Hej!
Undrar om någon vet eller tror sig veta om det blir krav på förarbevis även till segelbåtar? När?
För vilken storleksklass i så fall?
Jag har fått intrycket att lagpropositionen gällde framför allt motorbåtar, snabba såna, men jag undrar om någon vet lite mer betr segelbåtar?
Tack på förhand. mvh,
PN
Förarbevis --- Krav ?
-
Gert
-
Peter N
Ämnet behandlas lite varstans i båttidningar, senaste numren av Båtnytt och Segling till exempel.
Båtklubbar ordnar nya kurser, man säger att kompetensen kan komma att krävas för att framföra en båt...
Det står inte klart och tydligt vilka båtar det \"kan\" komma att gälla, jag tycker snarare att det råder en viss osäkerhet om det hela, det är ju därför jag frågar här om någon vet.
Jag vet inte och skulle så gärna vilja veta
.......
Tack, PN
Båtklubbar ordnar nya kurser, man säger att kompetensen kan komma att krävas för att framföra en båt...
Det står inte klart och tydligt vilka båtar det \"kan\" komma att gälla, jag tycker snarare att det råder en viss osäkerhet om det hela, det är ju därför jag frågar här om någon vet.
Jag vet inte och skulle så gärna vilja veta
Tack, PN
Intyg
Det krävs Kustskepparintyg för att framföra en båt som är större än 12x4 meter oavsett om det är en snabb eller långsam, motor eller segelbåt. Är båten mindre krävs idag inga intyg eller åldersgränser, oavsett om båten gör 100 knop i en båt på 14x3,9 m eller om du seglar en optimistjolle. Det gäller alltså båda måtten, så att framföra en skärgårdskryssare som är längre än 12 meter är därför sällan ett problem.
Se http://www.nfb.a.se/ under intyg för vad som gäller.
Tillägg
Såg just att det gällde framtidens krav. Då det finns både förslag om motorstyrka såväl som \"7 m eller 7 knop\" (samma som för lanternor alltså) skall vara gränssättande är det inte omöjligt att även seglare kan komma att drabbas, men inget är klart än som sagt.
Se http://www.nfb.a.se/ under intyg för vad som gäller.
Tillägg
Såg just att det gällde framtidens krav. Då det finns både förslag om motorstyrka såväl som \"7 m eller 7 knop\" (samma som för lanternor alltså) skall vara gränssättande är det inte omöjligt att även seglare kan komma att drabbas, men inget är klart än som sagt.
-
Peter N