Nya segel

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
ACumulus
Trogen medlem

Nya segel

Inlägg av ACumulus » tor 09 aug 2007, 20:20

Tänkte skaffa en ny stor och en fock till min Cumulus i Göteborg. Finns det något loft som ni kan rekomendera? Vilken skärning skulle ni välja och varför? Dacron eller laminat? Hjälp mig att bringa klarhet.

Användarvisningsbild
chrise
Guldmedlem

Inlägg av chrise » fre 10 aug 2007, 09:50

Vi har stor i "cruising laminat" från Royal. Jag vill INTE byta tillbaka till vanlig dacron. Den har gått 8 säsonger nu och jag tycker att den är nästan som ny.

/ Chris

ACumulus
Trogen medlem

Inlägg av ACumulus » fre 10 aug 2007, 11:12

Vilken skärning har du valt?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2007, 11:31

Alltid svårt med rekommendationer, men bor du i Göteborg kanske du skall kontakta Anders Lundh på Lundhs Segelmakeri för ett samtal?

För vad det kan var värt; jag valde en triradialsydd genua i cruisinglaminat, och efter (nästan) två säsonger är jag helt nöjd med köpet. Det är (som jag ser det) en prisfråga OCH en prestandafråga, och man måste välja subjektivt. Alla segelmakare lovar ungefär samma sak och man får helt enkelt gå efter vad man tror de klarar av.

Prisskillnaden mellan det litet mer påkostade seglet och det allra billigaste är inte särskilt stor, och när det gäller ostasiensegel äter frakten upp en stor del av skillnaden i arbetskostnad. Riktigt bra pris därifrån kan man bara få om man beställer flera segel eller många likadana. Materialen är ungefär samma pris.
Anders S

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 10 aug 2007, 15:03

Det finns ju flera bra segelmakare i regionen så kanske man skulle kontakta många och se vad dom ligger på för priser.
Jag har ett cruising ställ i "Cruising" laminat, dubbeltaftad pentex.
Det håller formen väldigt länge och är lika stryktåligt som dacron.
Så kanske man ska jämföra priser mot formlivslängd.
Laminat är något dyrare men kanske det lönar sig i längden...?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 10 aug 2007, 15:12

Jag är övertygad om att laminat lönar sig, om man behåller båten mer än tre år :-)
Anders S

Skriv svar