Inredningen har blivit flammig
-
Erik.S
Inredningen har blivit flammig
Jag har en båt med teakinredning som blivit lite \"flammig\", undrar lite hur jag ska bättra på den. Använda olja eller lack? Om lack, matt eller klar? Sort? Inredningen är lackad förut, men troligtvis inte bättrad på det senaste åren.
-
Jalle
Internatinal Goldspar
För den late. Blanda i 10% mahognybets i International Goldspar halvmatt för inredningar och rolla på 3-4ggr. (Grundarbetet först(Lite slipning innan för att rugga upp ytan och gör rent från slipdamm med klibbduk. Tvätta slipad yta med thinner 9:an.)) För den amitiöse: All försnissa slipas bort, ta bort slipdamm med klibbduk, rengör slipad yta med thinner och betsa direkt på trät. Sedan kan du fernissa med Goldspar Halvmatt för inredningar 4ggr. Obs! ska torka mellan varje påstrykning.
-
Brutus
renovera inredning
Håller själv på att åtgärda samma problem som du har.
Först och främst så skall du inte olja på lackad teak. Oljan tränger inte in utan lägger sig som en kibbig hinna på inredningen.
Jag har mattslipat inredningen, därefter våttorkat, dammsugit och sist torkat av med förtunning. Lacka sedan med högblank fernissa (goldspar) ett par lager. Om du sedan vill ha en halvmatt yta så tar du och lägger sista lagret halvmatt.
Först och främst så skall du inte olja på lackad teak. Oljan tränger inte in utan lägger sig som en kibbig hinna på inredningen.
Jag har mattslipat inredningen, därefter våttorkat, dammsugit och sist torkat av med förtunning. Lacka sedan med högblank fernissa (goldspar) ett par lager. Om du sedan vill ha en halvmatt yta så tar du och lägger sista lagret halvmatt.