Vacuumventil
Vacuumventil
Hej!
Rotade runt lite i motorrummet i helgen och hittade en vacuumventil till kylvattnet som stod och läckte när motorn var igång. Min fråga är vad skall den vara bra för? Att den sitter högt för att undvika hävertverkan via avgaserna känns som anledningen men finns det någon mer?
Om det bara är den anledningen och man har en avgasslang som innan den går ut genom skrovet vänder betydligt högre än denna ventilen kan man då ta bort den?
Motorn är en Yanmar YSM-8
/ Roger
Rotade runt lite i motorrummet i helgen och hittade en vacuumventil till kylvattnet som stod och läckte när motorn var igång. Min fråga är vad skall den vara bra för? Att den sitter högt för att undvika hävertverkan via avgaserna känns som anledningen men finns det någon mer?
Om det bara är den anledningen och man har en avgasslang som innan den går ut genom skrovet vänder betydligt högre än denna ventilen kan man då ta bort den?
/ Roger
Re: Vacuumventil
Den är bra för just det du säger - hävertverkan. Och du skall INTE ta bort den även om slangen gör en krök långt över V.L. Risken är är stor att du vid krängning, sjögång eller andra omständigheter kan få in vatten i motorn bakvägen via avgaslimpan. Och då är det godnatt....Roger skrev:Hej!
/ Roger
Att den läcker är en klassiker. Byt ut den, eller för att undvíka framtida strul, byt vacuumventilen mot en T-koppling (kan lätt göras själv av rördelar) där "stapeln" på T-et vänds uppåt och har en slanganslutning för en ca 4-6 mm grov slang som via en bordsgenomföring mynnar ut någonstans så högt som möjligt på friborden eller helst akterspegeln på ett ställe som ALDRIG hamnar under vatten oavsett krängning.
Med detta arrangemang får du en liten skvallerstråle när motorn går - du ser att flödet är ok. När du stoppar motorn bryter du omedelbart all hävertvärkan. Och bäst av allt, en T-koppling till skillnad från den dyrare, mer komplicerade vacuumventilen går aldrig sönder eller börjar läcka.
Det går att underhålla v-ventiler. Skruva isär, ta de lösa delarna och tvätta ordentligt, skall inte finnas några beläggningar kvar.
Eller så köper man nya lösa delar, finns i många båtbutiker.
I 99% av fallen skall man defintivt behålla v-ventilen.
Tycker man att vattnet komemr på fel ställan kan man ju ta en liten slang, som går ner i en flaska eller så. Men det gäller att tänka igenom så att ventilens effekt inte saboteras!
/J
Eller så köper man nya lösa delar, finns i många båtbutiker.
I 99% av fallen skall man defintivt behålla v-ventilen.
Tycker man att vattnet komemr på fel ställan kan man ju ta en liten slang, som går ner i en flaska eller så. Men det gäller att tänka igenom så att ventilens effekt inte saboteras!
/J
Vacuumventilen (egentligen en liten backventil, som släpper in luft i häverten och bryter den) kan man utan vidare ersätta med en permanent avluftning, så som Gunnar beskrev. Det kan gå att sätta en nippel på backventilens plats så slipper man både köpa och ändra så mycket.
Baksidan med backventillösningen (vacuumventilen) är att när den fastnar eller pluggas igen, så märker man ingenting. Fungerar den som den skall kan man inte kolla funktionen. Det är sedan lika troligt att den sätts igen helt som att saltavlagringarna nöjer sig med att göra den otät. Man kan gärna tänka på att om vacuumventilen läcker vatten, så läcker den också avgaser. Inte så kritiskt på en diesel, men en inombordsbensinare kan vara värre.
(Man kan dra avgasslangens båge så högt att det inte kan bli en hävert, men då får man nog använda masten för böjen behöver vara ca 10 meter hög...)
Baksidan med backventillösningen (vacuumventilen) är att när den fastnar eller pluggas igen, så märker man ingenting. Fungerar den som den skall kan man inte kolla funktionen. Det är sedan lika troligt att den sätts igen helt som att saltavlagringarna nöjer sig med att göra den otät. Man kan gärna tänka på att om vacuumventilen läcker vatten, så läcker den också avgaser. Inte så kritiskt på en diesel, men en inombordsbensinare kan vara värre.
(Man kan dra avgasslangens båge så högt att det inte kan bli en hävert, men då får man nog använda masten för böjen behöver vara ca 10 meter hög...)
Anders S
Att köra med en T-koppling + slang känns ju som det vettigaste alternativet för att ha något som man inte vet det fungerar eller går sönder då och då gillar jag inte. Det som motar bara är att fixa en extra genomföring i skrovet då jag inte har någon innan. Har iof funderat på att sätta in en elektrisk länspump som behöver en genomföring så kanske kunde man samordna det isf?
