Skötsel av teakdäck?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Stefan
Rookie

Skötsel av teakdäck?

Inlägg av Stefan » mån 12 apr 2004, 17:24

Hej.

Jo, jag är ny här men har redan efter en tids igenomgång funnit sailguide att vara en bra resurs för info om segelbåtar och segling.

Egentligen skriver jag inte för mig själv... Studerande har sällan råd med segelbåtar :P . Men jag antar att det går bra att söka lite utomstående konsultation härifrån på vägnar av vår scoutkår som äntligen skall skaffa en segelbåt, efter att ha bollat hit och dit med deläganden och hyrda båtar. Vi har i princip redan beslutat oss för en Finn Flyer 31 från -82. Jo gammal, men även efter noga inspektioner funnen i gott skick till ett rimligt pris. :D

Hur som helst, en sak som kom upp här nyligen handlar on däcket i teak. Eller närmare sagt fortsatt skötsel av det. Som det är nu finns ingenting att klaga på om det, men självklart kräver det god skötsel. Den nuvarande ägarna (andra ägarna totalt) har inte behandlat det under det ena året de haft den. (Orsak till säljning efter bara ett år: Tids och pengabrist för 2 av 5 delägare)) Nu har det dock emellan skepparna i vår kår uppstått en debatt ifall ett teakdäck kräver regelbunden oljning av teak-olja, eller ifall det räcker med tvätt med teak-tvättmedel. Personligen har jag inte hört om ett teakdäck som inte har oljats regelbundet, men jag skulle uppskatta ifall nån med erfarenhet av teakdäck kan ge tips och kuskap var skåpet egentligen skall stå. :D

Tack
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 0 gånger.
Bild

Gösta

Teakdäck

Inlägg av Gösta » mån 12 apr 2004, 18:49

Hej!!

Hur ett teakdäck ska skötas beror mest på hur du vill att det ska se ut. Ett teakdäck som enbart tvättas av då och då får en silvergrå ton och ett utmärkt halkskydd, medan ett som oljas bibehåller mer av teakens bruna färg. I båda fallen håller däcket alldeles utmärkt. Personligen föredrar jag det klassiska grånade teakdäcket, men det är en smaksak.

MVH

G.

PerL

Teakdäck

Inlägg av PerL » tis 20 apr 2004, 10:38

Håller med om att mycket beror på hur du/ni vill att däcket skall se ut. Jag brukar olja all teak som är skyddad (i sittbrunnen tex), men oskyddad teak tvättas med saltvatten och någon gång om man vill att båten skall skina med teakrengörare.

Testar Snappy Teak i år och det får teaken att se i princip ny ut, men jag tror inte att det gör mycket nytta i övrigt...

Teak i sig är ett mycket tåligt material som (efter tycke och smak) ser bra ut med eller utan olja) dock kan man se upp lite extra noga med nåtningen så att man inte sliter ut den när man borstar och skrubbar.

Per

Stefan
Rookie

Inlägg av Stefan » tis 20 apr 2004, 15:09

Tack för svaren :D

Antar dock att det blir olja eftersom däcket har oljats varje år, förutom det förra, sedan länge sen.
Bild

Skriv svar