Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Anders S
- Diamantmedlem
Kul jämförelse.
Jag inser nu att jag tjänar multum på att själv bottenmåla, rigga och sjösätta min (hypotetiskt) nya Bavaria 30 - det är inte dåligt att ta 15 papp för bottenmålning och 12.5 för att sjösätta och rigga...
Jag undrar om det beror på att nästan ingen hämtar sin fabriksnya båt men iskallt (och snålt) säger "jag sjösätter och mastar på själv". Tre dagar, några tusen kronor i material och pengar över till en hel månads extra semester i nya båten. Och, vågar jag påstå - nyttig kunskap om nya båten, riggen och skrovet...
PS: Curt Gelin skall man IOFS inte lita på längre än man kan kasta en Bavaria 30. Det är, i mitt fall, inte särskilt långt)
Anders S
-
jason
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Anders S skrev:Jag undrar om det beror på att nästan ingen hämtar sin fabriksnya båt men iskallt (och snålt) säger "jag sjösätter och mastar på själv". Tre dagar, några tusen kronor i material och pengar över till en hel månads extra semester i nya båten. Och, vågar jag påstå - nyttig kunskap om nya båten, riggen och skrovet...
Men då måste man först ha ordentlig egen kunskap om hur man mastar på och sjösätter. Det kan bli dyra lärpengar annars
/j, som i alla fall bottenmålade själv

-
vickeboy
- Guldmedlem
Tack allihop!
Vi gillar båten skarpt. Helt perfekt för oss! Vi är oförskämt glada!
Vad det gäller seglingsegenskaperna så har flera av er säkert rätt, men nu e ju inte jag/vi ute efter att tävla eller att "maxa" båtens prestanda utan att kunna avnjuta en härlig sommar i båten med vinden till hjälp. Sen är ju faktiskt det bästa med att vara på sjön att förtöja...
Jag har seglat hela mitt liv och är praktiskt taget uppväxt på sjön och jag kan säga att jag är imponerad av B30C seglingsegenskaper efter vad jag har hört på diverse forum. Jag vet att dom inte är dom bästa men o andra sidan så inte jag/vi ute efter en "snabbseglare"
9,5 knop i 8 m/sec på kryssen är helt ok för mig! Även 5 knop i 3,5 m/sec på undanvind är helt ok! Sen handlar ju mycket om trimmning som ni vet...
Men visst, jag é inte feg för att ta ett race med en Maxi 77:a
// V
-
SWE54
- Diamantmedlem
9,5 knop på en båt som är drygt 8,25 m i vattenlinjen?
Kanske ska kalibrera din logg för det kan inte stämma.
Borde inte gå mer än ca 7 max.
Jag tror den visar fel, en hel del är jag rädd.
Jag förstår att du är imponerad.
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
SWE54 skrev:9,5 knop på en båt som är drygt 8,25 m i vattenlinjen?
Kanske ska kalibrera din logg för det kan inte stämma.
Borde inte gå mer än ca 7 max.
Jag tror den visar fel, en hel del är jag rädd.
Jag förstår att du är imponerad.
Ja, min långkölade pärla med lys 0,89 och vattenlinje på 5,4 m ligger då och då på runt 6 knop (GPS och sumlogg) så det låter fullt rimligt i mina öron...
Vilken längd är det förresten som begränsar maxfarten? Är det längden mellan perpendiklarna rakt av eller är det den "verkliga" längden, med hänsyn tagen till rundningen av skrovet, alltså den sträcka som vattnet måste passera på vägen från för till akter.
Då min båt är rätt bullig så kan jag tänka mig att med detta sätt att mäta så skulle nog vattenlinjen mycket väl kunna vara en bra bit över 6 m.
-
SWE54
- Diamantmedlem
Det är ju den maximala vattenlinjelängden.
Har man överhäng så kommer dom ofta att ingå vid högre farter.
Så det beror ju helt på hur skrovet är utformat.
Men att en Bavaria 30 skulle gå med samma fart på kryssen som en IACC båt finner jag ganska tveksamt.
Man behöver teoretiskt ca 16 m vattenlinje för att komma upp i 9,5 knop.
