VINDGENERATOR eller SOLCELLER?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
jakthund
Silvermedlem

VINDGENERATOR eller SOLCELLER?

Inlägg av jakthund » tis 21 dec 2004, 16:43

Hej, har nyligen köpt en segelbåt och funderar över en sak, nämligen vilken energikälla förutom motorgeneratorn som man har mest användning av, vindgenerator eller solceller? Pris? Det sitter två st. batterier i båten 60+120 ah. Räcker det? Det finns kyl o div. instr. i båten.
Den skall i huvudsak gå i svenska vatten men om något år finns planer på en tur till medelhavet via kanalerna. Finns det någon eller några som är mer bevandrad i ämnet än vad jag är så vore jag tacksam för åsikter.
MVH Stefan :?:

Användarvisningsbild
August
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av August » tis 21 dec 2004, 17:08

Vindgenerator är dyrare och låter (av dom jag sett) väldigt irriterande. Solpanel tar ganska mycket yta och kräver \"fri sikt\", svårt att placera på båten om man inte väljer ett fäste som monteras akteröver, då bör det vara vridbart och kraftigt med tanke på vindfånget.

Prestandamässigt vinner vindgenerator, tänker på Aerogen 4 som har hög effekt när det friskar i. Men, semesterseglare söker lugn natthamn, är det fint väder och en bra ö kanske man väljer att ligga kvar några dygn då är solpanel absolut att föredra, vindgeneratorn laddar noll.

En kombination är det bästa om plånboken inte styr. :)

Effektmässigt så klarar min 50W solpanel av att hålla min Isothermkyl vid fint väder och lite till, men vänta inga mirakel, solpaneler laddar max endast under idealiska förhållande (vilket inte jag har med ej vridbart pushpit-fäste från Noa).

Mvh/ Från en glad amatör.
Bär av, bär av, BÄR AV

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Vindgenerator vs solcell

Inlägg av Peter K » tis 21 dec 2004, 17:14

Tänk så här:
- Hur utnyttjar jag båten?

Om du gillar långa seglingar över öppna vatten är vindgeneratorn säkert effektivare, men gillar du att segla kortare sträckor på semestern och att ligga på den soliga sidan av viken i lä gör inte vindgeneratorn mycket nytta. Skulle jag långsegla skulle jag nog skaffa en vindgenerator, men för semestersegling är nog solcell att föredra.

Skriv svar