Anders S skrev:
Så du har också observerat att reparation på insidan av båtar brukar kräva en extra armbågsled och två händer på ena armen... ?
Jag kom att tänka på den Nauticat 33 jag hade en gång i tiden. Jag skulle dra åt några bultar till waterstagsfästet längst ner i ankarboxen. En ankarbox som är väldigt djup och smal.
Båten stod på land, det var en kväll i januari och jag var helt ensam på båtklubben.
Jag lade mig på mage på däck och om jag vek mig dubbelt över däckskanten till boxen kunde jag precis nå bultarna med raka armar. Jag mekade och skruvade utan att märka att jag långsmat gled längre och längre ner...
Tills jag skulle upp igen!
Då insåg jag att jag nästan stod på huvudet och att boxen var för smal för att jag skulle kunna ta tag med händerna på sidorna och trycka upp mig - armbågarna tog i boxens sidor.
Nu fick jag panik! Det var någon minusgrad, jag kunde inta komma upp, ingen fanns på klubben som kunde höra mina rop och hemma skulle ingen sakna mig på många timmar.
Jag blev desperat och cellskräcken vällde fram Men inget hjälpte, jag kunde omöjligen få upp armarna långt nog för att få ett grepp.
Då kommer jag plötsligt på att jag kan nå spaken till det manuella ankarspelet som sitter fast med clips på boxens akterskott. Med spaken som är ett ca 60 cm lång rostfritt rör kan jag ta spjärn mot boxens botten och pressa mig upp!.
Puh! Men det var några ytterst obehagliga minuter!