På motorfirman som jag ringde sa de att de hade nåt annat fabrikat som hade en "bättre" konstruktion som då kanske håller men hur vet man det?
/ Roger
På motorfirman som jag ringde sa de att de hade nåt annat fabrikat som hade en "bättre" konstruktion som då kanske håller men hur vet man det?
/ Roger
-
boxleitner
- Silvermedlem
Vacuumventilen - är det den lilla "metallgubben"?
Har en Yanmar YSB8. Farsan som mekat lite med motorn tycker att vacuumventilen inte verkar fungera riktigt som den ska, men vi kan inte få isär den. Har satt den i ett skruvstäd och gett oss på den, men den sitter ihop som om den vore gjuten i ett stycke. Inte är den väl det?
Vad göra? Har inga andra problem med motorn och man vill ju inte börja pilla på sånt som funkar... Bör den åtgärdas? Hur kontrollerar man om den faktiskt fungerar?
Kanske rentav enklast att fixa en slang till en genomföring?
Har en Yanmar YSB8. Farsan som mekat lite med motorn tycker att vacuumventilen inte verkar fungera riktigt som den ska, men vi kan inte få isär den. Har satt den i ett skruvstäd och gett oss på den, men den sitter ihop som om den vore gjuten i ett stycke. Inte är den väl det?
Vad göra? Har inga andra problem med motorn och man vill ju inte börja pilla på sånt som funkar... Bör den åtgärdas? Hur kontrollerar man om den faktiskt fungerar?
Kanske rentav enklast att fixa en slang till en genomföring?
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!
Man får nog göra en bedömning. En "bra" vakuumventil bör vara i ett korrosionskyddat material, gärna undvika olämpliga materialblandningar, vara lättservad (rengöringsbar) osv. Plast kanske inte är att lita på i en avgasslang som kan överhettas i brist på kylvatten (men kan duga i en Toaslang), mässing/brons kanske har kulan i RF (och kan skapa korrosion) mm mm.
Om du sätter i en länspump med permanent avlopp i en genomföring är det att rekommndera ett bryta häverten i den också. Den är ännu lömskare än avgasslangen när det gäller hävertverkan. Har du en vattentoa - likadant där. Inloppsledningen är lika lömsk som avloppet. En septiktank med luftning fungerar ofta som hävertbrytare.
Du bör inte dela avluftningsledning - om du kör pumpen kan du ju fylla avgassamlaren och vattenlåset och få in vatten i motorn den vägen. Väljer du luftningsledning bör du göra en till varje tänkbar hävert, lika som du behöver en vakuumventiler per utlopp - om du väljer den lösningen.
Om du sätter i en länspump med permanent avlopp i en genomföring är det att rekommndera ett bryta häverten i den också. Den är ännu lömskare än avgasslangen när det gäller hävertverkan. Har du en vattentoa - likadant där. Inloppsledningen är lika lömsk som avloppet. En septiktank med luftning fungerar ofta som hävertbrytare.
Du bör inte dela avluftningsledning - om du kör pumpen kan du ju fylla avgassamlaren och vattenlåset och få in vatten i motorn den vägen. Väljer du luftningsledning bör du göra en till varje tänkbar hävert, lika som du behöver en vakuumventiler per utlopp - om du väljer den lösningen.
Anders S
Får åka vägen förbi affären och kika på hemvägen. Funderat över natten och det lockar inte att köra ett hål till i skrovet även om jag kan hålla med om att det vore den klart smartaste lösningen på sikt. ( får väl tilläggas att en lätt/snabb lösning lockar såhär mitt i säsongen )
Boxleitner: Fick du mailet på inredningen?
Tack för hjälpen alla! Skall serva min nya ventil väl nu när jag vet vad varför den sitter där!
/ Roger
Boxleitner: Fick du mailet på inredningen?
Tack för hjälpen alla! Skall serva min nya ventil väl nu när jag vet vad varför den sitter där!
/ Roger
-
boxleitner
- Silvermedlem
Efter att äntligen fått tag på en ventil av märket Martec som såg enkel och bra ut så läste jag monteringsanvisningen där det stod att det bör sitta minst 40cm över vattenlinjen. Kan väl anta att de skriver så för att vara på den säkra sidan men hur många kan montera den så högt? Den gamla låg under vattenlinjen och om jag gör om slangarna kan jag få upp den några dm som mest. Hur har ni andra? Som ett inslag i inredningen kanske
Roger
Roger
Du måste få upp den över vattenlinjen (förstås). Tänk nu på att du kan bestämma "högsta punkten" själv - den kanske inte alls behöver vara enklast att hitta i motorrummet... Man kan ofta hitta plats för hävertbrytaren under däck eller i aktern, allt som behövs är en båge upp under däck, så är du "hemma".
Anders S