Bästa bränslet? Gasol / Fotogen / Diesel / Bensin?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2007, 20:47

Jaramaz skrev:
En underdimensionerad motor är en felinvestering, oavsett drivmedel.

/J
När det gäller förbränningsmotorer har de en egenhet som Håkans elmotor slipper; de tappar effekt med tiden. Har man inte en elektroniskt styrd motor kan det skilja 5 % i effekt mellan exemplar av samma motor redan vid installationen, förr skilde det mer. Med tiden slits motorn, och man räknar ofta med att den går ner 10 %. Sedan brukar man vilja ha litet marginal, så man inte måste köra på full effekt till vardags, allmänt bra för hållbarheten, alla propellrar är inte lika bra etc. Så 20 hästar kan bli 15 med tiden och kanske finns inte alla inne redan från början.

Med tidigare nämnd tumregel kan man skatta att en båt på 4 ton behöver ca 20 HK för att göra 5 knop mot 10 m/s vind och sjö. Någonstans där skulle jag helst lägga mig, men jag gillar ju motorer :-)

På IOR-tiden satte man Viremotorer i små halvtonnare, för att få propelleravdraget till "lägsta kostnad". Det gick naturligtvis att köra, en sådan också, men även i svag vind blev det snabbare att segla, om man säger så.
Anders S

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 10 aug 2007, 22:53

Hej igen...
Enda gången jag går för motor är till och från kappseglingar.
Enda gången jag känt att jag haft för klen motor var när vi skulle ut från Anholt efter några dagar med kuling och hög sjö. Vi hade 4hk på en H-båt och propellern var lika ofta ovan vattnet som i... :wink:

Jag har tex aldrig stångat mig mot vind och vågor mer än att komma ut ur hamn, blåser det för mycket för att segla får man stanna iland. :lol:

Jag har hellre aldrig upplevt att någon motor varit för svag utan det jag är rädd för är räckvidden :cry:

Så kanske dieselelverk med fast tank och dieselugn + dieselvärmare är nåt?
Kan man bara lösa kylningen, jag skulle gärna slippa vattenkylt elverk.
Skall man göra det så avancerat känns det onödigt...

Hur mycket sotar en dieselugn resp dieselvärmare?
Blir det svart runt skorstenen eller är det obefintligt?

Finns det nåt som hindrar en att köra tex RME i ugn/värmare?

Annars känns luftkylt elverk + gasolugn + gasolvärmare lockande.

Godnatt / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 11 aug 2007, 08:33

Nackdel med dieselugnen är att det tar tid, en kvart, 20 minuter att få den het. Det blir ganska irriterande om man vill ha bara en kopp kaffe. Sen blir det en massa spillvärme nere i båten, värmen försvinner inte direkt som när man stänger av gasollågan.
Jag var väldigt inne på att köpa en Dickinson dieselspis med inbyggd kopparslinga för vattenburen värme, men starttiden för både den och Wallas dieselspis var minst en kvart. Är det högsommar och varmt så fyller man båten med en hel del spillvärme innan (och efter) kaffet är klart. Det kanske även går åt onödigt mycket diesel för att värma upp spisen. En annan nackdel med Dickinsonspisen var att själva förbränningskammaren tog upp en del plats inne i själva ugnen. Det slutade med en vanlig ENO gasolspis och en dieselvärmare/vattenburet i stället. Men tanken med både spis/ugn och värme i ett och samma aggregat är ju fin tycker jag. Med lite planering behöver man inte ha fart på spisen så ofta, hetvattentermos o snabbkaffe räcker länge.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 11 aug 2007, 09:08

Bra poäng, är det samma sak med fotogenugnar?

Mvh / Håkan
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » lör 11 aug 2007, 09:31

Hej å hå!
Att använda eldrift i stället för En bullrig diesel låter ju frestande.
Att använda en dieselgenerator för att ladda batterierna till ett sådant system är väl att gå över ån efter vatten?
Dels blir verkningsgraden i systemet låg,dels blir systemet tungt och
dyrt, om man vill ha kapacitet som är jämförbar med direkt dieseldrift.

När det gäller värme. är mitt val Glembrings dieselkamin,utan vattenslinga
drar ingen ström,bara en liter diesel över natt. och då är det riktigt varmt i kojan.
Till pentryt är det origo spritspis som gäller, något lägre kapacitet än gasol
men säkert bränsle,(brand i sprit släcks med vatten)och vatten finns ju alltid till hands i tillräcklig mängd. :|

Perra.
Segla vackert.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » lör 11 aug 2007, 14:58

Om man vill använda båten till kappseglingar vill man ju även spara vikt. Då känns det som att en batteribank inte fungerar i ekvationen. Har man en motor kan man iallafall välja att ha tanken tom när man skall kappsegla, så slipper man vikten, men en batteribank väger lika mycket när den är tom som när den är laddad.

Om man som Håkan vill ha en motor att ta sig in och ut ur hamnen med, tycker jag att det billigaste och enklaste alternativet verkar bäst: Se till att motorn är modern och välservad och använd den så lite som möjligt så utgör motorn en minimal miljöbelastning.

Jag antar att vi pratar om inombordare här, men om det inte behövs kan jag varmt rekommendera en helt vanlig 4-takts utombordare. Den är även lätt att serva utan att man tappar ut olja och glykol i naturen när den skall göras iordning på höstarna. Jag kan köra nästan två timmar på en liter i min 4-hästare. Avgörande är att skrovet går lätt genom vattnet, så behöver man nästan inte ge någon gas.

Jag körde upp mycket mer bensin när jag körde bilen till och från hamnen, än vad som gick åt under en vecka i skärgården.
X-342 SWE 18 "Kexet"

litelägrelitelångsamare;)
Guldmedlem

Inlägg av litelägrelitelångsamare;) » lör 11 aug 2007, 15:52

Man kan ju köra rent diselelektriskt som man gör på större fartyg ger mindre utsläpp än disel direkt på axeln då elmotorn är bättre på att ändra varvtalk och bättre verkningsgrad

Användarvisningsbild
Perra
Platinamedlem

Inlägg av Perra » lör 11 aug 2007, 17:23

Nu är vi där igen!
Dieselelektrisk drift är dyrare (generator och elmotor som klarar full
effekt är inte gratis) tar dessutom mer plats än backslag och axel.
Verkningsgraden blir oxå sämre, omvandling till och från el är inte helt
utan förluster.
Perra.
Segla vackert.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 11 aug 2007, 18:23

Man kanske även ska ta hänsyn till att ju tyngre båten blir desto större effekt, och därmed energi åtgång, krävs att accelerera och bromsa..

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 11 aug 2007, 19:32

Precis. Det är det som AndersS tumregel handlar om.
För moderna båtar: lätta, högra friborg, hög rigg, osv så behövs effekt för att hantera det (Anders tumregel tar inte med detta). Ibland säger man att dessa båtar har högre accelereration än äldre båtar, vilket också betyder att de retarderar snabbare. Skrov och rigg erbjuder stort vindfång, i vattnet finns ofta ett tunt svärd till köl.
Inga problem i lugnt väder, men annars.

/J

Skriv svar