Spritkök

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Nils

Spritkök

Inlägg av Nils » mån 21 mar 2005, 11:21

Vad för sort bränsle rekommenderas att använda i ORIGO spritkök? Har i några säsonger använt T-röd men är riktigt missnöjd då man knappt kan få en stor kastrull med vatten att koka.

Solomin

Inlägg av Solomin » mån 21 mar 2005, 11:33

De problem med spritkök jag har haft är följand.
1. Sotar när man använder T-röd, det finns renare bränsle på Intersport o.s.v.
2. Fungerar dåligt, kolla då att de små hålen på kanten i spritköket inte är igensatta. Det ser man genom att tända spritköket och se att från varje litet hål kommer det en lite låga. Om inte fixas det enkelt med en nål!

KG

Inlägg av KG » mån 21 mar 2005, 15:32

Hej!
Använd Tenol som har bättre energivärde än T-röd samt sotar/luktar i princip ingenting. Finns att köpa på bensinstationer, båt-tillbehörsfirmor, stormarknader osv.

Anders L

Spritkök

Inlägg av Anders L » mån 21 mar 2005, 16:57

Jag har använt ORIGO spritkök senaste 6 somrarna och det fungerar utmärkt med Tenol eller Origonol som är renare varianter av T-röd.
Med dessa vätskor brinner det bra och sotar ej.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 22 mar 2005, 13:09

Använd Tenol istället för T-röd. Det sotar i princip inte alls.

Om du har dålig effekt så kan det bero på att någon har hällt fel bränsle i behållarna nån gång i tiden, tex fotogen. Det förstör \"kakan\" inuti brännarna.

Min erfarenhet är att effekten är mycket bra i Origos kök.

Mvh
Anders

Kerstin
Rookie

Spritkök

Inlägg av Kerstin » ons 23 mar 2005, 00:28

Använd metanol. Finns att köpa på dunkar à fyra liter och är billigare än origonol.

Hälsningar
Kerstin

Gäst

Re: Spritkök

Inlägg av Gäst » ons 23 mar 2005, 09:09

Kerstin skrev:Använd metanol. Finns att köpa på dunkar à fyra liter och är billigare än origonol.

Hälsningar
Kerstin
Hej! Jag har jagat metanol men ej funnit var man kan handla den. När jag frågade på apoteket blev jag bemött med misstänksamhet :o Var handlar du dina fyralitersdunkar?

Vänliga hälsningar

Hans-Erik

Gäst

Spritkök

Inlägg av Gäst » ons 23 mar 2005, 10:58

Hej!

Nu är det några år sedan jag hade spritkök, men då köpte jag metanolen på Berglunds i Hudiksvall. Om jag kommer ihåg rätt så är det Masens kemisk tekniska i Hudiksvall som är tillverkare/grossist. De har tel 0650-175 36.

Hälsningar
Kerstin

Oscar

Inlägg av Oscar » ons 23 mar 2005, 11:29

Är inte detta med sotning i grunden samma problem som uppkommer vid användning av vanliga spritkök, typ Trangia. För att undvika sotning där ska man ju blanda T-röden (=etanol) med 10% metanol eller vatten. Tenol är en färdig blandning av etanol och metanol. För övrigt har jag märkt att det blir rött kladd kvar som täpper igen hålen i brännaren på mitt Trangiakök vid användning av T-röd, så jag försöker undvika det bränslet.

Gäst

Sprit

Inlägg av Gäst » fre 25 mar 2005, 23:36

Värmevärdet är sämre för metanol än för outspädd T-Röd.

Skriv svar