Begagnad spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
boxleitner
Silvermedlem

Begagnad spinnaker?

Inlägg av boxleitner » lör 30 jun 2007, 20:04

Läste tråden om att sy om för stora segel och kom att tänka på vår avsaknad av en spinnaker... Har en Becker 27 utan spinnaker. Vi har en spirbom som funkar till maxgenuan.
Vad är viktigt att tänka på om man skulle satsa på att få tag på en begagnad spinnaker? Måste den vara sydd för vår båt, eller är det inte så noga? Vet i skrivande stund inte mkt om vår spirbom, men kan vi använda den som spinnakerbom? Vad är det som avgör?

En spinnaker slits väl knappast som vanliga segel (blir "urseglad" och ändrar form)?

Kanske ska tillägga att vi inte har planer på att kappsegla och alltså inte behöver ta hänsyn till ev regler.
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

Mats Brage
Diamantmedlem

Beg spinn

Inlägg av Mats Brage » lör 30 jun 2007, 21:19

Hej,

Ska du inte kappsegla tycker jag att en beg spinn fungerar utmärkt.

Jag tycker dels att du ska ha en riktig spinnackerbom med ned och upphal, finns på Benns för c:a 2,5 - 3 tusen. Begagnat hittar du dock betydligt billigare, och som fungerar alldeles utmärkt. Det viktigaste när du tittar på en begagnad bom är att den MÅSTE gå för om förstaget - sen tycker jag att om det är någon decimeter längre än orginalet gör ingen skillnad

Tänk på att när du köper en begagnad spinn så skall den vara till en liknande rigg som den du har - jag är tveksam (mkt) till att sy om en spinnacker, men det kanske finns den som har provat med lyckat resultat.

Har du neddragna fall så kolla om det finns plats kvar för spinnfallet - mkt bekvämare att sätta därifrån - speciellt om ni är två i båten.

Hittar du inga beg spinn på Blocket el dyl - kolla med segelloften - dom kan ha bra segel till vettiga priser.

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
vaffe
Silvermedlem
Kontakt:

beg spinn

Inlägg av vaffe » fre 06 jul 2007, 13:02

Vi letade länge efter en beg. spinn till vår Becker 27 och hittade tillslut en som hade varit till en Banner 28. Den var någon kvadratmeter mindre än standard men funkar enligt lyskraven. P28 har exakt samma mått som Beckern men annars gå på en maxi 77 spinn eller liknande där finns det fler att välja på. Upp och nedhal på bommen är bra att ha speciellt när det börjar blåsa lite.

Bilder finns på den på

www.charran.blogg.se

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 06 jul 2007, 19:12

hear hear - upp- och nerhal !

Instämmer mao.

/J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 06 jul 2007, 22:32

Spinnakerbommen rekommenderar jag att du tillverkar själv, det blir betydligt billigare än 2,5-3 tusen.
T.ex. kan du köpa spinnakerbombeslag art.nr 4122 på Hjertmans, två st. á 430:- och ett rör art.nr. 4130 för 680:- så kommer du undan för ca 1500:- och får en bom med exakt det mått du behöver.
Lägg till en bygel som du skruvar fast mitt på bommen att fästa upp- och nedhal i (66:-).

Själva röret behöver du inte köpa i båttillbehörsbutiken, det är bara att ringa runt till lite olika mekaniska verkstäder eller varför inte Seldéns, så får du säkert tag i ett billigare.

Lycka till!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Mats Brage
Diamantmedlem

Beg spinn bom

Inlägg av Mats Brage » lör 14 jul 2007, 23:25

Hej,

Köpte precis själv en beg spinnbom för 700 kronor (till min gamla båt som är till salu - någon hade bestämt sig för att det var billigare att ta min än köpa en egen). Bomen är till en ngt större båt, men det var inga problem att borra upp popniten för ändstycket, skapa till längden enlgit standradmåtten, och sätta dit ändstycket igen.

Så - kolla på nätet efter begaganat!

Hälsningar
Scanner 391 nr 142

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 15 jul 2007, 20:13

Jag köpte en teleskopisk spirbom från Benns` den var bara skit. Jag har använt den kanske fem ggr i mkt svag vind i Söderhamnsfjärde med noll sjögång. Nu för nån dag sen gick den rakt av. Plåten var av typ colaburkstjocklek. Vilken besvikelse.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Skriv svar