Förnyande av genomföringar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Förnyande av genomföringar

Inlägg av Jenni » fre 06 okt 2006, 08:36

Hejssan alla seglingsentusiaster!

Säsongen är snart slut - skall dock ännu försöka ut imorgon, om vädret håller i sig. Båten lyfts först 28.10 så ...

Nu bör man börja fundera på allt som skall fixas. Besiktningsmannen som kollade båten vid köpet rekommenderade att vi gör om genomföringarna till nästa säsong. Nu undrar jag: hur gör man detta? :oops:

Dvs
- vad är stegen i prosessen?
- hur besvärligt är det?
- vad kostar material o dyl?
- hur länge tar det?

Igen, tacksam för alla svar!

h - Jenni
s/y Mineca - Maxi 77

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 06 okt 2006, 09:08

Montera bort allt som sitter på genomförngens innsida, lossa muttern, Lägg en brädbit på genomföringens skaft och slå till med en handslägga.
Ibland sitter den ordentligt fast, då får du skära rent under flänsen med en rakbladskniv, i allra värsta fall får du slipa ner materialet på flänsens insida allså mot centrum.

Kolla först om du verkligen behöver byta, det byts massor av genomföringar helt i onödan. :wink:
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 06 okt 2006, 09:30

Oftast är det kranen och annat jox som nån satt på på själva genomföringen som har gett upp. I mitt fall gick en slangstos av. För att byta den så var det enklare att byta alltihop än att försöka demontera eländet.

Här är \"mitt\" sätt:

- vad är stegen i prosessen?

Slipa ner flänsen från utsidan med en vinkelslip. Slipa från mitten och ut tills flänsen är loss från den gängade delen. Det går snabbt, ca 1 minut per genomföring.

Därefter är det bara att trycka in allt in i båten. Där kan du sedan demontera slangar o dyl. Oftast byter man även dem samtidigt.

Beroende på hur hålet i skrovet ser ut så räcker det ibland med tvätt med aceton för att få bort all gammal tätmassa. Jag målar alltid med epoxigrundfärg runt hålet.

Att montera en ny genomföring är busenkelt. Sätt en sträng sikaflex på flänsen och tryck fast genomföringen från utsidan. Sikan håller kvar genomföringen. Gå in och montera muttern Använd ett kilformat plattjärn som du stoppar in i genomföringen för att få ett mothåll när du drar fast muttern (det sitter en liten klack i genomföringens insida). OBS: har du dubbelskrov måste du skapa ett lokalt enkelskrov runt genomföringen om det inte redan är gjort.

Drag muttern \"lagom\" hårt. Låt härda minst 24 timmar.

Därefter monterar du kranen. Obs dra inte åt hårt för då kan genomföringen rotera och du får börja om från början. Använd Loctite 577 gängätning på gängorna. Det blir snortätt och är godkänt för alla applikationer inkl livsmedel. Det härdar snabbt, så se till att du positionerar kranen rätt från början. Med Loctite behöver du INTE bottna gängorna, vilket gör att kranen kan placeras i vilken vinkel du vill. Montera till sist slangstosen, även den med Loctite 577. Entusiaster med gängtejp eller lingarn göre sig icke besvär på min båt.

Sen är allt klart! Montera slang med dubbla motdragna rostfria slangklämmor.

- hur besvärligt är det?

Jag bytte 7 genomföringar inkl kranar och allt på min båt i våras. Det tog sammanlagt en timme.

- vad kostar material o dyl?

Det beror på vilket material du använder samt vilken storlek på genomföringen du behöver. Rostfrtitt är dyrt, jag använder den enklare varianten i mässing (tror jag). OBS: tänk på att köpa material utifrån slangdiametern. Det bestämmer stosen, som i sin tur bestämmer kranen, och som i sin tur bestämmer genomföringens storlek.

Räkna med ca 100:- för en ½-tumsgenomföring, 250:- för en 1½-tumsgenomföring

- hur länge tar det?
Se ovan.

Lycka till!

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 okt 2006, 09:39

Det kan nog vara en god ide att byta genomföringarna, men ofta menar man då hela paketet, med ventil och allt. Det är lika viktigt att ventilen, slangen och slangens bortre infästning är i ordning - läckan kan inträffa var som helst här. Så byt ventilen också, den är inte så dyr som man kan tro.

