Hej
Jag köpte mig en maxi77 i år och vart utte och seglat ett par gånger och testat lite framåt och till backa med olika trimningar. men i visa vindar får jag dålig fart och seglen fladdrar. Så jag undrar om den finns någon sida där man kan läsa hur man kan trimma seglen till bästa förmåga.
Nybörjare på maxi77
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag har den där Granboken, den är bra, skickade efter ett riktigt tryckt exemplar att ha i båten för nåt år sen. Nyss köpte jag en annan bok, "Segel och riggtrim", Bokus hade bäst pris då. Den boken tycker jag är snäppet bättre än Granboken.
Grovt sett ska man få alla trimtrådar att peka bakåt. Har du dåligt med såna sätt dit egna av garn eller plastband. Sen är det bara att prova olika vinklar på seglen. Med vinden från sidan ska seglen ganska långt ut och med mycket böj. På kryss mot vinden ska de vara hårdare skotade och plattare i formen. Det är kul som 17 att lära sig.
Grovt sett ska man få alla trimtrådar att peka bakåt. Har du dåligt med såna sätt dit egna av garn eller plastband. Sen är det bara att prova olika vinklar på seglen. Med vinden från sidan ska seglen ganska långt ut och med mycket böj. På kryss mot vinden ska de vara hårdare skotade och plattare i formen. Det är kul som 17 att lära sig.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Nybörjare på maxi77
Tack ska ni ha. ska sätta mig och studera
http://www.batnytt.se/KOP___SALJ_Bestal ... 2237_.aspx
Fanns gratis på nätet förut, men kostar nu (...hela...) 29 kr att få i pappersformat. Bra skisser, enkla nybörjartips och betydligt lättare att sätta sig in i om man upplever Granboken lite för komplicerad i början.
Fanns gratis på nätet förut, men kostar nu (...hela...) 29 kr att få i pappersformat. Bra skisser, enkla nybörjartips och betydligt lättare att sätta sig in i om man upplever Granboken lite för komplicerad i början.
Alla borde ha skägg