Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
Price
- Guldmedlem
I min Sveakryssare sitter en gammal elektrisk sumlog som inte fungerar och dessutom läcker den.
Tänkte köpa kombinerat logg och lod med 2 givare
Till logggivaren tänkte jag använda det gamla hålet.
Till lodet vill man ju ha givaren framför kölen och helst mitten men vågar man ta upp ett hål där?
Har hört att man kan motera den innimbords i något slags fastplastat rör med olja men då gäller det att man inte har trä som distansmaterial vilket det har varit i övriga skrovgenomföringar ligger det distansmaterial i själva stäven/mitten framför kölen?
Man kan ju ha den lite på sidan om mitten men det sluttar ganska så bra där vill ju få så exakt som möjligt.
Tacksam för tips

Äntligen har jag min drömbåt en Cayenne!
-
Maya Piraya
- Erfaren medlem
Kolla i tråden \"Plasering av ekolod\".Där står om inombordsmontering . Jag har själv limmat fast ett plaströr för givaren strax framför kölen och det funkade bra andra gången. Vid första limningen kom det lite små luftbubblor i limmet och det räckte för att störa ut lodgivaren. Så om du har trä som distans i skrovet så tror jag det blir svårt. Man kan prova med givaren i en plastpåse mot skrovet för att se om det funkar.
Hälsningar Glenn / Piraya-ägare
-
Tommy
- Diamantmedlem
Vi har haft en inombord-monterad givare i vår A78, och tänker montera samma typ i Balladen.
Det går utmärkt att placera givaren lite vid sidan av mitten.
Ta ett plaströr av tillräcklig dimension som snesåga det så att det passar bottens lutning. Limma fast mot botten, lägg i givaren och fyll med ricinolja (funkar bra). Tips: Låt röret vara såpass långt att ingen olja rinner ut vid krängning, annars blir det kladdigt.
Som andra redan påpekat, prova dig fram var givaren funkar bäst inna du limmar fast röret. Osäkert om det funkar med distansmaterial i skrovet.
Ibland har det hänt att oljenivån i röret har varit lite för lågt. Då båten kränger så kan luft komma in och vårt ekolod sa då alltid \"1.4 meter\" djupt. Garanterat nära hjärtattack varje gång.
Hn /
Tommy