Axelgenomföring
Axelgenomföring
Hej!
Har en Becker 27 med en Yanmar YSM8 installerad. Upptäckte i slutet på förra säsongen att vid motorgång kom det in lite vatten. Kikade på kylsystemet och hittade ingen läcka så min fundering är om det kommer in via det vattensmorda lagret till axeln? Som vanligt är det för trångt att kunna kontrollera under gång tyvärr. Har haft båten i 3år och har aldrig bytt detta lager.
Är det troligt att det är den? Svårt att byta? Ungefärligt pris? Vilka säljer?
Tack på förhand.
//Roger
Har en Becker 27 med en Yanmar YSM8 installerad. Upptäckte i slutet på förra säsongen att vid motorgång kom det in lite vatten. Kikade på kylsystemet och hittade ingen läcka så min fundering är om det kommer in via det vattensmorda lagret till axeln? Som vanligt är det för trångt att kunna kontrollera under gång tyvärr. Har haft båten i 3år och har aldrig bytt detta lager.
Är det troligt att det är den? Svårt att byta? Ungefärligt pris? Vilka säljer?
Tack på förhand.
//Roger
Så, vad har du nu för typ av tätning/packbox på propelleraxeln? Är det en traditionell packbox eller är det en modernare plan- eller läpptätning
På propelleraxeln sitter det vanligtvis antingen en justerbar packbox eller en modern "permanent tätning". Ingen av dem är "permanent" på det viset, utan läpp- eller plantätningar (Black-jack-typen) håller länge och byts då de är slut. Det kan ta många år. Traditionella packboxar bygger på en friktionstätning, som justeras in, med lagom friktion och lagom läckage. Man brukar då justera så att det kommer en droppe var 10 sek vid drift, och ingenting då man ligger still. Att skruva åt hårt är fel - då överhettas lagret. När packboxen "bottnar" har talgflätan förbrukats, dags att lägga i en ny.
Flertalet propellerpackboxar av "gammal typ" har dessutom fettsmörjning. Då finns det en smörjkopp (skål med gängat lock, fylls med fett) som tillför fett till tätytan (talgpackningen). Då smörjer man dels under drift (var eler varannan timme) dels då man STANNAR motorn för längre tid. Fettet tätar då vid stillaliggande, och man slipper onödig fukt i kölsvinet.
På propelleraxeln sitter det vanligtvis antingen en justerbar packbox eller en modern "permanent tätning". Ingen av dem är "permanent" på det viset, utan läpp- eller plantätningar (Black-jack-typen) håller länge och byts då de är slut. Det kan ta många år. Traditionella packboxar bygger på en friktionstätning, som justeras in, med lagom friktion och lagom läckage. Man brukar då justera så att det kommer en droppe var 10 sek vid drift, och ingenting då man ligger still. Att skruva åt hårt är fel - då överhettas lagret. När packboxen "bottnar" har talgflätan förbrukats, dags att lägga i en ny.
Flertalet propellerpackboxar av "gammal typ" har dessutom fettsmörjning. Då finns det en smörjkopp (skål med gängat lock, fylls med fett) som tillför fett till tätytan (talgpackningen). Då smörjer man dels under drift (var eler varannan timme) dels då man STANNAR motorn för längre tid. Fettet tätar då vid stillaliggande, och man slipper onödig fukt i kölsvinet.
Anders S
Många alternativ
Har faktiskt inte en aning men tänkte titta på det i helgen men det känns dumt att ta ner en massa om det inte behövs. Det jag vet är att det sitter en slang med olja som går ner vid lagret. Återkommer när jag vet mer.
Tack för snabbt svar Anders!
-
boxleitner
- Silvermedlem
KUL att se en Becker 27-ägare här på forumet!
Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, men jag o min far har en Becker 27 sen förra våren. Håller på som bäst att installera ny toa och septiktank.
Har du den "vanliga" inredningen med innerliner? Har du de vanliga ryggstöden eller har du nån annan variant?
Vi vill nämligen skaffa fällbara ryggstöd lr liknande eftersom de nuvarande inkräktar lite väl mkt på sovutrymmet. Har du några tips?
Har du kylbox med kompressor?
(Antar att du kollat hemsidan för Becker 27-ägare som länkas till från infosidan här på sailguide. Tyvärr verkar den sidan ganska död...)
Kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga, men jag o min far har en Becker 27 sen förra våren. Håller på som bäst att installera ny toa och septiktank.
Har du den "vanliga" inredningen med innerliner? Har du de vanliga ryggstöden eller har du nån annan variant?
Vi vill nämligen skaffa fällbara ryggstöd lr liknande eftersom de nuvarande inkräktar lite väl mkt på sovutrymmet. Har du några tips?
Har du kylbox med kompressor?
(Antar att du kollat hemsidan för Becker 27-ägare som länkas till från infosidan här på sailguide. Tyvärr verkar den sidan ganska död...)
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!
Re: Många alternativ
Men då är det nog ingen fara. Se bara till att ha olja i behållaren - den skall balansera mot vattentrycket. Du har antagligen ett vitmetallager i st f ett gummilager i akterstäven. Sannolikt har du då en valig packbox i på insidan, och denna kan du förmodligen tajta åt bara litet, så blir det bra.Roger skrev:Har faktiskt inte en aning men tänkte titta på det i helgen men det känns dumt att ta ner en massa om det inte behövs. Det jag vet är att det sitter en slang med olja som går ner vid lagret. Återkommer när jag vet mer.
Men kolla och berätta.