-
Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
av Guitar Nilsson » ons 30 maj 2007, 20:08
Fribbe, vad är det för långkölad pärla?
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Guitar Nilsson skrev:Fribbe, vad är det för långkölad pärla?
Det är en Amigo 23
Och till SWE 54: Hur fort borde min båt kunna gå?
-
Nubben
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Fribbe,
Helt kallt skulle jag säga ca 5-5,2 knop på kryss som max
-
Jerry
- Platinamedlem
vickeboy skrev:
9,5 knop i 8 m/sec på kryssen är helt ok för mig!
va snopna folket i smaragderna och skärgårdskryssarna som du seglar om måste vara
-
Segelbo
- Diamantmedlem
Vill också gära säga grattis till er nya båt. Härlig känsla att få en helt ny fräsch båt!
Visst är det fascinerande hur snabba vissa är på att påpeka vilka dåliga egenskaper ens nya båt har. Bry dig inte om dessa glädjedödare utan gläds åt din nya båt. Du är i gott sällskap. Jag minns en lycklig man som häromåret på fendern.se delade med sig av sin glädje över deras just beställda HR 34:a. Det tog inte lång stund innan det började droppa in beska kommentarer om Hallberg-Rassybåtarnas dåliga seglinsgegenskaper. Tunga, klumpiga, dyra skrytbåtar var det en del som tyckte.
Fattar inte varför det skall vara så givande för en del individer att opåkallat racka ned på andras båtar. Och att göra det när någon glad och stolt berättar om sin nya båt känns som en onödig elakhet.
Tycker i alla fall jag...
---
Bosse
Monsun 31, #116
-
Nautihamstern
- Diamantmedlem
av Nautihamstern » tor 31 maj 2007, 07:15
Den bästa båten som finns är den som tar ut just dej på havet just nu!
-
Fredrik
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:...Men att en Bavaria 30 skulle gå med samma fart på kryssen som en IACC båt finner jag ganska tveksamt.
Man behöver teoretiskt ca 16 m vattenlinje för att komma upp i 9,5 knop.
Det beror ju iofs vad man har för kryssvinkel också. Vad som jag tycker bör poängteras är att det är inte farten på kryssen som är det viktiga, utan farten mot vinden. Det kan ju hända att man kommer upp i 9,5 knop och tycker att man kryssar, när man i själva verket går för halvvind och alltså gör 0 knop mot vinden...
Jag tror att en sak som gjort att Bavaria fått dåligt rykte precis som många andra båtar från kontinenten, är att de utrustas med så dåliga segel i originalutförande. Jag seglade på en ny Sun Odysseus 32 förra sommaren, en ganska trevlig båt på det stora hela, men seglen var katastrof! Båda seglen var i en duk av sämre kvalitet än mina satänglakan hemma (seglingsmässigt). Det gick helt enkelt inte att trimma till någon acceptabel form. Dessutom var storseglet kraftigt underskuret och skotskenorna till genuan satt lite knepigt placerade.
Skulle man satsa på segel av högsta kvalitet, tror jag att en Bavaria kan segla mycket bättre än sitt rykte. Men kölprofilen kan man förstås inte trimma om...
X-342 SWE 18 "Kexet"
-
Anders S
- Diamantmedlem
Finns ingen anledning att misstro en uppgift om att en Bav30 har visat 9,5 på loggen "på kryss" helt kort.
Lägg samman några helt odramatiska förklaringar som redan givits (styra för maxfart, vågor, litet surfning mm). Däremot går naturligtvis inte ens den mest topptrimmade Bav30 i den farten mer än helt tillfälligt - det kan den inte utan att bryta mot fysikens lagar (så som vi känner dem, etc etc...).
En Bavaria-ägare (anna storlek, dock) som jag känner påstår att båten är överraskande snabb så fort man har "lösa skot" men att höjdtagningen inte är så bra som hans gamla Nova (båten, inte bilen). För övrigt är han mycket nöjd med sin nya båt. Han tänker å andra sidan inte segla till Västindien, men det gör ju inte så många.
Anders S