Själva den delen som sitter i skrovet är den egentliga genomföringen. Ofta är dessa i någon mässingslegering, och skulle de skifta i rosa är det omedelbar fara å färde. Annars börjar man med att ta loss slangen på insidan och skruva loss ventilen som sitter på röret. Sedan tar man bort muttern. Skulle genomföringen rotera kan man hålla emot från utsidan - det brukar finnas en liten ansats för detta och man sticker in något som passar. Får man inte loss muttern, ellerfår loss muttern men inte genomföringen slipar man försiktigt i innerradien på genomföringen. Då får man bort den utan skador på plasten.

När man sätter dit nya grejor skall man se till att det är en saltvattentålig legering i genomföring och ventil. Vanligen är det så om man köper i båtaffären, men kolla! På ventilen skall det sitta en slangsockel (rörstump) som är så lång att det lätt får plats två slangklämmor. De båda slangklämmorna skall vara rostfria och sätt skruven så att du lätt (relativt) kan komma åt för att efterspänna. Byt slang när du ändå är igång... Det finns en slangklämme-spännare att köpa för en 50-lapp (5E) på t ex Biltema - en sådan gör det nästan roligt att spänna även omöjliga slangklämmor...

Nu kan det här bli litet dyrare än du kanske tänker dig - räkna med runt 500 kr per genomföring om du byter \"allt\" - och det skall du göra om du byter. Tänk på att genomföringarna, ventilerna och slangarna är lika vitala som skrovet om man vill hålla båten flytande.

Grattis till nya båten!
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 06 okt 2006, 10:57

Här har du Kryssarklubbens version.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/skrov/skrovge.htm
Calle

Se gla ut

LF
Silvermedlem

Inlägg av LF » fre 06 okt 2006, 11:05

Jenni!

Bra och enkla beskrivningar har du fått. Ta speciellt fasta på vad consensus säger om Locktite (allt annat går bort). Om du inte får det tätt så märker du det inte förrän du satt båten i sjön och då är det så dags...

Lycka till
/LF
/LF

Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 06 okt 2006, 12:27

consensus skrev:.....Sätt en sträng sikaflex på flänsen och tryck fast genomföringen från utsidan. Sikan håller kvar genomföringen. Gå in och montera muttern Använd ett kilformat plattjärn som du stoppar in i genomföringen för att få ett mothåll när du drar fast muttern (det sitter en liten klack i genomföringens insida). OBS: har du dubbelskrov måste du skapa ett lokalt enkelskrov runt genomföringen om det inte redan är gjort.

Drag muttern "lagom" hårt. Låt härda minst 24 timmar....
Här har jag synpunkter!
På detta sätt pressar du ut all sika och får ett ytterst tunt tätande skikt.

Dra istället muttern ytterst löst så det blir en spalt på någon millimeter mellan fläns och skrov och låt sikan genomhärda.
Sedan lossar man muttern, lägger litet Sika i springan mellan skrov och genomföring på insidan och drar muttern hårt. Något mothåll behövs inte, sikan limmar genomförinen så bra i sig.
Gör man på detta vis får man en riktig 'packning' som tätning och man slipper ha någon som håller emot genomföringen på utsidan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 okt 2006, 12:50

Gunnar har naturligtvis helt rätt om att dra åt i två moment - först lätt med fingrarna och sedan med ett verktyg. Jag tror att det var vad Consensus menade med lagom.

Det kan gärna framhållas att det ibland kan behövas en liten distansbit eller kloss på insidan. Dels för att skrovet kan vara rätt så rundat där man har hålet och muttern bara möter skrovet till en del, dels för att det kan vara helt omöjligt att få grepp med en rörtång beroende på hur rundningen går.

Loctite \"rörmokarlåsning\" är verkligen mycket bra och bekväm. Den finns i två smaker - för grova och fina gängor. Det är den grova som passar här.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 06 okt 2006, 12:57

Eilean skrev: Här har jag synpunkter!
På detta sätt pressar du ut all sika och får ett ytterst tunt tätande skikt.

