Vacuumventil
Det finns massor med varianter på det här, men det allra enklaste är i så fall Gunnars/Eileans lösning med avluftningsslangen (så har jag det också, och massor av andra - iden är inte ny).
I båten brukar jag resonera så här: Om man installerar något som gör att båten kan sjunka (en oluftad hävert, t ex) så vill åtminstone jag ha en anordning som a) fungerar utan ström och b) är lätt att kolla så den fungerar och c) är i princip omöjlig att försumma eller glömma bort.
Så fort man blandar in fjädrar, reläer eller tekniska anordningar tigger man om bekymmer. Nu är det inte alltid möjligt att göra något helt idiotsäkert (och man måste heller inte vara helidiot) men ju mindre saker som kan krångla, ju mindre krångel brukar det också bli.
Det betyder inte att det är fel att ordna avluftning via någon mekanism - många gör så och utrustningen finns. Men i en båt används oregelbundet och med (vanligen) tveksamma rutiner för drift och tillsyn kan det vara en poäng att göra det enkelt och "underhållsfritt".
I båten brukar jag resonera så här: Om man installerar något som gör att båten kan sjunka (en oluftad hävert, t ex) så vill åtminstone jag ha en anordning som a) fungerar utan ström och b) är lätt att kolla så den fungerar och c) är i princip omöjlig att försumma eller glömma bort.
Så fort man blandar in fjädrar, reläer eller tekniska anordningar tigger man om bekymmer. Nu är det inte alltid möjligt att göra något helt idiotsäkert (och man måste heller inte vara helidiot) men ju mindre saker som kan krångla, ju mindre krångel brukar det också bli.
Det betyder inte att det är fel att ordna avluftning via någon mekanism - många gör så och utrustningen finns. Men i en båt används oregelbundet och med (vanligen) tveksamma rutiner för drift och tillsyn kan det vara en poäng att göra det enkelt och "underhållsfritt".
Anders S
En magnetventil som öppnar med fjäder och stänger via el från t.ex. generatorladdningen är tämligen idiotsäker. Motsvarande används som standardlösning vid krav på felsäkra lösningar inom industrier av alla slag.
Blir det fel så innebär det bara att det sipprar ut lite vatten, ungefär som på en läckande vaccuumventil...
Men annars är ju ett skvallerrör som ständigt är öppet att föredraga. Magnetventilen är väl mest för de fall där det är bökigt eller opraktiskt med skavallerröret.
Blir det fel så innebär det bara att det sipprar ut lite vatten, ungefär som på en läckande vaccuumventil...
Men annars är ju ett skvallerrör som ständigt är öppet att föredraga. Magnetventilen är väl mest för de fall där det är bökigt eller opraktiskt med skavallerröret.
Man brukar ibland tala om "Fail-safe"-principen, dvs att om/när en pryl-mojäng havererar skall den haverera så att den inte tar med sig något ytterligare i fördärvet. En hävertbrytare i form av en magnetventil som garanterat inte kan fastna i stängt läge utan haverer i "öppet läge" är i så fall en sådan. I många sammanhang är det tvärtom, den skall haverera i stängt läge, t ex om man har en sådan som gasolbrytare (inte helt ovanligt). Det svåra brukar vara att veta att det verkligen är på det sättet, nästa problem brukar vara att montera grejorna så de goda egenskaperna bibehålles.
Det som är okomplicerat, lättskött och lättåtkomligt brukar vara bättre än tvärtom (sk truism...) En magnetventil av litet klass går väl på några hundra, medan en slanglösning kostar några tior, också en faktor.
Det som är okomplicerat, lättskött och lättåtkomligt brukar vara bättre än tvärtom (sk truism...) En magnetventil av litet klass går väl på några hundra, medan en slanglösning kostar några tior, också en faktor.
Anders S
Skall lägga mig i helgen igen och kika på plats, något ställe hamnar den på iaf för nu är jag trött på stilleståndet.
Hur vanligt är det eg med vatteninträngning i motorn via kylsystemet? Menar min har ju klarat sig i snart 30år. (tror jag men hade det varit problem med det borde den varit flyttad innan)
Roger
Hur vanligt är det eg med vatteninträngning i motorn via kylsystemet? Menar min har ju klarat sig i snart 30år. (tror jag men hade det varit problem med det borde den varit flyttad innan)
Roger
Först och främst skall man ha motorn placerad så att den kan ta in vatten. Många båtar har motorn lågt, men inte alla.Roger skrev: Hur vanligt är det eg med vatteninträngning i motorn via kylsystemet?
Det finns två vägar in för vattnet. Den ena är via vattenpumpen, och där stänger man sjövattenventilen om man är noga. Vanligen är en frisk vattenpump såpass tät att det inte är något egentligt problem, men låter man båten ligga länge kan det gå in den vägen. Här är baksidan att man inte kan ordna något automatiskt, därför att pumpen är beroende av att det är tätt vid undertryck.
Den andra vägen är via avgasröret/ledningen. Här kan man göra två saker (eller båda). Den ena är att bryta häverten, den andra är att ha en ventil även för avgasledningen. En sådan kan vara bra att ha hur som helst - skulle något inträffa har man annars ett stort hål helt nära vattenlinjen. Den lömska häverten uppstår annars när man stänger av motorn i god fart, först då brukar häckvågen nå till avgashålet. En motor som går "luftar" ju häverten ytterst effektivt, om man säger så.
Det är inte så vanligt att motorer vattenfylls denna väg, men konsekvenserna kan vara allvarliga. Motorn blir förstörd och (beroende på vevhusventilationens utförande) kan båten sjunka.
Anders S
Re: Vacuumventil
Jag har T-kopplingslösningen i min båt. Den fungerar mycket effektivt så till vida att det kommer vatten från skvallerröret. Tyvärr är det enbart en lös slang som rinner rakt ned i kölsvinet, vilket renderar i att det fyller upp kölsvinet vid gång, ingen höjdare alltså. Nu funderar jag på att antingen byta till en Martec, alternativt se till att skvallervattnet går ut via någon av avloppsslangarna.
Någon som nyttjar Martec vacuumventil och är nöjd? Någon som har en lyckad variant av t-röret?
Någon som nyttjar Martec vacuumventil och är nöjd? Någon som har en lyckad variant av t-röret?
Jag har T-rörsvarianten och är mycket nöjd. Jag har dragit skvallerslangen så att den tittar fram i sittbrunnen och sprutar ut sitt skvallervatten ner i en av självlänsarna. Känns klockrent.
Har sedan 3 år en Martec vacumventil, den är mycket lättservad, öppnas på några sekunder utan verktyg.
Hälsningar Magnus.
Hälsningar Magnus.
Tack för kommentarer, det blir en Martec imorrn på lunchen.