Anders S
Låter bra det Anders. Skall ta mig ner och kika på det. Tack!
boxleitner:
Jasså blir det nytt där för dig med. Väntar på tanken från svetsaren men som vanligt är de inte så snabba =(
Jag har i stort std inredning men lite mer teak samt ett annat pentry. Har fällt ner en kylbox längst bak samt annat gasolkök med diskho integrerat. Hela fällbara ryggstöd där sängkläderna bra får plats bakom.
Annars är nästa sak som är på gång en badbrygga samt lite nytt rostfritt.
Kan ta bilder om det är något du vill se? Nu är det pentryt isärtaget men då ser du konstruktionen. Kör ett äldre Isoterm som med min box inte drar speciellt mycket.
// Roger
boxleitner:
Jasså blir det nytt där för dig med. Väntar på tanken från svetsaren men som vanligt är de inte så snabba =(
Jag har i stort std inredning men lite mer teak samt ett annat pentry. Har fällt ner en kylbox längst bak samt annat gasolkök med diskho integrerat. Hela fällbara ryggstöd där sängkläderna bra får plats bakom.
Annars är nästa sak som är på gång en badbrygga samt lite nytt rostfritt.
Kan ta bilder om det är något du vill se? Nu är det pentryt isärtaget men då ser du konstruktionen. Kör ett äldre Isoterm som med min box inte drar speciellt mycket.
// Roger
-
boxleitner
- Silvermedlem
Spännande m måttbeställd tank! Vi har köpt en 24 l tank o placerat i styrbords stuvfack i förpiken, blev riktigt bra. Kvar på den biten är att laga den gamla pumpen och göra en genomföring till inloppsvattnet. Dessutom har vi fixat två fotpumpar under pentryt o tagit bort den läckande handpumpen till pentryt. (För att få loss pentrymodulen var vi tvungna att riva loss den gamla frigolitkylboxen, den var limmad mot aktre skottet, så nu har vi ingen kylbox. Fixar ett enkelt stuvfack i trä där, kylbox får nog vänta till nästa säsong, men ideer, tips och bilder tas gärna emot ändå!)
Blir väldigt nyfiken på dina ryggstöd! Har du gjort dem själv? Har du fällbart på båda sidor? Går ryggstöden parallellt med kojkanten eller blir kojen avsmalnande föröver? Maila gärna:
eriksundelius(på)comhem.se
Blir väldigt nyfiken på dina ryggstöd! Har du gjort dem själv? Har du fällbart på båda sidor? Går ryggstöden parallellt med kojkanten eller blir kojen avsmalnande föröver? Maila gärna:
eriksundelius(på)comhem.se
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!
Lång frånvaro :(
Har tyvärr varit frånvaranade från både forum och båt ett tag men i helgen fick jag tagit mig till båten för att fota genomföringen och hoppas på att det räcker för at se vad det är för typ av lager?
Boxleitner: Missade tyvärr fota mina ryggstöd men det kommer mail till dig efter helgen.
Roger

Boxleitner: Missade tyvärr fota mina ryggstöd men det kommer mail till dig efter helgen.
Roger
Lång frånvaro :(
Har tyvärr varit frånvaranade från både forum och båt ett tag men i helgen fick jag tagit mig till båten för att fota genomföringen och hoppas på att det räcker för at se vad det är för typ av lager?
Roger

Roger
Det ser ut som en oljesmord vitmetmetall-lagring. Där måste/kan man bara se till att det finns olja i behållaren. Om denna typ av lagring läcker betyder det att den har stort spel. Då får man antingen tåla att det droppar och länsa emellanåt, eler så får man byta lager. Det ser inte ut som att det är "bytbart" utan att dra ut propelleraxeln.
Men kolla så du har olja i behållaren och att behållaren sitter säkert.
PS: Du har förstås dragit alla fyra slangklämmorna så de är "tajta"?
Men kolla så du har olja i behållaren och att behållaren sitter säkert.
PS: Du har förstås dragit alla fyra slangklämmorna så de är "tajta"?
Anders S
Torde inte vara det då heller eg eftersom jag upplever som att det kommer in ganska "mycket" vatten ( några l per h ). Får låta det sitta detta året och se över spelet nästa då jag tänkte lyfta motorn för genomgång ev.
Vad det gäller oljan så sitter det ingen behållare utan bara en slang uppdragen en bit som har olja i sig. Inte märkt att nivån ändrat sig på mina år iaf.
En annan fråga som kanske någon vet. Passar en YS? 12 på samma plats? Verkstadshandböcker osv är ju lika men är yttermått och fästen samma ? Om man ändå skall gå igenom den och hittar lite fel kanske det är lika bra att köpa och renovera en 12hk istället då mer effekt inte hade varit dumt.
Tack för snabbt svar som vanligt Anders!
Roger
Vad det gäller oljan så sitter det ingen behållare utan bara en slang uppdragen en bit som har olja i sig. Inte märkt att nivån ändrat sig på mina år iaf.
En annan fråga som kanske någon vet. Passar en YS? 12 på samma plats? Verkstadshandböcker osv är ju lika men är yttermått och fästen samma ? Om man ändå skall gå igenom den och hittar lite fel kanske det är lika bra att köpa och renovera en 12hk istället då mer effekt inte hade varit dumt.
Tack för snabbt svar som vanligt Anders!
Roger
Nä, jag kör med SAE 85-140 enligt rekommendationer i backslaget...Anders S skrev: Var vaksam på att inte alla backslag använder den här typen av olja!
(skall egentligen vara en rak SAE 90 vid lägre än +10°C, SAE 140 över, men det går inte att uppbringa)
(OT, f´låt!)
...och i tätningen.
Alla borde ha skägg