Dra istället muttern ytterst löst så det blir en spalt på någon millimeter mellan fläns och skrov och låt sikan genomhärda.
Sedan lossar man muttern, lägger litet Sika i springan mellan skrov och genomföring på insidan och drar muttern hårt. Något mothåll behövs inte, sikan limmar genomförinen så bra i sig.
Gör man på detta vis får man en riktig 'packning' som tätning och man slipper ha någon som håller emot genomföringen på utsidan.
Det går också. Jag har testat det en gång och det slutade med att genomföringen roterade och att den härdade sikan lossnade.

I realiteten händer följande - även om du drar åt hårt på en gång. Flänsen på genomföringen har en "ficka" där tätmassan lägger sig. Hur hårt du än drar så klämmer du aldrig bort detta. En stor mängd av tätmassan letar sig även in på insidan så att du "automatiskt" får det under muttern. Lägg på lagom med tätmassa och dra lagom hårt i ett enda moment, det har fungerat alldeles utmärkt för mig.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 06 okt 2006, 13:07

Roterat har den aldrig gjort för mig - jag har säkert monterat närmare 20 genomföringar på det sättet vid det här laget.

Hursomhelst tycker jag nog den största fördelen med 'min' metod är att man inte behöver hjälp. Då under förutsättning att den inte roterar förstås....

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 06 okt 2006, 13:18

Jodå, ni kan ha rätt båda två.
Men det är 2 saker som gäller.
1 Flänsens yta
2 Genomhärdningen av sikan, det tar tid vid en sådan här application innan genomhärdning har skett, flera dygn.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 okt 2006, 13:20

Fast, Gunnar, man behöver inte hjälp i något av fallen. Samma \"mojäng\" som man kan hålla emot med från utsidan funkar från insidan, också...

Poängen med att låta Sikaflexen torka innan man drar åt är att man får en riktig, forgjuten packning mellan skrov och fläns. Det går vanligen att få tätt på Consensus sätt också.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 06 okt 2006, 14:00

Anders S skrev:Fast, Gunnar, man behöver inte hjälp i något av fallen. Samma "mojäng" som man kan hålla emot med från utsidan funkar från insidan, också...
Tänkte inte på det...

Jo du har rätt. Men det brukar bli ganska 'meckigt' när det är trångt på insidan.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 okt 2006, 14:38

Eilean skrev:[ Men det brukar bli ganska 'meckigt' när det är trångt på insidan.
Så du har också observerat att reparation på insidan av båtar brukar kräva en extra armbågsled och två händer på ena armen... ?
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 06 okt 2006, 15:57

Anders S skrev: Så du har också observerat att reparation på insidan av båtar brukar kräva en extra armbågsled och två händer på ena armen... ?
Jag kom att tänka på den Nauticat 33 jag hade en gång i tiden. Jag skulle dra åt några bultar till waterstagsfästet längst ner i ankarboxen. En ankarbox som är väldigt djup och smal.
Båten stod på land, det var en kväll i januari och jag var helt ensam på båtklubben.

Jag lade mig på mage på däck och om jag vek mig dubbelt över däckskanten till boxen kunde jag precis nå bultarna med raka armar. Jag mekade och skruvade utan att märka att jag långsmat gled längre och längre ner...
Tills jag skulle upp igen!

Då insåg jag att jag nästan stod på huvudet och att boxen var för smal för att jag skulle kunna ta tag med händerna på sidorna och trycka upp mig - armbågarna tog i boxens sidor.
Nu fick jag panik! Det var någon minusgrad, jag kunde inta komma upp, ingen fanns på klubben som kunde höra mina rop och hemma skulle ingen sakna mig på många timmar.
Jag blev desperat och cellskräcken vällde fram Men inget hjälpte, jag kunde omöjligen få upp armarna långt nog för att få ett grepp.

Då kommer jag plötsligt på att jag kan nå spaken till det manuella ankarspelet som sitter fast med clips på boxens akterskott. Med spaken som är ett ca 60 cm lång rostfritt rör kan jag ta spjärn mot boxens botten och pressa mig upp!.

Puh! Men det var några ytterst obehagliga minuter!

Skriv svar