Är just i färd med att beställa en plotter eftersom jag ledsnat på pc/gps kombons höga strömförbrukning.
Har kikat på Garmin 420 alt. 420s med kombinerat ekolod, det står 15 watts förbrukning på båda modellerna, drygt 1 ampere alltså, låter ganska mycket?
Navmans motsvarande modell utan ekolod (5380i) drar 0.2 ampere. Kan det verkligen skilja så mycket?
Finns de någon med erfarenheter från Garmin eller Navmans plottrar?
strömförbrukning för en plotter?
Det var ett test av plottrar i Praktiskt Båtägand2 Nr 2 2007.
Allt mellan 6W upp till 19Watt angavs för de olika modellerna. Garmin ligger högt, det är deras modell (6.4" skärm) som drar 19W, medan Navman ligger från 0.5 A (6W) och uppåt.
0.2W låter ganska orimligt om inte skärmen är mycket liten? Det är storleken på skärmen som är avgörande om de drar mycket eller lite.
Jag har en Lowrance Globalmap 3300C som jag är mycket nöjd med. Har några år på nacken, men den har en oerhört tydlig bild även i solljus, och är lättarbetat. 5" display. Förbrukningen anges till 0.7 A (8W).
Hälsningar
Tommy
Allt mellan 6W upp till 19Watt angavs för de olika modellerna. Garmin ligger högt, det är deras modell (6.4" skärm) som drar 19W, medan Navman ligger från 0.5 A (6W) och uppåt.
0.2W låter ganska orimligt om inte skärmen är mycket liten? Det är storleken på skärmen som är avgörande om de drar mycket eller lite.
Jag har en Lowrance Globalmap 3300C som jag är mycket nöjd med. Har några år på nacken, men den har en oerhört tydlig bild även i solljus, och är lättarbetat. 5" display. Förbrukningen anges till 0.7 A (8W).
Hälsningar
Tommy
ok, ska försöka få tag på den tidningen.
Tråkigt att dom nya Garmin drar så mycket. 172c uppges dra 8.4 watt - nästan hälften. Är den så mycket sämre än den nya serien om man bortser från dom nya funktionerna med "auto guidance"?
Eftersom min Ballad är helt orginal så var tanken att köra med ett kombinerat plotter/ekolod och på så sätt slippa att montera ett enskilt instrument för djup. Men det kanske inte är någon bra ide?
Tråkigt att dom nya Garmin drar så mycket. 172c uppges dra 8.4 watt - nästan hälften. Är den så mycket sämre än den nya serien om man bortser från dom nya funktionerna med "auto guidance"?
Eftersom min Ballad är helt orginal så var tanken att köra med ett kombinerat plotter/ekolod och på så sätt slippa att montera ett enskilt instrument för djup. Men det kanske inte är någon bra ide?
Trevligt med en Balladägare!dvraptor skrev:Eftersom min Ballad är helt orginal så var tanken att köra med ett kombinerat plotter/ekolod och på så sätt slippa att montera ett enskilt instrument för djup. Men det kanske inte är någon bra ide?
Jag har ett uppbyggt luckgarage på min, som är som gjort för att montera instrument på. Vet inte om det är standard, eller special på min. Där är jag just i färd med att montera mina Raymarine ST60+, 3 st instrument (logg, vind, lod). Själva monteringen av instrumenten är inget problem alls, snarare är det givare och kabeldragningar som tar den stora tiden.
För monteringen var det bara att inskaffa en 92 mm hålsåg och göra hål i träpanelen på luckgaraget, därfter skruva fast instrumenten.
Så jag ser inte riktigt vitsen med ett kombinationsinstrument, annat än att det kanske blir billigare. Hur man än ser på det så måste ju en del av plotterns skärmyta gå till att visa lod-siffror med ett kombiinstrument, och då blir det ju liksom mindre plotter kvar..?
Hälsningar
Tommy