Nanni diesel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ACumulus
Trogen medlem

Nanni diesel

Inlägg av ACumulus » tor 09 aug 2007, 20:22

Är det någon som har positiva eller negativa erfarenheter av Nanni dieslar? Hade tänkt att byta ut min Yanmar mot en 21hk 3.75 he.

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » fre 10 aug 2007, 09:48

Den stånkar och går. Jag har inte haft några problem med min 2.40HE som kan skyllas på motortillverkaren.
De problem jag haft har bara berott på eftersatt underhåll (man måste kolla sina kylslangar ordentligt när de blir gamla) och klantig tidigare ägare (som trodde att kylarcement var ett bra sätt att täta kylsystemet med).

Nanni är ju i basen en Kubota, en stor och välrenomerad tillverkare av dieselmotorer.
Det negativa är väl möjligtvis det begränsade antalet serviceställen som det står Nanni på. Men en diesel är ju en diesel och delar går att få tag på.

/ Chris

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 12 aug 2007, 11:03

Det sitter en 3.75 HE, 21 hk , i min Ballad. Kan bara säga positiva saker efter en sommarsegling. Kraft i massor, och inget som helst problem. Gått som en klocka hela sommaren. Hade tidigare en gammal oljig MD5 i tidigare båten. Kollade oljenivån nu efter att ha varit ute och kört i 4 veckor. Oljan på stickan såg ut som den just hade hällts i, helt klar och ljusbrun.

Gillar också speciellt den inbyggda pumpen för oljebyte, som kom väl till pass i höstas.

Det negativa är som sagt att den är mindre känd, och med färre som kan den, än exempelvis VP. T.ex. när jag ringde och tecknade min båtförsäkring, så möts man av "vad sa du att motorn hette, sa du..??"

/Tommy

ACumulus
Trogen medlem

Inlägg av ACumulus » sön 12 aug 2007, 20:29

Hur är 3.75´n ur ljud och vibrationsperspektiv? Är det en stor skillnad efter bytet.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » sön 12 aug 2007, 21:04

Vi kollade på ett antal Ballader innan vi slog till på vår. En hade bla en bytt motor, till en VP 2002 (2020?) 2-cylindrig. Den bullrade och vibrerade något alldeles vansinnigt. Gick knappt att hålla i rorkulten då vi testade den båten för motor.

Vår Nanni 3.75 HE spinner som en katt, varken vibrerar eller bullrar. Det låter ungefär som en taxibåt när vi kommer farande. Ett "bilmotor-liknande" högrfekvent spinnande. Endast om man justerar ner tomgångsvarvet för lågt (ca 900 rpm) så uppstår några konstiga skälvningar genom hela skrovet, men det kan man undvika genom att justera upp varvet något.

Kan tillägga att vi normalt går med ungefär 2500 rpm som marchfart, blir då drygt 5.5 knop. Då har vi rejält med reservkraft upp till drygt 3000 rpm, som endast behöver användas vid grov motsjö. Vi gick in mot Björkskär med 8-10 m/s i nosen och hade ganska grova sjöar emot och kunde ändå hålla 5 knop.

(ursäkta om detta lät som reklam, inte alls meningen :) )

Hälsningar
Tommy

ACumulus
Trogen medlem

Inlägg av ACumulus » fre 17 aug 2007, 21:13

Nå åker det in en nanni. Du sålde bra Tommy. Hur ställer ni er till centaflex kontra ej centaflex?[/u]

ACumulus
Trogen medlem

Inlägg av ACumulus » fre 17 aug 2007, 21:14

Nå åker det in en nanni. Du sålde bra Tommy. Hur ställer ni er till centaflex kontra ej centaflex?

GaryGary
Diamantmedlem

Inlägg av GaryGary » lör 18 aug 2007, 13:21

Sitter också och planerar motorbyte, men lutar åt Solé. Har ringt upp ett par personer gjort det valet och de var mycket nöjda. Kontakterna med ÅF Diesel Power har varit mycket lovande också. Dessutom ligger de lägre i pris och inkluderar sötvattenkylning. Har dock inte bestämt mig ännu varför frågan alltså är öppen

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 18 aug 2007, 13:48

Ja, det är väl Vetus, Sole och Nanni som man oftast hör om / ser reklam för i båttidningar nuförtiden då det gäller utbyte av diesel.
Säkert bra allihop. VP hör man inte mycket om att folk byter till tyvärr.

Som sagt , vår motor satt i så vi gjorde inget eget val om tillverkare. Men när vi stod i begrepp att köpa båten förra året så sökte jag lite om Nanni internationellt och den visade sig ha väldigt gott renome bland långseglare.
Synd att det är svårare att få servad den dag det behövs, men det finns iallafall 3 ställen i Stockholmsområdet.

/Tommy

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » lör 18 aug 2007, 13:51

GaryGary skrev:Dessutom ligger de lägre i pris och inkluderar sötvattenkylning.
Dum fråga: finns det någon som inte inkluderar sötvattenskylning nuförtiden? Kan inte tänka mig annat än att det är standard på alla Nanni också, värmeväxlaren är ju som en del av motorn.

/Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 18 aug 2007, 14:17

Alla moderna smådieslar bygger på någon lämpligt industrimotor och därför använder de värmeväxlare om de är vattenkylda. Det normala för ett kraftverk i öknen eller för en kompressor på en kylbil eller -container är ju inte att det finns hur mycket vatten som helst ur ett hål i botten... Att bygga dubbelt så tungt i gjutjärn i block och topp för att få saltvattentålighet är det ingen som gör.

Nannidiesel bygger på en Kubotamotor och det finns fler som använder denna motor som stomme för marinmotorer, bland annat Beta Marine i England. Minns jag rätt köpte Swanvarvet motorer från Nanni/Kubota för några år sedan - vad de använder numera vet jag inte.

Solé-dieslar kommer från Mitsubishi, om jag är rätt underrättade (mariniseras i Spanien) och Vetus bygger/köper med Misubishi och Peugeot-motorer (en VP, minns inte vilken är egentligen en Peugeot-diesel, f ö) i botten, och säljer Deutz och något annat märke i de största storlekarna, så man kan knappast tala om "märke" där heller.

VP köper stommarna av Perkins, och Perkins köper från Asien, så "båtmotormarknaden" är ganska svåröverskådlig. Det tråkiga är att reservdelsförsörjning kommer att bli en djungel (värre än nu) och att lokalisera rätt reservdel till rätt motorvariant blir absolut inte lättare med Asienmotorer i botten. Till detta kommer att alla marinkonverterare har sina egna delar som görs lokalt. Vill man byta avgassamlare om 15 år till en Vetus vill det ju till att firman Vetus finns kvar då, eller att det finns så många att serva att det finns en eftermarknad som någon kan tillfredsställa.

Yanmar skall man inte heller glömma, om man letar efter en båtmotor. Lombardini är ett annat märke man kan titta på.
Anders S

Användarvisningsbild
Lasse L
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Lasse L » lör 18 aug 2007, 16:17

När det var dags för motorbyte i motorbåten för 7 år sen, valda jag Iveco (Lombardini) 48 hkr.
Det har jag inte ångrat, inga problem.
Har kört den 1300 tim, kör året runt.
Vp valdes bort pga. deras orimligt dyra reservdelspriser.

Skriv svar