MD6A-combi
-
naffatS
MD6A-combi
Du tittade förmodligen på en MD6A-combi, en som inte har backslag utan en reverseringsmekanism med ställbar propeller. Den ligger i ständigt ingrepp och roterar alltid närmotorn går. \"Frikopplar\" gör du genom att reversera bladen så att de varken driver eller backar. Gas och fram/back-reglage sitter i samma spak. Anordningen sitter bl.a. i Vegorna.
-
Tim Svensson
- Trogen medlem
- Kontakt:
Tack för Ditt svar! Säljaren sa att bladen ställs om utifrån om man har fram eller back i. Fick inte ihop det så här i efterhand dock. Har Du ngn källa där man kan läsa mer om MD6A Combi? Eller är det taget från minnet .
Filosofisk fråga, hur tusan ställs propellerbladen om, dvs hur vet de om de ska vinklas fram eller tillbaka? Går det ngt mekaniskt inne i axeln som justerar det utifrån reglaget?
Detta är en Allegro 27 som motorn sitter i.
Filosofisk fråga, hur tusan ställs propellerbladen om, dvs hur vet de om de ska vinklas fram eller tillbaka? Går det ngt mekaniskt inne i axeln som justerar det utifrån reglaget?
Detta är en Allegro 27 som motorn sitter i.
Axeln ligger inuti ett rör. Röret skjuts sen fram och tillbaka utanpå axeln. och sen vrids propellerbladen fram och tillbaka via kugghjul. Jag är en usel pedagog och ingen vidare mekaniker heller men det är så det fungerar iaf. Jag har samma konstruktion på min tur-80. Och det är som sagt combi som det kallas och såvitt jag vet gjordes det väl mest till O21/22 och md6a.
Om du tror att du blir klokare på konstruktionen finns iaf en installationsbok med sprängskiss på sista sidan här.
http://tomta.mine.nu/stuff/md6a_kombi_ins_sve.pdf
Om du tror att du blir klokare på konstruktionen finns iaf en installationsbok med sprängskiss på sista sidan här.
http://tomta.mine.nu/stuff/md6a_kombi_ins_sve.pdf
-
Tim Svensson
- Trogen medlem
- Kontakt:
Är du verkligen HELT säker att det är axeln du ser snurra? Röret som ligger utanpå snurrar nämligen också och om man inte vet att axeln ligger under så ser man det inte. Jag var helt säker på att det var axeln jag höll på och försökte få iden förra sommaren men det visade sig vara röret utanpå.
Någonstans måste du iaf ha en fast distans som propellerbladen får sin vridning av.
För/Nackdelar. Jag ska till denna sommar separera axelvridning och gas för jag vill kunna styra drivet utan att motorn skriker som fa. Förmodligen lite krångligare dock med 2 spakar istället för 1. En annan fördel är att det är en enklare lösning än ett svindyrt segeldrev som går sönder?
.
Någonstans måste du iaf ha en fast distans som propellerbladen får sin vridning av.
För/Nackdelar. Jag ska till denna sommar separera axelvridning och gas för jag vill kunna styra drivet utan att motorn skriker som fa. Förmodligen lite krångligare dock med 2 spakar istället för 1. En annan fördel är att det är en enklare lösning än ett svindyrt segeldrev som går sönder?
Senast redigerad av 1 Cthulu, redigerad totalt 0 gånger.
-
Tim Svensson
- Trogen medlem
- Kontakt:
-
naffatS
Axeln och dragröret.
Det du trodde vara axeln var manöverröret (dragröret) med 25mm diam. Inuti ligger själva propelleraxeln med 20 mm diam. Dragröret är oftast i brons, men kan även vara av rf stål. Med motorn stillastående ser man tydligt röret röra sig 25-30 mm om man för gas/reverseringsspaken fram och tillbaka. Under segling flöjlar man propellerbladen genom att föra spaken helt tillbaka. Bladen är då vridna så att de inte bromsar. Om reverseringen är rätt inställd funkar den utmärkt och du har bara en spak att hantera. Nackdelen är bl.a. att man inte kan byta till annan propeller om man så önskar.[/u]
-
Tim Svensson
- Trogen medlem
- Kontakt: