Krökning selftackerskena.

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Krökning selftackerskena.

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 mar 2007, 19:54

Jag håller på att montera en Rutgersson selftackerskena. Har satt fast två fästen nära masten, de yttre står lösa och oborrade på däck än.
Avståndet till förstaget är exakt 330 cm i bägge ändlägena, i mitten ungf 3 - 4 mm kortare. Ska det skilja mer? Monteringsanvisningen är minst ganska kass och säger inget om saken.
Seglet ska väl slacka lite på mitten, men hur mycket? Jag kan ganska enkelt flytta fram ytterfästena lite grann och få större slack i mitten, eftersom jag inte borrat där än...
Får sammanbrott om jag inte får reda på detta. Jag har lagt in bilder på konkurentplanket, "Montering selftackerskena".
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 mar 2007, 21:56

Hej

Jag är ingen "guru" på detta.
Men jag tycker det låter vettigt som det är.
Jag hade tagit fram borren.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 mar 2007, 22:14

Seglet är ännu hos segelmakaren i Saltsjöbaden, men jag kom på att jag kan ju testa med stormfocken! Båten står ju riggad på land.
Att kunna använda stormfocken är ytterligare en bonus.
En sak jag tyvärr aldrig fattat angående selftackerskenor är ifall en del kan begränsa hur långt ut vagnen går med enbart skotet? Isåfall, beror det på att skenan ytterpunkter är markant längre bak från förstaget än mittpunkten? Då nyper det ju innan ändstoppen när vagnen rullat iväg om skotet är hårt ansatt.

Sen har jag läst att en del har en särskild tamp (talja?) fäst vid masten som kan begränsa vagnens åkande. Vill man pina höjd drar man in vagnen ganska nära masten.

Det kanske finns två skolor i det här? Jag skulle tro att min fock på ca 19 kvadrat skulle nypa fast för hårt i hård vind om skillnaden i kröknkning är för stor. Har jag däremot som nu, en skillnad på 4 mm kommer seglet att rassla över väldigt galant. Att begränsa vagnåkningen med en tamp eller flyttbara stoppar är nog inget större problem. Hoppas ni ursäktar mina ibland säkerligen helt felaktiga segeltermer.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 30 mar 2007, 22:45

Skit i termer
Tycker du tänker riktigt.
Det jag har sett är att samtliga har någon form av inställning av hur långt rfrån CL det skall skotas, Tror det är viktigt att det finns.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 mar 2007, 22:56

Ska prova stormfocken i morrn. Problemt blir att få vinden att gå över stag när jag vill. Båtklunsen jag har står ju där den står än så länge.

Användarvisningsbild
Calle D
Silvermedlem

Inlägg av Calle D » fre 30 mar 2007, 23:03

Tror absolut inte att man skall använda en något för raka sken och skotningen för att få focken att knipa i ett visst läge. Bättre att ha en anordning för att reglera skotvinkeln samt låta den något för raka skenan göra att seglet slår över lättare när man slår (kraften i skotet minskar ju mot mitten på båten vid något för rak skena eftersom man kommer närmare förstaget.
Man kan antingen ha en tamp från mitten eller en tamp från vardera sidan på skenan (pss som man brukar ha på storskotsskenan). Man har då möjlighet att låsa seglet på ena sidan vilket förhindrar att det står och slår fram och tillbaka när man länsar.
Jag skall själv montera en Rutgersson nu i vår och kommer sätta dubbla linor. Man kan då enkelt dra dom så att man kan reglera skotvinkeln på både stor och fock när man sitter på relingen och seglar.
//Calle D

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » fre 30 mar 2007, 23:13

Det var nog den typ av svar jag ville ha. Då är jag nog på rätt väg ändå.
Sänker jag ner spinnakerbomsfästet längst ned kan jag sätta en tamp där vid de första testerna. Fast två tampar från brunnen där man kan låsa dem och fram till skenans ytterkant och in till vagnen är ju nästan lika enkelt. Utväxling kanske man klarar sig utan. man sträcker läskotet innan man slår.
F-n vad sugen jag är att testa det här. Jag kommer ju att ha rullgenuan strax framför X-focken så på halvvindar kan jag segla med dubbla försegel. Det blir vackert.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 31 mar 2007, 12:22

du tänker rätt med krökningen. stormfocken kommer säkert att funka hyfsat, men den kommer att vara rätt seg att få över. alla fall var det så på den båt jag hade. snöre att reglera skotvinkeln kan da sätta som du tänkte från mitten. MEN det är väldigt bra att kunna dra ut travaren åt sidorna och låsa den där på ena eller andra sidan på undanvind. du kommer garanterat att bli tokig på när focken slår från den ena sidan till den andra annars. den blir helt jävla tokig när man länsar. oerhört påfrestande. men kan du låsa travaren i ytterläge så får du lite mer lugn å ro. /m

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » lör 31 mar 2007, 19:35

Jag har seglat med Selftacker i många år nu och det är grymt bra.
Jag har dubbelkommando på vagnen och kan då dra upp den i lovart från sittbrunnen. Kan alltså även bräcka med focken på det viset.
Har satt en 4 mm lina i vagnen via block monterade i hållarna för skenan ( ändarna på skenan ) och sedan bak till sittbrunn. Böjradien på skenan ska helst vara så att det är samma avstånd till halshorn oavsett var på skenan man befinner sig.. Skiljer det sig mycket kan man inte släppa ner vagnen utan att lätta på skotet.
Slår det någon mm kanske det inte gör så mycket, bara det är kortare i mitten i så fall.
Ett annat tips är ett stumt skot! Beroende på hur man drar skotsystemet kan det bli ganska långa tampar.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » sön 01 apr 2007, 02:29

Jag har själv kommit fram till at radien nog ska vara så exakt lika som möjligt hela vägen. Provade med stormfocken på lördag fm med de yttre fästena oborrade, löst stående på skarndäck. Den exakta höjden hade jag kapat till. Jag kollade måtten från alla håll, bäst och lättast verkade vagnen gå när det var så lika jag kunde få det även i ytterlägena. Mätte även måttet från skenänden och upp till masttoppen med fallet som kommer ut genom en masttrissa mitt frampå 40 cm från toppen. Det avståndet var också lika. Blir det fel får man ju olika sträck i akterliket när man slår. Från rufftakskanten upp till skenan skilde det en cm i höjd på bb o sb, sånmt får man passa sig så man inte lurar sig på. Det viktiga är ju skenans vinkel mot förstaget (90) grader, radien och skenans avstånd i ändarna upp till masttoppen.
Ni skriver att focken jävlas på länsen. Då kommer jag att ha lyxen att kunna rulla ut 40 kvadrat genua från rullen framför kutterstaget. Jag har även två spirbommar om jag skulle vilja och orka saxa förseglen.
Slutgiltiga inpassningen av de yttre stödbenen ska jag göra med stormfocken satt en vindstilla dag. Drar man den fram o tillbaka känner man ju på millimetern när skenänden är på exakt rätt plats och ritar runt benen med blyerts. Sen är det bara att borra.
Stormfocken gick fram o tillbaks på skenan som en dröm, hur fint som helst. Ja lika lätt som skotskenan till storen, den är också en Gunnarsson med såna här "larvfötter" som gör att det går lätt. Jag hade vissa farhågor att skotvagnen skulle kunna "knipa" eller "kalva" på skotskenan i och med att draget från seglet blir snett uppåt, men den sneda kraften tar larvfötterna upp perfekt, så den oron var obefogad.
Innan jag började sätta dit skenan gjorde jag en mall av radien, jag ritade med en pennstump i ett snöre från förstaget på en boardskiva, sen jämförde jag med Gunnarsonskenan, det såg lika ut.
Om jag orkar efter nattens rocknroll ska jag borra dit den i ändarna också. när allt är klart ska den bort igen så jag kan fräsa ur divinycellen runt bulthålen och fylla med epoxi och sen borra om hålen. Undrar om man borde sätta större brickor på undersidan än de som följer med?
först när det här är klart kommer båten att vara helt hel. På kryss i hårt väder med rullgenua har den varit ganska kass.

Skriv svar