Jo, Anders Lundh snackade igenom kravspecen med mig och så kom vi överens om ett pris för ett triradialsytt laminatsegel med båtvikt/segelyta och andra parametrar väl avhandlade. Som en parentes; han började litet smidigt med att fråga om jag kunde segla såpass att det var motiverat med ett bättre segel, ett fint exempel på omvänd psykologi - eller så var han bara ovanligt ärlig och rakt på sak.
Sedan gällde det bara att \"normalisera\" alla offerter. Kabat (och de flesta andra \"budget-makare\") hade betydligt högre pris så fort det blev tal om triradial (arbete!) och laminatduk med litet högre styrka (tung båt). Hade jag däremot nöjt mig med ett crosscut-segel i KrusingDakron hade skillnaden blivit rätt mycket större.
Min (rätt så) gode vän Kent Carlsson ville IOFS helst sälja mig en crosscut-genua, men han har heller aldrig tyckt att jag seglar något vidare
Så här skrev jag i ärendet tidigare:
Jaha, jag har också segel på gång. Här är fakta i målet:
Jag har fått offerter på en genua på 48 kvm, och offerterna har varierat mellan strax under 19.000 till nästan 40.000.
Jag frågade Gransegel, North, Kinneviken, Lundh, Q-sails, Boding, Kabat och Segelhuset. Det finns fler segelmakare i varje kategori att fråga, men det gjorde jag inte. Alla jag frågade gav svar omgående (inom ett par dagar). Av segelmakarna ville Kinneviken, Lundh, Gran, Boding och North diskutera behov, typ och \"stuk\". Övriga utgick förmodligen från från att jag visste mer om deras segel än de visste själva. Eventuellt har de helt rätt Smile Kanske tar de upp diskussionen när kunden återkommer efter offert - annars vete 17 hur de kan leverera något som fungerar. Kabat hade den mest omfattande mått-blanketten, Gransegel den som förmodligen fungerar bäst.
North ansåg att en crosscut var det enda segel han kunde offerera inom min prisram och argumenterade att en laminatgenua var overkill.
Gran ville sälja mig en biradial, och offererade också en egen cross-cut samt en Rolly Tasker (salig i åminnelse) som budget alternativ.
Lundh ansåg att en triradial utan tvekan var ett bättre segel, men var helt med på att sy en bra (men tyngre) crosscut om jag ville få ner priset.
Kinneviken offererade en triradial laminatgenua efter en kortare diskussion om vad jag var ute efter.
Kabat, Q-sails och Segelhuset offererade alla både en triradial i laminatduk för att jag bett om en sådan och en crosscut för att kunna visa lägsta pris.
Gran var dyrast tillsammans med North. Gran föll bort på priset, North därför att en crosscut i dacron till \"laminatpris\" kändes fel.
Triradial: Gran ville ha 39, Kinneviken 32, Lundh 30, Q-sails 29.5,
Boding 28, Kabat 25.5, Segelhuset 24.
Cross-cut: Gran 35, North 31, Q-sails 27, Rolly Tasker (Hong Kong), 25.8,
Kabat 21.5, Segelhuset 19.9
En intressant iakttagelse var att några segelmakare offererade 140%:are trots att jag bett om en maxgenua. Det behöver inte vara fel, men att offerera en sådan utan en diskussion om varför känns som ett prisknep (Segelhuset). Likadant offererar några ett grundpris utan förlikskompensator och UV-skydd (Kabat, Kinneviken).
Normaliserar man priset med samma duk, utrustning och yta blir prisskillnaden per kvadratmeter inte så stor - alla utom Gran och North hamnar på runt 600 kr.