan jag då säga att kicken inte var för hårt satt efter rev 1 som var för stunden. Vid kryssen så hängde kicken löst. Men när skotet släpptes för att kunna släppa lite på fallet och revkroken vid masten så höll kicken emot.
När den personen som sedan hissade storen i topp inte märkte detta då han stod ivägen för mina ögon så hände det som egentligen inte hade behövt hända, att bommen knäcktes. Och den knäcktes vid kickfästet.
Vid syn av delarna efteråt så kunde man se en tendens till utmattning av materialet sedan tidigare då det var mindre sprickor som inte var helt färska. Det var också lite korrosionsskador runt området.
Båten det gällde var en Dixie 27 och vi kom i mål som nummer 410 på korrigerad tid. Vi kom iallafall i mål med enbart genua, båtägaren hade inte spinnaker ombord, annars så hade det varit ett utmärkt val på länsen mot målet.

J@nne/Morpheus

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 19 aug 2007, 19:42

Så speciellt kaxig i tonen var väl inte den goda berättaren. Det blev lite komiskt när Anders S skrev det. Speciellt när man vet att Anders S ofta har en lite laidback ton, inte alls så yvig som tex Ljusne-Håkan Guitar Luffarn.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 19 aug 2007, 19:52

Jag kan väl bara säga så här om "kaxigheten": Tar man på sig att segla en båt på race så tar man också på sig att se till att den håller ihop :-) Mellan raderna skylldes det på gasten - det skall skepparen bara inte göra. Allt är skepparns fel - alltid... ;-)

Dessutom (nu när du berättar mer) så var det nog inget hanteringsfel bakonm det här, åtminstone inte i stunden. Är det så att bommen knäcks därför att man hissar storen (dvs: knäckkraften motsvaras av ett ivrigt vinchande i fallet och en sträckning av akterliket) så vågar jag påstå att den bommen kunde brustit tidigare. Aluminium är litet speciellt i det att det smäller av utan större varning när det fått vad det tål - det är inte alls lika snällt som stål, som vanligen varnar. Antingen var bommen svag/lätt från början (Dixie27 i sina första varianter var ju tänkt som rejslåda - speciellt de med dubbla fotlådor som "sittbrunn") eller så har korrosionen slagit till lokalt. Så du kan nog förlåta din gast i det här fallet.

Laserbommen var en spektakulär vurpa i fart så den gick nog sönder "ärligt" men E-jollebommen (samma vecka!) gick av vid ett vanligt rullslag - seglarens kroppsvikt mot seglet räckte. Det behövs inte alltid så mycket.
Anders S

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 19 aug 2007, 19:58

[quote="Anders S"]Jag kan väl bara säga så här om "kaxigheten": Tar man på sig att segla en båt på race så tar man också på sig att se till att den håller ihop :-) Mellan raderna skyller du på gasten - det skall skepparen bara inte göra. Allt är ditt fel (eller mitt) - alltid... ;-)

Dessutom (nu när du berättar mer) så var det nog inget hanteringsfel bakonm det här, åtminstone inte i stunden. Är det så att bommen knäcks därför att man hissar storen (dvs: knäckkraften motsvaras av ett ivrigt vinchande i fallet och en sträckning av akterliket) så vågar jag påstå att den bommen kunde brustit tidigare. Aluminium är litet speciellt i det att det smäller av utan större varning när det fått vad det tål - det är inte alls lika snällt som stål, som vanligen varnar. Antingen var bommen svag/lätt från början (Dixie27 i sina första varianter var ju tänkt som rejslåda - speciellt de med dubbla fotlådor som "sittbrunn") eller så har korrosionen slagit till lokalt. Så du kan nog förlåta din gast i det här fallet.

Tack Anders. nu var det egentligen jag som var gasten, båtägaren som står för båten hade dock inte tillräcklig erfarenhet från rejs, (enligt mitt sätt att se på det hela) dessutom så är han diabetiker med försämrad syn, så därför fick jag agera skeppare denna gången, inte så lätt att både kolla efter andra båtar som att kolla att besättningen gör rätt alla gånger.

Till nästa år så seglar jag min egen Dominant 78 och med andra gastar ombord!

]

Skriv svar